• Cathy

Varför är det så sjukt svårt att bli gravid igen??

Hej! Eftersom du inte är äldre än vad du är så tänker jag direkt på antikroppar av nåt slag eller hormonobalans. Har du kollat sköldkörteln (även TPO antikroppar)? De kan sänkas med kortison (prednisolon). Finns även en massa andra antikroppar man kan bilda som man tyvärr inte testas i Sverige men man kan få immunbehandling här - kolla mer i Aten tråden! (under svårt att bli gravid/ivf). Annars kanske du inte har äl? Har du gjort VUL innan äl och tagit äl spruta? Finns ju mycket annat som kan påverka, det här tänkte jag spontant på...

• Cathy

Solros; hej igen! Tog gyn även Tpoak? FSH, LH, prolaktin? Kan du ha förhöjt prolaktin som hämmar äl? Det hade jag (dock inom ref värden!) fick pravidel och fick efter många år tillbaka min äl. Var du en del av grav screeningen när du fick dina barn? Att inte ni är olika, ena plus och andra minus? Då kan du få problem att bli gravid igen och/eller få missfall. Annars är det så många antikroppar som finns som inga gyn i Sverige vill testa men efter att du utrett allt och vill ännu försöka nåt så kan du ju testa kortison...Jag tror inte att dina ägg plötsligt blivit dåliga. Bor du inStockholm så finns det gyn som kommer att hjälpa dig med utredning. Kram

• Cathy

Solros; pergo är annars inte det bästa om man kör hemmaförsök för det kan förändra sekretet eller minska det så att det blir svårare för spermierna att hitta fram. Försök få istället letrozol

• Cathy

Solros; ja bäst att du ber journalerna om du vill veta vad som är taget....Förhöjd prolaktin (även inom ref värden) hämmar inte bara äl utan kan ge en obalans hos de andra hormonerna (FSH, LH, progesteron) och det kan bli sämre ägg (för lite FSH, trots pergo) och kort lutealfas.

Svar på tråden Varför är det så sjukt svårt att bli gravid igen??