• VeronikaK

När berättade ni på jobbet och hur resonerade ni?

Funderar på när det är vettigt att berätta. Är i v.12 nu och tänkte kanske vänta någon eller några veckor till. Men snart är det planeringssamtal med chefen och då skulle det ju kännas konstigt att sitta och planera hösten då jag inte hade tänkt att vara här.

Å andra sidan vet jag inte hur det är med graviditeten har inga kontroller inbokade förrän RUL i v.20. Så länga kan jag ju inte vänta, det kommer synas långt innan dess.

• Svar på tråden När berättade ni på jobbet och hur resonerade ni?
  • Birgitta02

Du säger till chefen att du är gravid. Då är han/hon informerad. Du har din tjänst och skulle det, gud förbjude, hända något så har du din plats kvar. Inte mer med det. Alla vet att allt kan hända ju.

• VeronikaK

Jo, fast min fråga gällde mer NÄR andra valt att berätta. ATT jag kommer att berätta står ju utan tvivel ;).

Och när det gäller att någonting kan hända så bryr jag mig faktiskt inte främst om chefen och hennes planering i först hand, jag tänker mest på mig själv och min integritet. Det är det som får mig att ev. vänta lite.

• Birgitta02

Du går ju in i fjärde månaden strax. Jag hade berättat vid det laget. Vilket jag iofs gjorde. Då är chefen informerad i tidigt läge och kan börja fundera på vikarier så smått.

• Österbottning80

Skulle nog berätta åt din chef när ni har planeringsmöte. Om det är så tidigt att du inte vill att andra ska veta ännu så är det bara att säga att du vill hålla det hemligt några veckor till. De flesta brukar respektera det. 

Har haft en liknande situation för några år sedan, då gällde det årets utvecklingssamtal på våren och jag hade beslutat att säga upp mig och flytta den sommaren. Det var mer än tre månader tills jag ville flytta och var ännu lite osäker (uppsägningstid 2 mån i Skottland). Men det visade sig att chefen var mycket glad att jag meddelade på förhand så de hann ordna med allt som de behövde ordna med. 

• vikarien

Jag berättade i vecka 15, skulle gå på längre julledighet då så det hade synts när jag kom tillbaka. Sen skulle jag få en ny kollega så tänkte vara snäll så dom kunde köra dubbel rekrytering på en gång jobbar som personlig assistent och vi är väldigt få, så blir känsligt när man slutar.

• mavidyz

Jag berättade ungefär i vecka 8 när vi hade möte på jobbet. 
    Hade tänkt vänta längre, men de började prata och planera semester för
    sommaren, så tyckte det var schysst att berätta så de kan börja tänka på 
    vik osv (kommer att söka HP som kommer ligga över sommaren). Jobbar
    som personlig assistent och det är inte bara att kasta in någon ny över en dag.

• celluliten

Jag var tvungen att berätta för chefen runt vecka 5 eftersom jag var tvungen att sjukskrivas på heltid pga illamående.

Berättade för närmsta kollegorna några veckor senare, och för alla andra i vecka 15 då de började bli rejält oroliga för mig då jag gått från pigg och glad till att vara sjuk i 10 veckor.

• sirmalin

Jag berättade för min chef förra veckan när jag precis hade gått in i vecka 10. Vi hade bokat in ett utvecklingssamtal då så det kändes lägligt att berätta när han kom till frågan om vad jag har för förväntningar/mål det närmsta året. Jag jobbar även mycket mot ett företag som har områden där gravida inte får vistas så nu vet han att han inte kan skicka dit mig på projektmöten.

Övriga kollegor kommer få veta efter mitt första besök på spec.MVC, i vecka 13, om allt gått bra där.

Svar på tråden När berättade ni på jobbet och hur resonerade ni?