• velicious01

Fertilitetsutredning

BusigaSyrran skrev 2016-02-05 17:46:52 följande:

Vad spännande håller tummarna, ivf eller privat vaginalt insiminering väntar vi med :) då jag har ägglossning varje månad. Men försökt i två år i juni.

Så vi hoppas de går på egen hand annars ska vi prova att insiminera o sen ivf.

Känns nervöst nu o hoppas på iaf 2 ägg på tisdag med pergotime.

Då håller jag tummarna att ni snart får plussa :) är de nytt dehär med pergotime eller har ni försökt innan med dessa piller? Lycka till nu på Tisdag

Vi har med försökt i 2 år snart..Men fick en okunnig otrevlig läkare först som inte gav oss nån hjälp så därför vår utredning är klar nu först, men känns skönt att äntligen få hjälp nu! :)

Just nu längtar jag efter att tant röd ska dyka upp (oregelbunden cykel) så jag kan komma igång med letrozol/ovitrelle o insemination. Hoppas inte de blir för många ägg sen p.ga överstimulering bara. Ja eller hur 2 ägg är ju helt ok liksom hellre tvillingar så man får en (två ) liten :) eller att ett ägg iaf blir bebis.

Välkommen alla nya i tråden ska bli kul o följa er resa mot plus! ????

Ha en fin helg alla.
  • velicious01
    BusigaSyrran skrev 2016-02-06 19:46:16 följande:

Tack de behövs, nej hela utredningen är nytt för oss då det gick på första försöket med barn nummer ett. Men ändå hört oskyddat i flera år pga att vi ej ville ha denna pressen.. Jag har ju en fungerande äl men en cykel på 30 dagar och mens i 5 dagar. Dvs efter den tredje dagen är de bara små blod.

Men ja jag hoppas på två ägg och att vi kan ha chansen till tvillingar men sålänge de bara blir ett plus på stickan är jag glad :)

Dessvärre vet de inte riktigt vad de mer ska göra mer än att de rekommenderar ivf men de kostar oss 30.000 för ett försök eller 60.000 för tre försök. Pengar vi har svårt att betala och ej kan få lån för.

Nu blir man ju nyfiken :) nå gick allt bra i Tisdags, fina äggblåsor o hur många mm? Om dom kunde se nått såklart :P spännande!

Håller tummarna att ni får en liten snart o slipper gå igenom hela ivf karusellen. Insemination är genom landstinget så ni slipper stå för det menar jag?

Ingen mens här ännu så jag blir ju tokig. Pratade med läkaren så ska ta primolut piller, så hoppas den dyker upp snart. Sitter här super taggad att få börja med letrozol o ovitrelle men så ska kroppen strula.

Hur går de för er andra? :)
  • velicious01
    Kolan91 skrev 2016-02-11 07:58:03 följande:

Hej tjejer!

Behöver verkligen er hjälp..

En liten uppdatering från mig. Jag är på dag 34, ingen mens i sikte och jag är inte gravid.

Jag har svullna bröst, har mensvärk då och då och kissar oftare, tempen ligger stadigt på 36.9 i flera dagar i rad.. Så jävla skumt. Enligt ff skulle jag denna månad ha haft äl på dag 23! Har aldrig hänt tidigare. Då är jag sådana fall på äl +11 eller så hade jag ingen äl alls. Jag ska som nämnt tidigare göra spolning. När fan ska jag göra den tycker ni?? Räkna på att jag inte haft äl alls denna månad (alltså räkna på en cykel på 28-30 dagar, som jag vanligtvis har) eller gå efter ff och boka tiden ut efter det. Hur hade ni gjort!?

Tacksam för input!

Hej tjejen.

Boka in tid när du fått mens. Så brukar dom vilja göra spolning efter mens men innan äl (för att inte riskera störa äl och ev. Befruktning / Graviditet). Ta värktabletter innan har för mig de är Alvedon och ibuprofen..men de har du säkert fått info om redan eller om du får de på plats innan spolning? :)

Men ta nytt test o se om du är gravid?

Är samma här :P Min mens vill heller inte dyka upp :/ negativa tester...kroppen som spökar tror jag så man blir ju tokig snart! Bim +9 nu o ska ta primolut så mensen kommer.

Tror de blir såhär för min del då jag nu vet att de kan bli graviditet nästa månad :) (med hjälp av insemination o ovitrelle + letrozolen) och så är mina sköldkörtel värden jättebra nu med så är så lycklig, men samtidigt tänker man ju att nej fan de kommer inte alls bli nått.

Så vill bara säga att kroppen kan ju jävlas om man är stressad / spänd o nervös? Eller är du gravid :)
  • velicious01
    BusigaSyrran skrev 2016-02-11 13:32:08 följande:

Ivf får vi bekosta själv då vi har barn tillsammans.

Samma med insiminering då de ej görs på regionsjukhuset utan får gå till privatklinik.

Men allt gick bra i tisdag :) en liten äggblåsa på 12mm (vänster sida) men den trodde hon inte kommer släppa denna månaden. Dock på höger sida hade jag en äggblåsa på 22mm och den kommer att släppa om några dagar.

Så vi försöker allt vad vi kan xD

Ska få ta pergotime två gånger till om det ej vill sig men jag hoppas de funkar nu.

Aldrig roligt dock när kroppen strular men vi får hålla tummarna att vi får några små snart :)

Jaha men vad tråkigt BusigaSyrran! Men härligt de låter ju jättebra att de växt så bra. håller jag mina tummar o tår att ni får ett plus snart o alla vi andra kämpar i tråden :) <3

nej de är inte kul. såg så fram emot att börja första försöket nu och så hinner man med alla 3 försök innan sommarstängt (om de ej skulle ta sig vilket jag givetvis hoppas på såklart, men alltid bra med en backup plan liksom) o sen ivf kö innan sommaren men de blir ju inte så antar vi får vänta till hösten/vintern isf o de är ju sååå länge kvar!

Men peppar peppar vi ska inte ge upp o bara hoppas på plus nu då o kämpa på :)

Vad händer i helgen alla fina? Hur går de för er andra?
  • velicious01
    BusigaSyrran skrev 2016-02-11 16:31:32 följande:

Behövs ingen alvedon för spolning..

Onödigt att ta alvedon för de kommer ej att hjälpa om de skulle göra ont. På mig gjorde det inte ont men blödde lite efteråt och lite dagen efter så är bra att ha bindor hemma då de ej vill man ska ha tampong eller menskopp. :)

Hoppas spolningen hjälper isåfall på dig.

På mig funkade det inte.

Ring din läkare och rådfråga. Har du tagit ett test efter bim? Om inte ta clearblue digital den är lite känsligare än de flesta testen.

Jaha ok jag fick ta Alvedon tillsammans med ibuprofen :) men kanske bara är ibuprofen man ska ta då? På mig gjorde de väldigt ont som grymt stark mensvärk varje gång dom spolade o blev svimfärdig o kräktes efter hela resan hem. Inga blödningar här efter. Men är ju så olika dedär. En del får ont o en del känner ju inget alls.

Fick höra att man lättare blir gravid inom 2-3 månader? På mig hjälpte de inte heller men mitt "problem" låg ju inte där.
  • velicious01
    Kolan91 skrev 2016-02-11 16:50:44 följande:

Hej!

Tack för svar :) jag får väl helt enkelt vänta..

Om den inte kommer alls denna månad får jag väl vänta ytterligare en månad innan jag kan spola. Seg väntan. Borde man kolla upp om mensen inte kommer eller det kanske är vanligt att den kan hoppa över ibland. Vet du? :)

Oj, vad spännande för dig. Otur att det även krånglar för dig nu då. Haha, tempar du?

Varför gör ni insemation?

Kram!

Ja haha konstigt :) vet inte men ring din läkare o fråga vettja! :) själv pratade jag med min läkare o sa som de va bara o fick tabletter. Men kanske bra o kolla upp om du kan vara gravid, kanske låghormonare eller nått? Hoppas du får ett fint plus :)

Mitt amh va lite väl högt så har många ägg o fin äggstock o äggledare som läkaren så fint sa haha, men släpper inte alltid iväg ägg (ägglossar inte alltid) liknande pco tror ja eller nått i den stilen? Så ska knapra letrozol o ta oivitrelle o sen insemination för att öka chanserna. Vid insemination tar dom ju dom starkaste små soldaterna o samtidigt säker på att ägg släpps så är därför vi kör på detta!

Men de är ju ännu större chans vid ivf då är man ju säker på att ägg o spermie möts iaf...men ja får hoppas de funkar :)

Ni då, hur långt har ni kommit i utredningen o hur länge har ni försökt? Säkert skrivit innan men orka skrolla hehe :P
  • velicious01

Chbw: åh vad kul :) låter ju himla spännande med ny kur nu. Såg att du provat letrozol och ovitrelle, fick du några biverkningar av dom som svettning, värmevallning eller kände du av äl mer än innan o.sv? Börjar faktiskt bli lite nervös inför spruta o tabletter. Men sprutor är jag van vid (diabetiker här) så ingen fobi här iaf :P men de är mer pirrigt att börja ta hormonkurer..vet inte om vi får/ska köra på gonal f sen eller om de blir ivf.

är dina sköldkörtel värden ok eller hoppar de mycket nu? Jag fick ner mitt värde från 4 till 0,9 nu..men verka som de är på g upp igen.

Hoppas allt gick bra på kontrollen idag o håller tummarna här att de vuxit fina äggblåsor o att ni snart får ett litet frö ?

Vad ska ni fina i tråden hitta på i helgen?

• velicious01
    Kolan91 skrev 2016-02-15 09:17:06 följande:

Jag har fått göra blovprov vilket visade att jag hade försenad äl (det var därför den kom 1 vecka senare) månaden innan hade jag en cykel på 28 och nu 36!!? Jag fick min mens i helgen och grät typ hela dagen men nu är känslorna borta! :)

Läkaren ska ringa mig imorgon och berätta vad de andra testerna visade. Verkar ju ha någon hormonrubbning av något slag :( hoppas bara inte jag har problem med sköldkörteln! Mannen har lämnat spermaprov och jag ska göra spolning nästa vecka. Vi har försökt i ett år denna månad.

Hur länge har ni försökt? :)

Hej tjejen :) ja fy de är tufft när mensen kommer! <3 Har du fått dina provsvar nu o vad visade dom? Spännande med spolning håller tummarna för dig.

Här kämpar jag med mensvärk varje dag o kommer ha de såhär i en vecka till :o vill bara sluta med tabletterna nu o börja med hormonstimulering o vår resa mot plus.

Vi har försökt i 2 år i Mars.

Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning