• Iskristall

Fertilitetsutredning

Maloon: Har ni försökt ett år så tycker jag absolut att ni ska söka. Och är dina cykler 48-52 dgr så tycker jag absolut att ni ska söka, då är det ju nåt som inte riktigt är som det ska. Har du alltid haft långa cykler?

Lycka till!

• Iskristall
    Maalon skrev 2015-07-22 14:10:28 följande:

Jag har ätit p-piller väldigt länge och minns inte hur det var innan jag började med dom, när man är 14-15 är det ju inget man reflekterar över på samma sätt.har gått ner lite mer än en tredjedel av min vikt under det här året så gissar att det har ett samband med det. Men min kropp visar inga tecken på att den vill korta ner min cykel även fast vikten har varit stabil ett tag ny.

Märker jag ingen skillnad den här månaden så ringer jag. Har bim i slutet på augusti, är ju så jobbigt att gå två månader och vänta, har ju liksom halverat chanserna att bli gravid redan där.

Tack!

Hehe förlåt ser att ditt nick är Maalon och inte Maloon!

Jag känner igen det där med långa cykler Jag har pco och långa cykler, googla det om det är nåt du känner igen dig i. Annars kan ju sköldkörteln knöla till cykeln och man kanske kan behöva äta medicinen Levaxin.
  • Iskristall
    chbw skrev 2015-08-11 10:48:05 följande:

Kanske ni kan hjälpa mig o tolka mitt ägglossningstest från idag?

Är teststrecket lika starkt som kontrollstrecket eller är det aningen blekare? :)

Har ju känningar att det är på g. Men inte fullt ont än, så ägger är kvar i tryggt förvar än så länge

:p

Liiite svagare. Men det är nära nu, näst intill positivt. Min erfarenhet är att ibland blir ett resultat som ditt nu positivt på clearblues glada gubbe äl-test för mig. Så jag litar inte riktigt helt på dessa billiga jämföra test stickor
  • Iskristall
    chbw skrev 2015-08-11 21:52:43 följande:

Okej :) Konstigt nog var testet svagare nu på kvällen när det gått mer tid mellab toabesöken. Får se hur det ser ut imorgon :) ska ju komma när som, haft känningar sen igår kväll :)

Eftersom jag ju har pcos vill jag ibte lägga pengar på de dyrare testen då jag kan få falska svar pga mina hormonnivåer. Men får se imorgon nu :)

Jag har också pco, så jag kör de billiga testerna som du sen tar jag ett clearblue för att bekräfta äl de månader jag känner mig osäker på de billiga och har då upptäckt att ibland visar clearblue positivt när de billiga varit nära positivt.
  • Iskristall
    chbw skrev 2015-08-12 07:10:08 följande:

Ja okej! Då är jag med :) du kanske har berättat det förut! Ledsen att jag glömt isåfall :$

Fiffigt o göra så iallafall! :)

Jag har bara använt stickor typ två gånger, förutom nu. Känner av äl rätt tydligt, så testar bara som extra koll :)

Jag vet inte om jag berättat det i just den här tråden förut, men du kan ha läst det i nån annan tråd också haha ja, jag tycker det är rätt så fiffigt. Har ju liksom inte lust att lägga ut en förmögenhet på clearblue direkt. Har använt mig av stickor i ca 2år nu så det blir ju en del
  • Iskristall
    chbw skrev 2015-08-11 21:52:43 följande:

Okej :) Konstigt nog var testet svagare nu på kvällen när det gått mer tid mellab toabesöken. Får se hur det ser ut imorgon :) ska ju komma när som, haft känningar sen igår kväll :)

Eftersom jag ju har pcos vill jag ibte lägga pengar på de dyrare testen då jag kan få falska svar pga mina hormonnivåer. Men får se imorgon nu :)

Du jag tänkte på en sak. Du har inte försökt att tempa? Det gör jag sen två år tillbaka och det har hjälpt mig massor att förstå min struliga cykel pga pco:n. Detta gör jag parallellt med äl-testen. Man tar sin temp varje morgon innan man stiger upp och registrerar i en app som registrerar detta i en kurva, sen kan man utläsa om/när äl varit. Då höjs tempen och håller sig förhöjd fram till mensen kommer ca 14 dagar efter el förhoppningsvis ett plus.
  • Iskristall
    Tess1984 skrev 2015-08-13 08:28:43 följande:

Det har jag alltid funderar på om jag skulle prova, att tempa. När börjar man tempa och vilken app använder du?

Jag använder just nu inga ägglossningstest men det vore ju spännande att tempa nu när man ska dra igång med pergotime.

Ha en bra dag, kramar

Man börjar tempa på mensens första dag. Samma tid varje morgon innan man stiger upp och efter minst 4timmars sammanhängande sömn tror jag det var. Jag använder mig av Fertility friends gratis app. Kan verka lite krånglig från början har jag hört, men jag tycker den fungerar klockrent o aldrig haft några problem användarmässigt. Rekommenderas
  • Iskristall
    Hallonsoda2016 skrev 2015-10-15 07:11:51 följande:

Hoppar in här om jag får!

Är 30 år gammal, haft en PCO diagnos sedan 2012 då jag sökte för utebliven mens under 5år. Försöker nu skaffa barn med min partner. Har testat med ägglossningstester utan stegring. Sökt gyn och fick en tid efter två veckor.

Hon gjorde undersökning på mig, ska lämna blodprover och sen tillbaka ca 3 veckor efter det. Hon kunde inte se den typiska PCO-bilden. Hon vill att min man ska lämna blodprover och spermaprov för att utesluta att han har ngt fel. Sen efter det så fortsätter vi med mig.

Hon ville inte bara stimulera med prego utan att kontrollera partnern först, för att det är onödigt med hormoner i onödan.

Vad tycker ni om det? Jag har slutat med p-piller för 2 månader sedan bara. Men just det faktum att jag tidigare varit utan mens i långa perioder (år) gör att hon tycker att vi inte har ngn tid att slösa. För hamnar vi i IVF är köerna 2-3 år här.

2-3 års väntetid på ivf? Vart bor ni nånstans om jag får lov att fråga?
  • Iskristall
    Hallonsoda2016 skrev 2015-10-15 16:26:11 följande:

I Sthlm bor vi. Hon sa att det var det beskedet hennes senaste patient hade fått när remissen hade varit skickad.

Jag bor också i sthlm. I landstingskön är det just nu 7-9 månaders väntetid. Om man inte vänder sig till vårdgarantikansliet och beviljar att man flyttas till annan klinik, då är väntetiden kortare.
  • Iskristall
    irrbloss_83 skrev 2015-10-16 20:51:18 följande:

Jag gjorde också den hemska spolningen för ca 1 månad sen, jäklar vad förvånad jag blev över att det gjorde så ont. Otrevlig upplevelse, verkligen. Men det får väl vara värt det ändå i slutändan. 

Jag hade också passage åt alla möjliga håll, men det blev IVF för vår del ändå.

Jag gjorde min spolning i somras. Jag tyckte inte det gjorde ont alls. Hade också fri passage. Efter det har det inte heller tagit sig. Tänkte att det kanske var en spolning jag behövde, men nej. Nu blir det ivf...
  • Iskristall

Har inte skrivit på länge men följt er! Tänkte bara uppdatera med att berätta att jag fått sätta igång med mina hormonsprutor inför vårt första ivf försök. På onsdag ska vi på vul och se efter om hur mycket äggblåsorna vuxit, ska bli väldigt spännande

Svar på tråden Fertilitetsutredning