Grejen är att oavsett vad du väljer så behöver du träna lite med hunden först. Höger, vänster, sakta in, dra snabbare, stanna osv. Eventuellt gå med cykeln eller sparken till en början. Se till så att hunden känner sig bekväm med utrustningen. Att selet sitter perfekt. Vidare så är uppvärmning superviktigt innan draget.
Angående åldern så ser jag inte varför en skall börja med drag innan hunden har växt klart om en inte har tävlingsambitioner. Och då menar jag inte drag som i att dra en tom/väldigt lätt pulka eller vänja sig vid skrammel. Men om det finns en kunnig tax-uppfödare som du kan höra av dig till så skulle jag fråga hen om när det kan tänkas vara lämpligt att låta taxen dra lite mer seriöst när ni är ute. Tänker väl att just ryggen hos en tax kanske inte skall överansträngas när den växer? Och så skulle jag fortsatt att kämpa med att få bort dragandet på promenaderna, koppla det beteendet till när dragselet är på istället. Kanske börja med just det, ett dragsele och ett midjebälte?