Det är INTE synd om män!
Jag förstår inte ditt resonemang alls.
Själv är jag man, och feminist.
Det är fullständigt irrelevant för statistisk data huruvida det är "synd" om någon, mer än någon annan.
Statistik är data som hjälper oss att förstå hur de ojämställda strukturerna manifisterar sig i samhället. Exempelvis hur män har mer lön, har fler chefspositioner, osv. Statistik kan man inte blunda för och är en bra måttstock för hur samhället ser ut många gånger.
Statistiken ger oss en bild av att män har mer makt och att kvinnor är misgynnade i förhållande till rättigheter i arbetslivet och samhället i övrigt. Detta är oerhört viktiga politiska problem som ska tas på stort allvar. Men det säger egentligen inte så mycket om hur individen navigerar i olika miljöer, det är en annan fråga.
När det kommer till individuellt lidande i förhållande till könsnormer, vad som är förväntat av en och vad en lär sig i skolan osv, så är det meningslöst att försöka få det till att en är mindre gynnad en andra. Det gäller nämligen frågan om vad var individ vill göra. Här skulle inte jag påstå att jag som man är särskilt gynnad i förhållande till kvinnor. Talar vi t.ex. om våld så kan jag absolut konstatera att jag blivit utsatt för mer våld än vad tjejerna blev under skoltid och liknande, och att jag i mitt fall hade förväntingar på mig som jag varken ville eller kunde leva upp till.
Är det synd om mig? Nja det skulle jag inte vilja påstå. Har jag under mitt liv blivit annorlunda bemött på grund av att jag är man, på ett sätt som för mig stundvis varit kraftigt negativt? Definitivt.