• Tess1984

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-05-10 23:09:44 följande:
    Jo brukar va så =) dag 37 nu.. börjar bli mer än less på o bara vänta.. haha

okej =) härligt! Åh, bubbelbad låter inte helt fel! 

Okej! Nej fick ingenting hem. Ringde på tredje mensdagen, för fick under helgen (man ska ju ringa på dag 1). Sen fick jag tiden och så åkte jag bara dit. Ingen lapp. Fick info hur det skulle gå till när jag väl var på plats. 
    Jo, fick ont av cellprovet. Blödde en del också, trots att hon sa att det endast skulle blöda lite lite. 

Åh detsamma! Blir en vaken natt till med jobb, sen är jag ledig två nätter =) 

kramar
    Lycka nu till idag om du ringer läkaren, håller tummarna.
    Idag är jag bitter, ska försöka tänka på annat, märker av min PMS nu, mensen dyker upp inom några dagar, sitter här och gråter och vet ej varför, jäkla hormoner =(
    Ha en fin dag, nu ska jag jobba.

Kram
  • Tess1984
    Missilence skrev 2015-05-11 17:10:10 följande:

Hej allihopa! Var en stund sen jag var inne här nu :o

Vi har fått svar nu och min sambo har en kromosomavvikelse som inte påverkar hälsan men det påverkar uppenbarligen spermaproduktionen... Vet inte om vi kommer kunna få barn, om vi måste göra det via spermadonation eller om det går naturligt tillslut...

Det är jobbig stämning här hemma nu för det är så svårt å veta vad man ska säga när vi inte vet hur läget är/blir.....

Hej, vad tråkigt att höra, vilket tufft besked. =(
    Hoppas att ni snart får mer besked om hur ni ska göra för att få ert barn, har ni fått läkartid där ni kan diskutera olika behandlingsformer? Hoppas ni snart får mer svar, måste ju vara en jobbig väntan, men jag håller alla tummarna för er.
    Sänder en varm och go kram.

• Tess1984
    chbw skrev 2015-05-11 11:27:26 följande:
    Tack! 
    Kom ihåg att ringa idag, kunde inte få provsvaren men hon kunde se att de kommit, så ska ta med läkaren när jag e där för livmoderundersökningen. Livmoderundersökningen ska göras igen för att de inte kunde se ordentligt senast och det var som jag förstod det kvar något i livmodern (mest troligen slemhinna från mensen som inte blödit ut). Får se vad de ser nästa gång.. :O 

Åhej usch. Det låter inge kul :/ Hoppas det går över snart! Galet vad man ska behöva stå ut med bara för att man råkar vara kvinna, med allt vad hormoner o humörsvängningar osv innebär... Huuu. 

många kramar
    Ja denna PMS är inget att leka med, blev moster inatt, blandade känslor, både lycka och avund, men mest lycka.
    Hoppas nu snart vi båda får mens, så får vi göra det sista. Om allt går som det ska kommer jag troligtvis få äggstimulerande efter vår resa, vore väl underbart att fira med en liten bebis efter vår roadtrip. =)

Håller tummarna för oss nu =)

Kram till dig
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-12 14:29:11 följande:

Nä det kan jag tänka mig! 
    Åh härligt ändå =) längtar tills jag själv får syskonbarn, men hoppas att det dröjer haha. Äldsta syskonet är bara 17 o yngsta är 6 =) 

Ja! Hoppas det går fort!! 

Och att det går fort när behandlingen väl kommer igång =)

Fick mina svar angående sköldkörteln igår i allafall, och den har blivit sämre :/ men hade lägsta dosen på medicin så läkaren tyckte inte det var konstigt. Fått höja nu, men han räknar med att jag kommer behöva iallfall två höjningar till. Måste gå långsamt annars kan man få hjärtproblem. Men binjurarna mår bra i alla fall! =) På gränsen till bvitaminbrist så ska äta tillskott, och mest troligen glutenintolerant men det är ju bara fortsätta med glutenfritt =) 

Hoppas du får en fin dag!

många kramar

Japp, det känns bättre och bättre nu, ska bli kul att träffa det lilla livet, =)
    Jag har också småsyskon, jag har ju min tvilling sen har jag min lillasyster på 13 år, eller hon blir 14 imorgon. Jag har alltid varit en extra mamma till henne men nu är vi typ bästa vänner, hihi.

Nej vad tråkigt men hoppas snart att dina värden är bra, hur långt mellan kommer du göra höjningarna?

Har du läkaren förresten nämnt något om älstimulerande när du gjort spolningen?
    Har för mig att du skrivit om det tidigare men har i så fall glömt :P

Ha en fin dag du också, många kramar

• Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-13 14:41:34 följande:
    Hej! Hur mår du nu? Hoppas verkligen att du mår bättre!

förstår hur du känner. Jobbigt när alla rubt omkring en har barn och när det inte pratas om annat.

Jag träffade några vänner, alla har barn i olika åldrar varav en är höggravid. Det pratas ju inte om annat än barn, men förvånansvärt så kändes det ganska bra. Jag är inne i en period nu när jag liksom inte orkar bry mig... försöker lägga locket på och bara strunta i allt. Men ja, det går ju upp och ner, verkligen!

Hur går det för din syster?

skickar ett gäng med varma kramar till dig
    Hej, mår något bättre nu, men jag mådde riktigt dåligt i morse. När jag kom till jobbet kände jag ett tryck över brösten, fick svårt att andas och jag bara grät, vet ej om det var en liten variant av ångest. men jag lugnade ner mig efter en stund och sen mådde jag bättre under dagen, tog lite lugnande droppar som vi säljer på jobb.
    Imorgon ska jag träffa syrrans bebis, ska bli mysigt och underbart att få hålla det lilla livet i mina armar, fast att jag är avis är jag lycklig för deras skull också, det är ju trots allt en liten som jag ska lära känna och lära allt jag kan, hihi.

Ja det går verkligen upp och ner hur man mår, nu är jag i en jobbig period men jag tror mycket av det beror på min PMS, mår alltid skit innan mens.

Skönt att du kunnat släppa det lite, försök ta allt med ro så ska du se att allt löser sig, vet dina vänner med barn om att ni försökt ett tag?

Hoppas du får en trevlig helg, nu är det ju helg imorgon också =)
    Själv ska man jobba imorgon och hela helgen, sambon ska iväg på jobbet över helgen så det blir lugn och skönt hemma. hehe
    Har du några trevliga planer? Kramar i massor till dig också.
  • Tess1984
    Missilence skrev 2015-05-13 10:43:46 följande:
    Jaa, vi har fått en remiss till Sahlgrenska och väntar nu på ett brev om en tid då vi ska åka på ett samtal och göra vidare undersökningar på sambon. Han var väldigt nerstämd de två första dagarna men vi ger inte upp hoppet!

Jag försöker övertala honom å skaffa hund för å tänka på annat sålänge. Han har alltid sagt att vi ska skaffa en vovve när vi får barn men det känns ju som att det kan dröja ett tag...
    Härligt att höra om din positivitet, kämpa på!!!
    Ja skaffa hund är absolut ingen dum idé, älskar hundar! Min syster har en husky som jag brukar passa, han är helt underbar och jag kan faktiskt sakna honom när jag inte träffat honom på ett tag. =)
    Vad skulle ni vilja ha för hund? Någon speciell ras?
    Ha en trevlig kväll, kramar i massor
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-13 00:16:23 följande:
    Skönt :)

Okej! Mysigt med syskon! Jag har sex st haha. Alla yngre :)

Ja ä. Superstörigt. Trodde verkligen värdena skullr vara bättre... Troligen nästa höjning efter nästa provtagning om 4 v. Man får tydligen inte höja levaxinet för fort, för man kan få hjärtproblem :/

Ja. Eller hon nämnde äl-stimulerandre redan från början eftersom jag troligen har dåligt med ägglossningar. Tyvärr måste mitt tsh-värde (sköldkörteln) ner innan jag får bli gravid, men jag hoppas det går fort. Ska inte ner jättemycket innan jag blir godkänd iallafall... Men så fort jag får svar från utredningen så vet vi ju vad för behandling som blir aktuell så fort jag är godkänd :)

Kram!

Oj herregud vad många syskon, härligt. =)

åh vad härligt, då kanske vi sätter igång allt samtidigt någon gång i sommar, jag ska ju bara göra den förbaskade spolningen också, sen kan ja andas ut, så om allt ser bra ut kommer vi börja med ägglossingsstimulerande någon gång i Juli skulle jag tro, det känns lite spännande faktiskt. Fast att jag är nere i en liten svacka just nu kommer glimtar av hopp fram hela tiden, det är ju tur det.

Hur går det med mensen?

Kramar

• Tess1984
    knaappeen skrev 2015-05-14 01:12:04 följande:

Hej.

Försökt få barn sedan april 2014. Blev gravid sept 2014, konstaterades MA i v 12 i slutet nov.

Vet inte riktigt om jag är"behörig" att söka hjälp på fertilitetsklinik men barnmorskan på KK som jag pratade med tyckte jag skulle ringa dit hon hörde att vi försökt i lite över 1 år.

Vad tror ni? Måste jag vänta 1 år till efter MA innan vi söker hjälp? Är helt grönt på allt detta o känner mig helt vilsen o värdelös....

Hej, jag vet inte om jag kan svara på frågan om ni är behöriga fertilitetsutredning men jag tycker ju att ni borde ni har ju försökt ett år, ring kliniken och hör,
    beklagar dina missfalll, jag har själv haft två, första i vecka 6 och andra ett MA i vecka 13, fruktansvärt jobbigt, sörjde det senaste missfallet många månader efter, fick prata med kurator som hjälpte mig att bearbeta.

Använde ni äl stickor? har du regelbunden mens?

Kramar i massor
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-13 23:53:44 följande:
    Jo, haha. Som tur är är de "uppdelade" så två hos pappa o fyra hos mamma, så inte alla på samma gång =) 

Ja! kul att ligga ungefär "lika" med nån eller hur man ska säga =) Håller tummarna att allt ser bra ut för er! Så spännande :) Ja, vad bra att du slipper vara nere hela tiden! 

Den kom idag, på dag 40! iih så glad haha. Trodde aldrig jag nånsin skulle bli glad över mensen med tanke på den plåga den ger, men gör inte jätteont än som tur e, hoppas det håller sig så jag slipper ta värktabletter på jobbet (blir så snurrig av dem). Så imorgon på vägen hem från jobbet ska jag ringa och boka tid för sista undersökningen, äntligen :D Hoppas på o få tid på måndag eller tisdag, så jag hinner vila upp mig innan jag ska jobba igen nästa torsdag =)

kramar
    Hehe, oki =)

Jippii, grattis till mensen, hihi, skönt att den är igång så att du kan komma vidare med nästa steg. Nu har du bara det sista att gå igenom och sen troligtvis rätt behandling, snart är vi nära...våra små älskade barn...håller tummarna för dig på måndag eller tisdag, själv känn det som att min mens är på väg, säker på att jag inte är gravid denna månaden, borde få den till helgen enligt min kalender, jag är på dag 30 nu och sist tror jag mensen kom på dag 34 eller något, men den är helt klart på väg för det känner jag i hela kroppen.

Nu ska jag jobba, sen ska ja träffa syrrans nya tillskott, spännande med även lite nervös, hoppas du får en bra helg, håller tummarna för dig imorgon, berätta gärna sen när du fick tid, kramar i massor
  • Tess1984

Hej tjejer, ville bara tipsa er om detta Youtube klipp, en liten fertilitets meditations video som jag brukar lyssna på om kvällarna. Mannen i videon har en otroligt lugnande röst, man får en lugnhet i kroppen när man lyssnat på den.
    Prova gärna =)

Trevlig helg kramar

">

Svar på tråden Fertilitetsutredning