• johanniiis

Flaskmatning iväg från hemmet

Hur gör ni andra när ni lämnar hemmet som bara flaskmatar?

Vi kör pulver nan pro 1 till sonen. Och på fredag skall jag iväg ett par timmar på sjukhuset och behöver ha mat med till sonen. För han kommer troligen behöva äta under tiden vi är där.

Hur gör ni andra? Är så osäker och vill hitta en bra rutin som fungerar, för utflykterna lär ju bli fler med tiden.

• Svar på tråden Flaskmatning iväg från hemmet
  • lidob

Jag har flaskmatat båda mina barn och har en 7 veckors pojke nu som bara äter ersättning. Vi gör så att om vi ska gå en promenad, leka i lekparken (har ett äldre barn också) eller något annat där vi ska vara borta någon/några timmar så gör jag en flaska innan jag går med kokande vatten så brukar den ha svalnat av lagom tills det är dags för honom att äta. Annars om vi är borta längre brukar det finnas möjlighet att värma upp på många ställen (micro finns ju nästan överallt). Annars får man ta med termos med hett vatten, pulver och flaska. Det finns ju färdig blandad mat i tetrapack också som är smidig när man ska iväg. Visst, det blir ju lite mer meck än att ha maten i brösten men det funkar fint tycker jag! :)

• Lotta82

Kokavatten, låt det svalna till rätt temperatur och häll i en termos, lägg pulvret i nappflaskan skruva på napp och kork. När det är dags för mat häller du i vattnet i flaskan och skakar.

• lidob

Ja det kan man ju ha, men det tar inte speciellt lång tid för det att svalna av. Det håller sig ju inte kokande i termosen utan bara varmt, om det är för varmt för att äta så brukar det räcka med att blåsa någon minut och så är det ätfärdigt sen.

Men om du ska till en restaurang eller något annat ställe du vet det finns uppvärmningsmöjlighet så blanda till en flaska kallt vatten och ersättning så är det bara att värma när ni är där.

Första barnet när jag var ute de första gångerna hade jag med mig varmt vatten, skål för att hälla kallt vatten så det kunde svalna, små koppar att hälla ersättningen i som jag satte i skålen med de kalla vattnet osv osv.. Så jag förstår dina tankar. Jag packade upp en halv resväska kändes det som när det var dags att mata.

• Lotta82

Jag har aldrig själv gett ersättning men så gjorde jag med välling som jag tyckte var ett enkelt mål mat när vi var på utflykter.

• Dixie

mina barn har accepterat rumstempererad dryck - så jag har bara kört med tetrapack med ersättning och hällt upp i flaska!

• johanniiis

Ja det är första barnet och jag är nervös men man kommer väl in i det efter ett par gånger gissar jag. Och man vill ju kunna ge honom mat när han är hungrig.

Ja men då kanske jag skall testa och koka upp varmt och ha i termos och sedan hälla upp i flaskan när skall äta.  Kanske skall testa här hemma en dag och se med så det funkar bra.

• lidob
    johanniiis skrev 2015-03-17 20:13:04 följande:

Ja det är första barnet och jag är nervös men man kommer väl in i det efter ett par gånger gissar jag. Och man vill ju kunna ge honom mat när han är hungrig.

Ja men då kanske jag skall testa och koka upp varmt och ha i termos och sedan hälla upp i flaskan när skall äta.  Kanske skall testa här hemma en dag och se med så det funkar bra.

Testa hemma först du så du känner dig bekväm. Inom några veckor kommer du inte tänka på det alls och det kommer gå hur smidigt som helst! :) Lycka till!
  • Lurvenpajsaren

Färdiga tetror. Enkelt. Inga bekymmer. Bara hälla upp och hitta en mikro. Jag har aldrig haft med mig vatten annat än värma flaskan i då varmt vatten i termos inte känns helt rent för mig.

• Cakes

Hej,

Såhär har jag alltid gjort...

En vattenflaska med kallt vatten

En termos med varmt vatten

Lagom med pulver i vällingdoserare

En flaska

Så blandar jag vattnet till lagom temperatur (då kan man ju smaka av och göra om i fall det blir för varmt eller för kallt) och sen häller jag i pulvret. Har funkat jättesmidigt och gör fortfarande så om jag ska ut, fast nu till välling i de fall det behövs.

Lycka till :)

Svar på tråden Flaskmatning iväg från hemmet