• Tess1984

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-08-03 23:33:56 följande:
    Vad lustigt :o

Ja, idag har jag testat :) men det var negativt. Däremot har jag haft "början till" äl-flytningar tror jag. Så kanske äe på g :)

:) ska lägga upp bilder på bloggen har jag tänkt,om du vill kika :)

Åh låter som en härlig vecka :) jag jobbar onsdag-torsdag natt, annara inget bestämt faktiskt :) så får se vad som händer! Kanske blir en till bio... :) vi är rätt sugna på o se ant-man haha.

Haha nu kom det fram :D hoppas du haft en fin kväll!

Massor med kramar
    Du har säkerligen ägglossning på gång, sådana flytningarna ska ju hjälpa spermierna upp till äggledaren innan ägglossning, liknande brukar jag också ha dagarna innan, som jag upplevt det i alla fall... denna månaden är jag lite osäker men jag tror jag vet när jag hade ägglossning, har försökt låta bli att känna efter men det är inte så lätt, hehe..

Hehe, trevligt med bio, ant-man känner jag inte till, vilken är det? =)
    Skulle gärna vilja gå på bio, men biografen i vår stad är så mesig, haha särskilt nu när man varit på feta biografer i USA.

Ha en bra dag, du är väl ledig idag då? Jag ska till stranden idag, så lyder planen i alla fall. =)
    Ha en underbar dag, massa kramar

• Tess1984
    Maalon skrev 2015-08-04 09:24:13 följande:
    Förstår det! Är avundsjuk, fick verkligen mersmak på Usa! Vi bodde på New York New York, var på Flamingo och åt en kväll, godaste mexikanska på hela resan :D 
    Allt var så sjukt mäktigt verkligen!

Ja vad kul det vore! Känner inte alls att jag fått någon connection med folk i bim-tråden för augusti, så vore ultimat om man kunde följas åt med er som man snacket med lite mer och mer personligt :) 

Jag blir 24 i vinter och min sambo blir snart 30 :) Jag svensk och han norsk, bor som sagt en bit utanför Trondheim. Ni? 

Kram :)
    Japp, jag saknar USA jätte mycket, livet kändes mycket enklare och roligare där.
    Kände ingen press över att bli gravid utan levde dagen som det var.
    Nu när jag kom hem till Sverige igen upplever jag samma press, kanske inte som de första dagarna.

Vi åt också på den restaurangen tror jag, var det där dom hade stolar som såg ut som kvinnoben? Tror det fanns sådana stolar ute på uteserveringen. Coolt ställe i alla fall och jag gillade också maten.

Jag har också varit inne i en del trådar under årets lopp men denna är min favorit, roligt att man kan prata om allt annat också och inte bara gravidsnack. =)

Ah trevligt, jag har fyllt 31 i år och sambon fyller 35 nu i November. =)

Nu ska jag ta mig till stranden, ser ut som solchanser hela dagen, så ,man får passa på.. ha en bra dag. kramar
  • Tess1984
    Maalon skrev 2015-08-04 10:30:48 följande:
    Ja men eller hur! Jag håller med! 

Känns som att i andra trådar skitar folk lite i andra egentligen, man får bara svar vid positivt eller negativt test eller om man skrivit något dumt/felaktigt som folk direkt ska hoppa på och kritisera :P

Är det första barnet för er? 

Gud vad härligt det lät, här har vi underbart väder idag men jag ska strax åka iväg till jobbet, bummer :/ Njut lite extra för mig på stranden :)
    Japp vårt första barn. Vår resa började december 2011 när spiralen togs bort, månaden efter blev jag gravid men slutade i tidigt missfall sen månaden efter blev jag gravid igen men den graviditeten slutade också i missfall. Därefter valde vi en liten paus innan vi drog igång igen. Nu har vi försökt många månader utan tecken på graviditet, nästa månad drar jag igång med pergotime om jag inte redan är gravid, man vet ju aldrig. =)

Ja har också haft lite oregelbunden mens nu under årets lopp men jag vet inte om det beror på stress i detta fallet, kan ju bli svårare att pricka in den magiska dagen. Läkaren sa också att det är slumpen som avgör mycket, vi har helt enkelt haft otur. Det är ju en ganska avancerad process i kroppen att bli gravid, mycket som ska stämma.

Vad hittar du annats på om dagarna för att lindra lite av barnlängtan? =)
    Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-08-04 16:14:22 följande:
    Ja jag hoppas det =) inte haft äl-flytningar sen innan mensen börja strula för ett år sen, så hoppas de är på g att börja igen. de ska ju, precis som du säger, hjälpa till =) Okej =) nä, det är inte lätt att inte göra det haha. Man får försöka sysselsätta sig.. men itne alltid enkelt :p

Jo =) okej. det är nån ny superhjälte-film. Sett trailern nu senaste gångerna vi varit på bio, så rätt sugen haha. Den verkar kul =) haha det kan jag tänka mig! Om jag åker dit ska jag definitivt gå på bio ;)

Ja idag är jag ledig =) Sambon blev inringd att jobba inatt, så får se vad jag hittar på. Hade tänkt laga mysmiddag till oss, men inge kul ensam haha. Får bli enkel mat att göra matlåda på också :p 
    Så härligt med stranden! =) hoppas ni får det underbart!
    massor med kramar 
    Nej det är inte lätt. Igår var jag hemma hos en av mina närmaste vännen och hon ska föda om en månad, hon har också haft svårt att bli gravid och kämpat i många år. Jag ser glädjen i hennes ögon nu när hon äntligen har lyckats och jag kan bara se framför mig hur jag kommer känna när jag sitter i samma position.

Åh jag älskar super hjälptefilmer, den ska kollas upp. Jag såg i USA när vi var på bio att en ny tv-serie är på gång, superwomen, man har alltså bytat ut mannen till en stålkvinna, hehe...låter ju inte alls dumt. heheh

Blev ingen strand igår, blev lite dåligt väder igår och vi satt mest ute och mös i hennes trädgård, åt en god middag och pratade en massa. Jag visare bilder från vår USA resa, över 2000 bilder. hehe

Ha ett bra jobbpass idag, nu ska jag snart bege mig till arbetet. Kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-08-05 16:04:16 följande:
    Nä det är ju inte det. Okej! =) Ja, du är det verkligen din tur!! =) Drömde inatt att sambon (!) var gravid, men fick missfall båda gångerna. Tror jag spelat för mycket sims... haha. Inte så lätt för honom att bi gravid i verkligheten :p 

okej! =) åh spännande! Får se om det blir nått bra av den :D 

okej, trist med dåligt väder, men låter som ni fick det trevligt ändå :D Här vart det mest slapp. Sambon jobbade o jag hade migrän. Så vila vila, o vila lite till :P 

det ska jag =) måste kika på schemat, ska ha inskolning med en ny assistent, men minns inte när haha. Hoppas du haft/får en fin dag! :) 
    många kramar
    Haha, vilken knäpp dröm!! Ja det vore nog en omöjlighet i verkligheten. =)
    Jag har drömt flera gånger att jag varit gravid, fått barn och allt. Skit jobbigt att vakna ur en sådan dröm men förhoppningsvis slår drömmen in snart. =)

Imorgon är jag ledig då ska det mysas med kusinen och hennes barn. Vi ska först åka hem till morbror och fira hans födelsedag och sen ska vi hem till mina föräldrar och bada i poolen. Skulle gärna åkt till ett badland men det blir nog inte tid till det imorgon. Just nu kan jag bara se framför mig vilken lekmamma jag kommer bli, mina ungar kommer nog få en rolig uppväxt med mycket bus och lek, haha.

Hur tänker du kring att ägglossningsstimulerande kan öka chansen/risken för fler barn? Jag är själv tvilling och skulle faktiskt önska jag fick två, visst vi var säkerligen jobbiga under uppväxten särskilt under tonårstiden men vi har alltid haft varandra och hon är min allra bästa som jag kan jag kan prata med om allt.
    Självklart spelar det ingen roll men en rolig tanke eftersom min gynläkare nämnde det senast vi pratade. =)

Hoppas inskolningen gick bra och att du får en bra dag på jobb, eller natt menade jag. =)

Kramar

• Tess1984
    Maalon skrev 2015-08-05 09:21:06 följande:
    Beklagar missfallen :/ Hur gick ni tillväga när ni sökte hjälp? Via landstinget eller privat? 
    Båda jag och sambon har varsitt missfall bakom oss, men på varsitt håll. Båda efter oönskade graviditeter egentligen. Jag var bara 18 och missfallet upptäcktes när jag var på sjukhuset för att göra en abort. 

Ja vi får också höra det mycket, att man egentligen ska ha en himla tur när det faktiskt klaffar. Samtidigt blir jag så frustrerad iom att samma vänner just nu väntar barn trots p-piller eller efter en engångskväll... Stressen minskar ju heller inte av att alla hela tiden frågar när vi ska skaffa barn. Varje gång ljuger jag och säger att vi väntar in lite ifall jag kanske byter jobb eller att vi vill köpa större hus först. Men satan vad det svider när folk tar upp det, utan att ha förståelse för att det kan vara känsligt. 

Jag är väl en ganska typiskt svensk i Norge tror jag :P Jobbar tre små timmanställningar på butiker, extra mycket jobb under sommaren så på så sätt går tiden ganska fort egentligen. Har också anammat den norska livsstilen med mycket fiske och fjällturer, skönt för att rensa skallen ibland :) 
    Du då? Kanske du har några tips, haha? 

Tog faktiskt ett test imorse, kunde inte somna om efter att sambon vaknade så han föreslog att vi kunde ta ett. Vi räknade ju med att det skulle vara negativt och det var det, men nästan lite skönt för det tog ner oss på jorden igen, hehe. 

Kram :)
    Tack, beklagar ditt också. Hjärta

Jag kontaktade gynmottagningen på vår sjukhus här i staden. Först fick vi träffa en barnmorska som berättade om hur allt kommer gå till till.
    Sambon fick lämna spermaprov och jag fick ta blodprov. Efter det fick tid till läkare som gick igenom alla våra provsvar, jag fick tid till spolning av äggledaren och när allt såg bra ut fick vi behandlingsformen som först kommer bli pergotime. Funkar inte detta så kommer vi sättas i kö till IVF, hoppas vi blir gravida innan så man slipper gå igenom allt det.
    Jag måste säga att trots att utredningen var psykisk jobbig så är jag glad att jag gjorde den, man kan andas ut på något sätt. Plus att missfallen var jobbiga kan jag ändå tänka att då fungerar vi i alla fall men att vi hade otur och inte fick behålla. Man får försöka se det positiva i allt fast att det kan kännas eländigt ibland. =)

Jag håller med dig, det är en ganska jobbig fråga. Min tvillingsyster har precis fått barn och flera har frågat min när det är min tur efter det. Jag orkar faktiskt inte vara ärlig länge utan säger oftast att vi precis börjat prova, eller att jag inte vill ha barn just nu.
    Säger man som det är får man bara alla "Fertilitetsexperter" efter sig och dom vill jag gärna undvika ( slappna av, tänkt inte på.....blä blä blä har man nog hört hundra gånger....hehe

Åh det låter underbart i Norge, jag skulle mer än gärna campat eller vandrat i fjällen. Jag fiskar också en del men hatar att få upp fisken och döda den, haha....
    Vi har pratat om att åka till Trysil på skidsemester i framtiden, är det i närheten av där du bor? Jag har aldrig åkt skidor men det verkar sjukt skoj.

Ja det där med att testa kan ju vara så olika, om jag inte minns helt fel plussade jag ganska sent, kanske ett par dagar efter beräknad mens, förvisso slutade dessa graviditeter i missfall så jag vet inte om det hade varit annorlunda om jag fått behålla....

Nu ska jag slappa efter en stressig dag på jobb, jag jobbar också i butik. =)
    Vi hörs, kramar

• Tess1984
    Maalon skrev 2015-08-05 21:59:20 följande:
    Tack <3

Fick ni vänta länge innan ni fick träffa barnmorska efter att ni tagit första kontakten? 
    Ska hålla tummarna stenhårt för er! Visst är det en trygghet att veta i bakhuvudet att IVF finns, men en sådan behandling bidrar säkert med en massa stress det också. Typiskt att vissa saker ska bli så komplicerat :/ Men ni har ju som du säger lyft fram det positiva och det tror iallafall jag att man kommer ganska långt på, ingen idé att sura ihop och ge upp. 

Haha så kul att du säger det, var och fiskade utan sambon för första gången igår, och självklart är det DÅ jag får två halvkilosfiskar som jag måste ta i och döda, jag som höll på att vända bilen när jag insåg att jag skulle behöva sätta masken på kroken själv, haha!! 
    Tror Trysil är 6-7 h härifrån, vi bor ute i skärgården på halvön norr om Trondheim, så inte när något egentligen :P 

Hoppas du får en skön och lugn kväll :)

Kram
    Jag tror jag ringde barnmorskan i februari och i mars hade vi tid hos henne, med allt tog det ett par månader, väntan på provsvar och spolning. Kommer aldrig glömma hur nervös jag var dagen vi skulle till läkaren, panikångest på hög nivå...
    sen när han berättade att allt såg bra ut släpptes en sten från mitt hjärta. Nu får allt lösa sig när det är menat, barn kommer vi få frågan är bara när.. =)

Haha, vad roligt..starkt jobbat att fiska själv...har du tillagat fisken nu också? Älskar nyfångad fisk...mumsfilibaba...min styvpappa är både jägare och fiskare så det blir mycket fisk och vildsvin i vårt hem.

Glömde svara på din fråga igår, för att lindra min barnlängtan resor vi mycket, eller planerar i alla fall. Nu gjorde vi en fantastisk roadtrip i sommar och i höst har vi pratat lite om London eller Skottland. =)
    Till våren drömmer jag om en solsemester och vem vet man är kanske preggo då.
    Nej men mitt måtta nu är att leva livet, njuta av dagen och leva minut för minut.
    Jag tänkte söka ett extra jobb nu i höst för jag vill komma från mitt jobb lite, har börjat öppna ett företag som jag vet att jag vill jobba med i framtiden. Annars gillar jag att pyssla i hemmet, måla, fota ute i naturen och massa annat.
    Umgås ofta med barnfamiljer och det ser jag som en lärdom, barn är underbara och fulla av energi men kan också vara jobbiga och trotsiga, hehe...man får helt enkelt passa på att göra saker som man kan inte gör lika lätt sen. =)

Jag har googlat en massa bilder på Trondheim och det ser fantastiskt vacker ut, känns lite som Venedig på vissa bilder? =)

Bjuder på en fantastisk bild från grand canyon i sommar. =)

Ha en bra dag, kramar i massor

• Tess1984
    chbw skrev 2015-08-05 23:27:21 följande:
    Ja men typ haha. Drömt flera gånger att jag är gravid också, o som du säger, inge kul att vakna då :/ Ja! Snart slår det in =) Hur var det för dig nu? när hade du bim? =) 

Åh så härligt! Kul o bada :) haha samma här :P sambon tror jag kommer bli den "elaka" (stränga) föräldern. Har en känsla av att det blir tvärtom haha. Han är ju rätt ovan med barn, så kommer bli otroligt spännande för mig att se honom bli förälder också.. Mina syskon älskar honom, men de är rätt stora (6-10 år), aldrig sett honom med mindre barn. Jag älskar barn o lånar alla bäbisar jag känner haha =) 

Jag har drömt om tvillingar i flera år o sambon vill ha tvillingtjejer, så blir det fler än en gör det inget för mig =) Tror att det också tar bort det "ansvar" som ett äldsta-syskon kan få (jag har ju fått ta massa ansvar eftersom jag är äldst), om de är två på en gång. Däremot skulle det va "bättre" för mig o få en först, o sen tvillingar, då sambon "bara" vill ha två barn o jag vill ha tre haha :p kryphål ;) Hur många vill du/ni ha? =) 

Ingen inskolning inatt, det blir i nästa vecka. Skönt o få jobba lite själv direkt efter semestern! Bara köra på som jag brukar o inte hålla på o instruera haha! Men bara åtta pass på tre veckor, sen semester igen! o 20 dagar tills vi åker till italien : :D Hoppas du får en fantastisk dag imorgon och att det går o bada =) 
    massor med kramar
    Hehe, jag räknade faktiskt i kalendern igår och jag tycks vara på dag 24 och jag brukar få mensen på dag 30 - 33, om jag har tur...så nästa vecka räknar jag med att mensen INTE kommer ;P
    Själv då? Har du positiva stickor än???
    Just nu känner jag knappt någon PMS, brukar annars ha ett himla humör som inte liknar denna världen men just nu känner jag mig ganska harmonisk.
    Jag har något svullna bröst och lite mensvärk fram och tillbaka som jag brukar ha någon vecka innan, hoppas humöret håller i sig.

Jag tror att min sambo kommer bli den stränga och jag kommer bli lekmamma.
    Tror även jag kommer bli en hönsmamma som oroar mig för allt, hehe.

Vi har faktiskt inte pratat om hur många barn vi vill ha utan det känns som vi tar det som det kommer. Jag har kanske en önskar om två barn men skulle det bli tre skulle det inte göra något. =)

Åh ja nu åker snart till Italien, lite avis där allt :P resa är det bästa som finns.
    Vad händer till helgen då? Är du ledig något? Själv tänkte jag åka iväg och campa med päronen, komma till en sjö med vacker solnedgång och lite fiske på det. =)

Nu ska jag fixa till här hemma, sambons ska ha en massagekund och efter det ska vi iväg och köpa bil sen ska jag möta upp kusinen med hennes barn. =)

kramar i massor
  • Tess1984
    Maalon skrev 2015-08-06 09:29:11 följande:
    Låter som det gick ganska fort för er ändå, jag är livrädd att det ska vara så länga köer och liknande om jag kontaktar sjukhus, men nu gav du mig lite hopp :)

Ja dom grillades när jag kom hem, såååå gott verkligen! För någon månad sen åkte vi upp till Namsskogan och hyrde en stuga på en liten ö mitt i en fjällsjö, fick inte mycket fisk men dom vi fick grillades direkt på bål, helt klart top tre över allt jag ätit i hela mitt liv! Och så idylliskt dessutom :D

Härligt med resor, vad avundsjuk jag blir, dels roadtripen men det är ju så härligt att planera och drömma! Vi drömmer också om solsemester, hoppas kunna ta en restplats senare i år, bara för att se solen liksom x)

Åh vad spännande! Vad är det för typ av företag?

Ja runt nidelven är det fantastiskt fint, och är väl inte helt fel att säga venedigkänsla, finns så mycket uteserveringar längs vattnet. Annars tycker jag att staden i sig är ganska grå och tråkig så fort man kommer en bit från vattnet.

Idag känner jag mig så himla gravid :p brösten gör så hiiiimla ont och det är en blodådra som är så svullen att jag fick panik och trodde det var en knöl. Illamående som ligget och guppar och inte vill försvinna. Ville såååå gärna testa imorse också, men lyckades hålla mig ;D

Underbar bild btw, vad duktig du är!
    Hej =)

Allt gick ganska smidigt ändå tycker jag men dina symtom låter lovande får verkligen hoppas att det är er tur nu. =)
    Du får gärna höra av dig imorgon om morgondagens test, så himla nyfiken. hihi.
    Jag har inga symtom alls just nu, eller jo kanske något ömma bröst och lite som mensvärk då och då men inget svajande humör....fast det är jag ganska tacksam för...

Åh sökte upp bilder på Namsskogen på google, ser fantastiskt ut...älskar verkligen att vara ute i naturen, lite som yosemite  i USA, googla gärna bilder.
    Nästa gång vi åker till USA är det sagt att vi ska campa där och vandra runt i bergen.
    Vart har ni pratat om att resa i år? =)

Jag håller på att öppna ett kostrådgivningsföretag, jag har redan haft lite privata kunder som jag hjälp, jag jobbar i en hälsokostbutik till vardags och känner att jag vill göra annat också, kul jobb men jag känner ingen direkt utveckling där länge, älskar att laga mat och framför allt kul att fixa kostschema till kunder.

Hoppas nu att du får plus på stickan imorgon, =)

Kramar

• Tess1984
    chbw skrev 2015-08-06 22:30:09 följande:
    okej =) Så spännande! Åh hoppas du slipper PMS-humörena! =) Håller tummarna!
    Nä, negativa stickor än så länge. är på dag 15. Förra cykeln kom äl ca tre veckor efter mensens första dag. cyklerna har blivit kortare o kortare, förra var på 35 dagar, den innan 36 o innan det 39. Så får se hur det blir den här gången. Förut hade jag kring 28-30 dagar, skulle vilja att det blev så igen.. Så mycket vänta hela tiden!

Okej =) haha, jo. oroa mig för allt gör jag redan så lär göra det sen med ;) 

Okej =) för några år sen ville jag ha fem barn, men kom på att jag måste föda ut dem... haha. Men 1-3. Blir såklart glad även om det bara skulle bli ett =)

Jaaaaa. Så laddad! 19 dagar kvar. Har nedräkning på mobilen haha. Så laddad. Blir vår första resa (om man räknar bort göteborg o hälsa på släktingar i dalarna) =) Så kommer bli superspännande. ska verkligen försöka resa mer! I år blir det ju två resor, en i höst också! 

I helgen är jag ledig. Går av imorgon 830 o e ledig till måndag kväll! Så det blir skönt. kanske vi träffar sambons kompis, men får se =) beror på hur han jobbar. Ska göra god mat i alla fall, så mycket vet jag ;) fick en elgrill när jag fyllde år förra året, så kan grilla inne, så vi ska göra grillspett :D Åh låter ju hur mysigt som helst! Hoppas det blir bra väder :D 

okej, hoppas ni haft en toppendag :D 

massor med kramar
    Jag hoppas också att jag slipper alla pms, tycker det känns lite konstigt att jag inte känner något alls knappt, kanske är något positivt? Vågar nog inte hoppa högt än eftersom PMS kan bete sig olika för varje gång. Hoppas nu att din ägglossnings snart kommer igång, men du hade redan börjat få ont säger du och annorlunda flytningar? Jag tror det börjar så på mig innan ägglossning också.

Ja just ja, vart skulle ni i höst? Var det London? Jag kommer nog åka till Skottland i höst. Jag har hört att naturen är vacker där och där finns mycket historia.

Åh vad mysigt med grillmat. jag grillade igår och lyckades få ett par goda korvar på grillen, hehe. Jag och kusinen hade en mysdag tillsammans med hennes barn.

Nu ska jag jobba mitt sista pass för helgen, ledig lördag, söndag och måndag. Imorgon ska vi ha lite gäster här hemma och på söndag tror jag att jag kör till en campingplats där familjen befinner sig för lite lugn och ro. =)

Ha en trevlig ledig helg, mys nu riktigt med god grillmat. =)

Kramar i massor

Svar på tråden Fertilitetsutredning