• varningsljus

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-04-16 18:49:31 följande:

Hej

Japp mensen kom igår, nu tar vi nya tag igen. Vi ska till läkaren den 6 maj och får veta mer då, vad bra att man kan äta pregotime både vid utebliven ägglossning och oregelbunden mens, min kan komma allt från dag 28 till 39. Ska fråga om inte läkaren kan skriva ut det.

Hur länge har ni försökt få barn? Hoppas nu du blev gravid denna gången, håller tummarna för er. =)

Kramar

Hej igen!

Okej... kanske ska du diskutera pergotime med läkaren då? Jag har ju väldigt oregelbunden mens också. På sistone har jag legat på runt 40dagars cykel men den kan pendla mellan det och 28 dagar. Låter som att vi har ungefär samma problem.

Min läkare tror just att det är på grund av min oregelbundna mens som vi har så svårr att bli gravida, vi har helt enkelt svårt att pricka äl. Därför såg hon mig som idealpersonen att stimulera med pergotime.

Vi har försökt i ca 1 år. Ni då?

Tack, jag hoppas det!!

Kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-16 20:43:47 följande:

Ja jag kommer definitivt fråga efter pregotime, ja jag tycker det är svårt att pricka in, brukar vara mer aktiv i bingen dag 15 och två veckor framåt, då borde man kunna pricka in det någon gång tycker man =)

Vi har försökt 1 år, 2012 hade vi två missfall men valde att ta en liten paus och nu är vi här mitt i en utredning, trodde jag inte efter missfallen.

Hur gamla är ni förresten?

kram

Det är svårt! Det som är bra också är att efter varje kur pergotime bokar man in VUL för att se hur det ser ut. Det är ca 10% större chans för tvillingar när man äter pergotime och därför vill läkaren kolla hur det ser ut. Ser de flera äggblåsor som är på gång att mogna får man "ssexförbud", de får nämligen inte uppmuntra till flerbörd. Hur som så får man en indikation på när ÄL bör ske och då är det ju lättare att pricka med ÄLtest också.

Tråkigt med dina missfall. Vi hade också ett missfall nu i januari, väldigt tidigt men vi hann bli hhoppfulla med positiva gravtest och så där. Någonstans försöker vi tänka att vi ändå lyckats en gång och att det måste gå igen!

Jag är 26 år och min sambo är 34. Är du född 84? Och din sambo?

Kram
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-17 08:20:12 följande:

Hehe, vi har redan många tvillingar i vår släkt, jag har en tvillingsyster och mamma hade svårt att bli gravid och blev hormonstimulerad, därav föddes jag och syrran.

Min gammelmormor fick tvillingar på naturlig väg, sen är det någon i släkten längre tillbaka också, så vem vet där kanske tittar ut tvillingar hos oss också. =)

Beklagar ditt missfall också, ja man börjar ju redan fantisera. drömma och planera åt kommande barnet när man får plus på stickan.

Japp jag fyllde nyss 31 år, sambon är 34 och blir 35 i år, förlåt om jag upprepar, nu är det så många man skriver till i tråden så att man kan blanda ihop er, han din sambo lämnat spermaprov och har han i så fall fått resultatet, i så fall hur lång tid tog det? =)

kramar

Hehehe, oj då kanske blir det tvillingar för er del också då... spännande!

Det är lugnt, det är många som skriver här nu Han har lämnat prov och det kom efter bara några veckor. Själva svaret kom nog tidigare men vi fick provsvaret i samband med vårt återbesök hos läkaren, så efter 4 veckor ca.

Provet var bra, några färre än "normalt" men typ 64 milj simmare på det antal mililiter som provet skulle vara. Tror "normalt" ligger på typ 80 milj men läkaren såg inte det som något problem. De simmade i bra hastighet och så också.

Jag har förstått att ert svar har dröjt?

Kram
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-18 08:27:59 följande:

Sambon påstår också att vi kommer gå igenom provresultatet med läkaren den 6 maj, men jag har ju fått hem mina resultat så varför skull inte hans då också komma? På onsdag nästa vecka är det fyra veckor sedan han gjorde sitt andra test, han skulle nämligen göra två tester mellan 14 dagar.

Fick du också veta dina svar hos läkaren eller de kom hem med post?

Ha en fin helg kramar

Vi fick alla provsvar hos läkaren. Vår läkare sa att hon inte skickar ut provsvar per post.

hur såg dina prover ut? Du har säkert skrivit förut men jag har nog missat det.

Ha en mysig helg!
  • varningsljus

En fråga till er alla här inne: har ni alla i samband med provtagning under utredningen spolat äggledarna? isåfall varför gör man det? Jag har sett att flera gjort det. Jag har inte gjort det och min gyn har inte ens nämnt det.

Vi har tagit alla prover och har precis tagit min första kur pergotime.

• varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-18 19:57:25 följande:

Ah oki då förstår jag men det konstiga här är att jag fått mina provsvar men inte sambon, mina provsvar var normala, känns skönt att någon av oss fungera normalt. =)

Frågan angående spolning ska jag också göra det, det är något som tydligen ingår i vår utredning, jag borde ha någon fungerande äggledare eftersom vi blivit gravida innan, är bara lite orolig över blindtarmsoperationen jag gjorde för någon månad sen. hörde att man kunde få sammanväxningar i äggstockarna efter det.

Konstigt att du inte fått frågan, du kan inte ringa in eller be att få vid nästa läkarbesök?

Okej. hoppas att operationen inte skapat några problem för er!

Jo jag ska ta upp det med min läkare nästa gång. Ska ju dit efter nästa pergotime-kur igen (ssåvida vi inte lyckats bli gravida denna gång, mwn det vågar jag inte ens hoppas på ) så då ska jag fråga henne om det.

Har du haft en bra helg?

Vilket fint ordspråk du lagt ut <3
  • varningsljus
    Annasofia01 skrev 2015-04-19 07:16:42 följande:

Vi fick gå igenom en utredning efter att vi försökt i 1.9 år . Allt såg bra ut på proverna så inget var egentligen fel bara det att jag hade så ojämn mens så fick pergotime. Åt två enkel kurer och blev gravid på andra och tur var väl det för jag hade nästan gett upp hoppet . Hur går det för er ?

Vilken solskenshistoria ! <3 underbart! Nu blev jag lite hoppfull igen. Jag har tagit min första pergotime-kur och hade äl i början av veckan. Fick bara till mys på söndagen då jag var bortrest på jobb när jag fick positivt ältest. Hoppas innerligt att vi lyckats ändå!

Hur långt gången är du?
  • varningsljus
    odie skrev 2015-04-17 06:48:59 följande:

Tack det blir bättre, börjar vänja oss med tanken på att skaffa barn via donator så börjar känna mig lite förväntansfull i alla fall. 

Hur går det för er? vart i processen är ni?

Okej, vad skönt! Har ni fått något besked om när ni får sätta igång?

Det går väl sådär för oss. Eller alla prover ser bra ut både på min sambo och mig. Jag har väldigt oregelbunden mens och därför har jag fått pergotime. Tog första kuren här för drygt 2 veckor sen (eenkelkur) och vid återbesök hos gyn så hade jag svarat bra på behandlingen. Hade äl i början av veckan och då var jag bortrest med jobb men vi hann få till lite mys under helgen innan så jag håller tummarna för att det räckte!

Har du haft en bra helg?

Kram
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-19 20:30:20 följande:

Vad bra, men jag håller tummarna för att du är gravid denna månaden, märker man av mer ägglossning när man äter pregotime förresten? Blir den mer tydlig?

Min helg har varit bra, mest jobbat och träffat vänner, själv då?

Nu ska jag vila lite, hoppas du får en underbar kväll. kramar

Tack!! Jag hoppas också det ????

Jag tyckte mig känna mer magont och faktiskt lite illamående denna gången. Sen direkt efter äl började mina bröst ömma och det gör de fortfarande. Iofs så ömmar mina bröst i samband med äl ibland ändå.

Det låter som en bra helg. Jag har tagit det väldigt lugnt, myst med sambon och tagit långa promenader med hunden.

Vart bor du förresten? Helt OK om du inte vill svara på det

Ha en skön kväll!

Kramar
  • varningsljus

Oj konstigt! Det blev massa frågetecken istället för ett hjärta som jag gjorde, hehe! Skum telefon!

Kram

Svar på tråden Fertilitetsutredning