• jenni82

Hjälp! Intervju

Ska på arbetsintervju snart och behöver hjälp med vad f*n jag ska ha på mig.
    Äger ingen kavaj och går till vardags klädd i leggings och Converse.
    Funkar det med en enkel topp och kofta?
    Är leggings en big NO-NO?
    Sneakers?
    Smycken?

HJÄLP!

Kan tillägga att det är för en kontorstjänst, inget fancy dock.

• Svar på tråden Hjälp! Intervju
  • Dixie

har du leggings och linne - ingen kjol eller tunika över!? för mig är det alltid ett big no no

Jag hade i alla fall haft ett par snygga jeans, topp och kofta - även om det inte är en "fancy" arbetsplats tycker jag ändå man klär upp sig lite inför en intervju! 

• DickRex

Kom som du är, för det är så du vill bli sedd och accepterad! ...men det kanske var att förenkla det lite väl mycket, men det är jättesant om inte arbetsplatsen/tjänsten kräver någon klädkod. Då är principen att inte försöka göra sig till, utan att komma hel, ren och bekväm med dig själv. Minsta antydan till att vara förställd kan få dem att bli tveksam på dig.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • IMHO
    jenni82 skrev 2015-03-13 16:27:31 följande:

Ska på arbetsintervju snart och behöver hjälp med vad f*n jag ska ha på mig.

Äger ingen kavaj och går till vardags klädd i leggings och Converse.

Funkar det med en enkel topp och kofta?

Är leggings en big NO-NO?

Sneakers?

Smycken?

HJÄLP!

Kan tillägga att det är för en kontorstjänst, inget fancy dock.

Har du varit på arbetsplatsen förut och vet ungefär hur folk klär sig där?

Är koftan neutral eller lite prep så funkar det nog bra. Har du någon kjol att ha över dina leggings? Klart att det är bra att vara den man är, men att ha "hemmakläder" på intervjun kan ju vara skillnaden mellan att du får jobbet eller inte. Inte för att det BORDE vara så, utan för att intervjuaren kanske inte är medveten om varför hen upplever att du gör ett visst intryck. Är det många med samma kompetens som konkurrerar är det bra att du även tänkt på detaljerna, för det är ju då intervjuarens magkänsla blir som viktigast. Lycka till!

/en som suttit på andra sidan intervjubordet
  • Krusbär A

Att komma som man är låter lite väl ledigt oavsett vilken jobb det gäller. Du behöver inte vara uppklädd till tänderna, men det ska synas att du har tänkt till och ansträngt dig för att se bra ut! Det visar ju att du vill ha jobbet och vill anstränga dig för att få det!

Men du ska självklart anpassa klädstilen till företagets dresscode! Utifrån din beskrivning "kontorsjobb, inget fancy" skulle jag råda dig att ta mörka långbyxor eller jeans och en skjorta eller blus. Kanske andra skor om du har? Lite lagom eller neutrala smycken och lagom med smink.Leggings skulle jag säga går bort helt.

Lycka till!

• Krusbär A

Att komma som man är låter lite väl ledigt oavsett vilken jobb det gäller. Du behöver inte vara uppklädd till tänderna, men det ska synas att du har tänkt till och ansträngt dig för att se bra ut! Det visar ju att du vill ha jobbet och vill anstränga dig för att få det!

Men du ska självklart anpassa klädstilen till företagets dresscode! Utifrån din beskrivning "kontorsjobb, inget fancy" skulle jag råda dig att ta mörka långbyxor eller jeans och en skjorta eller blus. Kanske andra skor om du har? Lite lagom eller neutrala smycken och lagom med smink.Leggings skulle jag säga går bort helt.

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp! Intervju