• Dance dance dance

Fertilitetsutredning

Hej jag hoppar in i tråden. Jag och min sambo har försökt skaffa barn i drygt ett år och igår var vi på en första utredning på gyn och idag lämnade min sambo spermaprov. Så nu är det bara att vänta på svaren. Det känns skönt att vara igång med utredningen samtidigt som det känns ganska otäckt. Jag vill liksom både veta och inte veta vad som kan vara på tok. Ja, ni vet väl känslan antar jag. :)

• Dance dance dance
    Tess1984 skrev 2015-04-29 08:27:03 följande:
    Hej och välkommen.
    Jag förstår, man vill veta samtidigt som man inte vill, just nu hade det känts så skönt att veta att det inte är något fel på oss, vi lär få reda på det nästa vecka när vi besöker vår läkare.
    Har du tagit prover också?
    Lycka nu till...kramar
    Ja precis, vi tog blodprov båda två. De kollar väl hormonnivåer och lite olika sjukdomar. Sen lämnade jag urinprov och hon gjorde en vanlig gynundersökning också. Får se vad de har att säga om provsvaren sen. Vet att jag ligger på gränsen till att ha PCO men har haft relativt jämn mens de senaste månaderna faktiskt (peppar peppar).

Tack för lyckönskning. Right back at ya! :)
  • Dance dance dance
    Knävelborren skrev 2015-04-30 19:21:29 följande:
    Vi skulle boka in läkartid om två veckor för att diskutera provsvaren. Hon sa inget alls om spolning, jag får fråga om det nästa gång. Gör man det hos gyn eller får man remiss till reproduktionsenheten för det?
    Hoppsan! Var visst inloggad på olika konton i mobilen och datorn. ????????
  • Dance dance dance
    HannaMaria skrev 2015-05-01 15:52:22 följande:

Hej,

Ny i denna tråd (och här på FamiljeLiv).

Jag och min man är precis i slutet av vår utredning. Jag har genomgått undersökning, äggledarspolning och provtagning och maken har lämnat ett spermaprov. Vi har fått beskedet att det ser bra ut även om min mans prov låg på gränsen men ändå strax över vad som räknas som OK. Men som läkaren sa så kan det finnas orsaker som inte syns.

Nu har vi lämnat några sista blodprover (HIV, röda hund o.s.v.) för att sedan få en remiss till Karolinska och förhoppningsvis IVF så snart som möjligt. Blir tokig av detta!

Jag kan lägga till att vi har försökt drygt ett år.

Välkommen!

Jag bor också i Sthlm. Fick du göra spolningen på Karolinska eller hur funkar det?
  • Dance dance dance
    HannaMaria skrev 2015-05-04 19:25:48 följande:
    Tack för dina peppande ord! :)

Ja ovissheten är det värsta! Enligt Karolinskas hemsida är väntetiden 4-6 månader. Det låter inte så mycket! Jag kan dock tänka mig att väntetiderna blir längre nu när sommaren kommer. 

Kram
    Men visst är det så att vårdgarantin på tre månader gäller? Jag är inte så väl insatt i hur det funkar men min gyn tipsade om vårdgarantin om det blev så att remissen drog ut på tiden. Det borde väl gälla för oss med tänker jag, även om vi inte är akut sjuka i den meningen.
  • Dance dance dance
    HannaMaria skrev 2015-05-05 18:19:36 följande:
    Jo man kan välja att utnyttja vårdgarantin men då kan man hamna var som helst i Sverige vilket kan vara besvärligt rent praktiskt tänker jag. Jag ringer nog om en månad och kollar hur det ser ut med väntetiden. Om kön har blivit längre än 4-6 månader kommer jag nog välja att utnyttja vårdgarantin och hoppas på att hamna ganska nära! :)
    Aha! Jag trodde att man ändå hamnade inom länet. Vilket ju iofs också kan vara rätt långt bort (särskilt om man inte har bil), men det skulle ju vara enklare åtminstone.
Svar på tråden Fertilitetsutredning