• kop

När och hur börja att försöka få ungen sova längre perioder under natten? Kanske sova hela natten till och med?

Hur somnar han?

Min son är 4,5 månader. Han har somnat vid bröstet både dag och natt sedan han föddes. Ibland i vagnen men då aldrig utan napp (får inte ha napp hemma).
    För några veckor sedan somnade han inte när han åt så jag bestämde mig för att testa att lägga honom i sängen. Tidigare har detta resulterat i kraftiga protester efter några minuter.

Denna gång gick jag ut ur rummet och lät honom ligga själv (med en liten snuttefilt). Typ 10-15 min senare gick jag in igen och blev då väldigt förvånad när jag upptäckte att han somnat. Har nu fortsatt med denna nya rutin. Tydligt är att det för oss endast fungerar o han får ligga helt själv. Är jag kvar i rummet vill han bli upplockad.

Nu till ditt inlägg. Sedan han börjat somna själv har han också börjat sova avsevärt längre på nätterna. Har hört att de i den åldern kan få svårt att somna om om de vaknar till och någonting har ändrats sedan insomningen (ingen tutte i munnen, ingen förälder som bär etc.). Kanske är det just det som hänt.
    Hur som helst - istället för att amma ett par tre gånger per natt somnar han vid 20.30 och vaknar först vid 05-06 för lite mat innan han somnar om i ett par timmar till.

Kanske har vi bara haft tur -  men det kan iaf vara värt att testa om ni inte redan gjort det!

Svar på tråden När och hur börja att försöka få ungen sova längre perioder under natten? Kanske sova hela natten till och med?