bebbsing skrev 2015-03-14 14:44:23 följande:
Varför sågs kristendomen som ett hot, och för vilka? Och vad var det för makt som kristendomen förde medsig, exempel?
Oj, nu frågar du saker jag nog ska akta mig för att svara på, så jag får generalisera för att inte tråden ska fyllas med de religiösas åsikter, som då kommer att riktas mot mig.
Kristendomen börjad bli stark hos folket, å en religon som är stark blir/är alltid ett hot mot de styrande, om religionen hos folket inte är densamma.
Du kan finna många exempel, på att religonen varit det om fått många makthavare på fall, hela Vikingaepoken försvann just p.g.a det.., dom gick över till kristendomen av ungeför samma orsak, d.v.s makt å stöd från de religiösa ledarna i söder (Nuvarande Europa).
Så svaret på din 1:a frågan, är alltså, för makthavarna.., det vanliga, "If you can´t beat them, join them".
Exempel.., vad ska jag säga där.., när en stark religion backas upp av de styrande, så brukar folket ofta foga sig.
Det går nästan att få vilka tokerier som helst att följas av gräsrötterna, om det backas upp av de religösa ledarna tillsammans med de styrande.
Speciellt de fattiga å mindre lärda, tenderar först å främst att följa sin religion.
Så för de styrande är det alltid en god idé, att hålla de religiösa ledarna på gott humör.
Titta t.ex på gammelkommunismen, dess ledare var ofta bara livrädda för en enda sak, nämligen religionen, så den var endera helt förbjuden, eller kraftigt motarbetad..
Men jag har långt ifrån hela sanningen, så de mer ingående teologiska svaren får nån annan hjälpa dig med.
Jag har bara intresse för religionen å dess inverkan på de styrande å hur religionen använts av dom, inte de religiösa aspekterna.