Inlägg från: Madeleneh |Visa alla inlägg
  • Madeleneh

Blandning och förvaring av ersättning

Har många funderingar kring det här med att blanda, förbereda och förvara modersmjölkersättning.

Har börjat använda semp lemolac. För min son har vid två tillfällen kaskadspytt, alltså tömt allt i magen, efter ha fått semp och nan "vanliga" ersättning. Nu till alla funderingar.

Att blanda i ordning precis vid ätdags är inga konstigheter: Blanda pulver med kokande vatten och låt svalna i kallvatten till dricktemperatur, eller hur?!

När det gäller att ta med...Är det bättre att blanda som vanligt med hett vatten, sedan ta med (utan att kyla ner) och ev värma upp när det är dags att äta om den blivit för sval?

Kan den liksom svalna av under ett par timmar i flaskan om man går ut och är den i rätt temp när han blir hungrig så är det bara att mata? Kanske verkar överseriös men vill göra det rätt så man kan utesluta att han blivit sjuk av bakterier.

Är ute mycket och vill göra det enkelt att ge honom mat utan att vara beroende av att behöva koka vatten eller micra ersättningen.

Vad jag förstått är det viktigt att pulvret (lemolac) kommer i kontakt med hett vatten.

Har funderat på att fylla hett vatten i en termos och ta med nerkylt vatten som kokats i en annan termos och sedan blanda 50/50 i en nappflaska med pulver. Eller finns det någon genväg? ????

För övrigt: vad har ni för erfarenhet av olika ersättningar till de som kräks mycket eller har magknip?

Hoppas nån har något vettigt svar på någon av mina funderingar.

Njut av våren som är här!!!

• Svar på tråden Blandning och förvaring av ersättning
  • Madeleneh

Någon skrev att de blandat ordning och ställt i kylen, där kunde det stå upp till 8 timmar. Men bästa är väl då att ta med vatten i termos och blanda när det är ätdags.

• Madeleneh

Tack för era svar. Han verkar inte gilla Lemolac, har provat några dagar men han smågräks och rapar "blöta" rapar och är allmänt gnällig. Ska nu prova NAN HA. Kan man blanda den i vilken temperatur som helst? Kokande och kallt? För att sedan reglera till ättemp. Står ju att den ska blandas i 40 gradigt vatten. Va ju så meckigt med Lemolac. Håller nu tummarna för en mätt och nöjd pojk ?

Svar på tråden Blandning och förvaring av ersättning