Inlägg från: Axo |Visa alla inlägg
  • Axo

Drag med liten hund?

Självklart kan du köra drag med din tax, det handlar bara om hur mycket du själv får hjälpa till!

Jag hade nog inte kört med kickbike, utan med cykel, men det beror ju på hur mycket du orkar att sparka själv. Jag kör drag med min schäfer och han drar betydligt mer än sin egna kroppsvikt.

Det viktigaste är att börja lugnt och försiktigt i början, vet inte hur det är med taxarnas långa ryggar, och skaffa en riktig sele. Finns många sidor på nätet där man kan måttbeställa selar, det hade jag satsat på. Se om du kan få kontakt med någon som är duktig på drag och se om du kan få hjälp så att du inte lär in fel och hunden blir skadad.

• Axo
    MoaElis skrev 2015-03-16 14:45:58 följande:

Ja okej. Cykla blir nog svårt med henne, jag vill gärna ha lite mer kontroll då hon som sagt är ganska dragig. Men då får jag ju spraka själv hela tiden.

Vad är skillnaden mellan att cykla och köra kickbike? Du har ju hunden i en lina framför dig oavsett vad du sitter på.
  • Axo
    MoaElis skrev 2015-03-16 22:10:37 följande:

Men på en kickbike står man ju och har en fot i marken när man sparkar. På en cykel har man inte samma kontroll.

Personligen så tycker jag att kickbike är mer ostadig än cykel. Om du har en cykel så hade jag testat att dra först innan du lägger 5000 på en kickbike.
  • Axo

Fast du har ju broms på cykeln. Sen är inte en tax så stark att den orkar dra iväg med både dig och cykel, iaf inte någon längre sträcka.

Du får självklart köpa en kickbike om du vill det, jag bara delar med mig av mina egna erfarenheter när det kommer till drag.

• Axo

Fast du har ju broms på cykeln. Sen är inte en tax så stark att den orkar dra iväg med både dig och cykel, iaf inte någon längre sträcka.

Du får självklart köpa en kickbike om du vill det, jag bara delar med mig av mina egna erfarenheter när det kommer till drag.

• Axo

Jag skulle nog satsa på 2,5 meter expanderlina.

Se om du kan hitta någon i din närhet som kan det här med drag som kan hjälpa dig att prova ut sele och lina och som kan visa dig hur du kommer igång.

Som jag skrev innan så får du gärna köra med kickbike, men jag hade testat med cykel först innan jag lägger 5000 spänn på något som du kanske inte får användning fö. Det är ju trots allt skillnad på att bara dra i kopplet och att dra med en cykel/kickbike bakom sig.

• Axo

Fast du vill ju att hon ska dra?

Jag har en expanderlina fastsatt i styret på min cykel när jag drar, tycker fu det känns otäckt skaffar du ett midjebälte och har hunden i det när du cyklar.

• Axo

Då ska du, som det står hör ovan, först och främst lära hunden att skilja på promenad och arbete. När ni kör drag så är det förbjudet att stanna och lukta, hunden ska vara väl rastad innan man börjar.

Svar på tråden Drag med liten hund?