Inlägg från: Anonym (c) |Visa alla inlägg
  • Anonym (c)

Kvinnor endast! Har du haft mensvärk?

Jag hade inte mensvärk de första åren, men sen dök det plötsligt upp och blev värre och värre med åren. Orsaken var dock endometrios, vilket är en vanlig orsak till kraftig mensvärk.

Ett tips förresten till er som lider av mensvärk är att äta magnesiumtillskott. Det är muskelavslappnande och tog bort min värk helt.

• Anonym (c)
    Anonym (JA!!!) skrev 2015-03-16 13:11:50 följande:

Har så kraftig mensvärk att jag blivit inlagd med morfindropp vid ett antal tillfällen :(

Har dom inte utrett det vidare? Det där är ju inte normalt, så ska du inte behöva ha det.
  • Anonym (c)
    Anonym (JA!!!) skrev 2015-03-16 14:39:52 följande:
    Nej, det enda jag fått hjälp med är värktabletter och p-piller som knappt hjälpt alls sen har de sagt att det inte finns mer att göra.
    Vad arg man blir på sånt. Som jag tipsade om tidigare i tråden så är magnesium väldigt effektivt mot mensvärk, även om det skulle vara endometrios som är orsaken. Sen kan man även använda p-piller för att behandla det, men då äter man p-pillerna utan att göra uppehåll för mensblödningarna. Man gör endast uppehåll var 3e månad. Man slipper smärtorna de gångerna man hoppar över mensen, men när mensen väl kommer så gör det ofta tyvärr lika ont som vanligt. Även om man inte blir av med smärtorna helt så ska ju endometrios behandlas ändå för att bevara fertiliteten.
  • Anonym (c)
    Anonym (JA!!!) skrev 2015-03-16 15:23:43 följande:
    Anonym (c) skrev 2015-03-16 15:12:41 följande:

Vad arg man blir på sånt. Som jag tipsade om tidigare i tråden så är magnesium väldigt effektivt mot mensvärk, även om det skulle vara endometrios som är orsaken. Sen kan man även använda p-piller för att behandla det, men då äter man p-pillerna utan att göra uppehåll för mensblödningarna. Man gör endast uppehåll var 3e månad. Man slipper smärtorna de gångerna man hoppar över mensen, men när mensen väl kommer så gör det ofta tyvärr lika ont som vanligt. Även om man inte blir av med smärtorna helt så ska ju endometrios behandlas ändå för att bevara fertiliteten.

Kanske skulle tuffa till mig lite och kräva en ordentlig utredning igen och inte ge mig förrän jag fått det den här gången :/

Tack för tipset om magnesium. Ska prova det nästa menstration.
    Ät inte bara magnesiumet under mensen (och det räcker oftast inte med det som brukar finnas i multivitamintillskotten utan köp ett tillskott som enbart innehåller magnesium), det ska du ta varje dag. Det kan ta 1-2 månader innan du fått full effekt. Har du tur så blir du 100% smärtfri. Lycka till!
Svar på tråden Kvinnor endast! Har du haft mensvärk?