Inlägg från: MoaElis |Visa alla inlägg
  • MoaElis

Drag med liten hund?

Jag har en liten tax som tycker om att dra, och tycker det ser så roligt ut med hundar som drar en kickbike så funderar på att köpa en, blir ju lite som en cykel men att man har mer kontroll. Jag förstår ju att hon absolut inte kan dra den själv, men man kan ju hjälpa till att sparka på.

Frågan är om det är dåligt på något sätt att dra med en så liten hund? Hon är väldigt förtjust i att dra som sagt, drar väldigt mycket i kopplet. 

• Svar på tråden Drag med liten hund?
  • MoaElis
    Lena skrev 2015-03-16 13:10:58 följande:

Att han drar i kopplet har med brist på uppfostran och inget annat. Jag tycker inte du ska låta hunden dra något som är tyngre än sig själv. Ska hunden dra ska den ha en sele för ändamålet.

Mja, det beror nog på att hon har mycket energi. Hon är bara 10 månader. Vi har inte tränat så mycket på koppelträning. De flesta hundar drar ju tyngre än sig själv, men det blir ju kanske mer som att cykla med henne och inte att hon drar speciellt mycket. Att hon behöver en sele för drag är jag medveten om.
  • MoaElis

Ja okej. Cykla blir nog svårt med henne, jag vill gärna ha lite mer kontroll då hon som sagt är ganska dragig. Men då får jag ju spraka själv hela tiden.

• MoaElis
    Lena skrev 2015-03-16 16:25:27 följande:

Det går fint att cykla med dragiga hundar, det är bara lite kaotiskt i början.

Ni kan även springa med hunden och sen även öva hjärnan med doftspår och liknande.

Jo men jag känner mig inte bekväm i det, känns liksom för osäkert...

Vi springer ibland och tränar viltspår.
  • MoaElis
    Axo skrev 2015-03-16 21:46:02 följande:
    Vad är skillnaden mellan att cykla och köra kickbike? Du har ju hunden i en lina framför dig oavsett vad du sitter på.
    Men på en kickbike står man ju och har en fot i marken när man sparkar. På en cykel har man inte samma kontroll.
  • MoaElis
    Axo skrev 2015-03-17 06:18:51 följande:
    Personligen så tycker jag att kickbike är mer ostadig än cykel. Om du har en cykel så hade jag testat att dra först innan du lägger 5000 på en kickbike.
    Jag håller inte med, eftersom att man kan sätta stopp för kickbiken lättare. När man sitter på en cykel kan ju hunden dra iväg med en hur lätt som helst.
    Dexter dot com skrev 2015-03-17 06:34:54 följande:

Kan du helt enkelt inte låta hunden dra kedjro/däck istället för att krångla med cykel?

Fast det här tänker jag som något roligt för oss båda och ett sätt att ta oss fram på ett snabbare sätt, inte bara för att hon ska dra.
  • MoaElis

Jag skulle annars kunna strunta i dragandet helt och ha henne springande bredvid i en sån där fasthållare för cykel. Tänkte bara eftersom att hon verkar gilla att dra.

• MoaElis

Men varför är cykel ett bättre val? Den cykeln jag har är väldigt hög och vinglig redan utan hund så jag vågar nog inte det... Jag har inte heller testat kickbike men andra säger att man har mer kontroll, och det känns ju rimligt eftersom att man kan sätta ner fötterna snabbare. Men jag vet inte, det kanske inte är så stor skillnad.

celluliten skrev 2015-03-17 12:31:08 följande:
    Klart du kan dra med liten hund! Jag drar med mina mittelspitzhanar på 8 resp 11 kg. Selar finns att sy upp i rätt storlek, å sen är det bara å köra! Kör med cykel, skidor och jogging med mina, å de älskar det

Om du väljer kickbike eller cykel är ju en smaksak, vissa är med bekväm med kickbike och andra med cykel, välj det du själv är bekväm med.
    Aha vad roligt! Min tax väger nog också ca 8 kg. 
  • MoaElis
    celluliten skrev 2015-03-18 08:24:55 följande:
    Jag säger inte att cykel är ett bättre väl, det är en smaksak. Jag har inte tillgång till kickbike regelbundet så därför är jag rätt dålig på att köra med sån, så för hundarnas skull använder jag cykel.

Oavsett vad man använder sig av så är det viktigt att draglinan är tillräckligt lång så att selen inte trycker ner bakdelen/"lyfter upp" från hundens kropp.
    Nej, inte du men resten verkar överens om det och då undrar man ju lite varför. 

Ja okej, hur lång ska den vara? Räcker 2 meter?
  • MoaElis
    Axo skrev 2015-03-18 12:11:13 följande:

Jag skulle nog satsa på 2,5 meter expanderlina.

Se om du kan hitta någon i din närhet som kan det här med drag som kan hjälpa dig att prova ut sele och lina och som kan visa dig hur du kommer igång.

Som jag skrev innan så får du gärna köra med kickbike, men jag hade testat med cykel först innan jag lägger 5000 spänn på något som du kanske inte får användning fö. Det är ju trots allt skillnad på att bara dra i kopplet och att dra med en cykel/kickbike bakom sig.

Jo det har du rätt i, jag kan ju alltid försöka med cykeln men det kommer nog inte fungera en längre bit då hon är så pass dragig i kopplet. Men om jag köper en kickbike när jag har råd, kommer jag förmodligen även använda den som vanlig cykeln, och låta henne och min andra hund springa bredvid.

Hunden ifråga blir 1 år den 2 maj, bör man vänta till dess? Men att bara (försöka) cykla en bit och låta henne dra kan väl inte skada?
  • MoaElis
    Axo skrev 2015-03-18 20:13:13 följande:

Fast du vill ju att hon ska dra?

Jag har en expanderlina fastsatt i styret på min cykel när jag drar, tycker fu det känns otäckt skaffar du ett midjebälte och har hunden i det när du cyklar.

Jo men jag menar att hon drar dit hon vill, om hon tex är på ena sidan cykeln kanske hon får för sig att springa över till andra sidan. Då finns ju risken att hon blir påkörd av cykeln.
  • MoaElis

Ja färdigväxt blir hon ju egentligen först om ytligare 1 år även om hon växt klart det mesta. Men jag har faktiskt fundera på att börja med midjebälte och sele, jag gör nog så och kanske testar cykla lite. 

Svar på tråden Drag med liten hund?