Mentat skrev 2015-03-19 18:36:41 följande:
Tråden handlar alltså om Wallströms icke-existerande diplomatiska förmåga. Jag förstår att du ständigt vill byta ämne men ibland är det faktiskt bättre att bara vara tyst.
Som jag har visat innan är detta inte en fråga om höger eller vänster. Inte heller lär företagen vara intresserade av försämrade relationer vilka redan är ett faktum, enligt länken till SR som jag gav.
Wallström har gjort bort sig. Det borde inte vara så svårt att inse och medge. Frågan nu är väl mest om hon skall kunna reparera skadorna eller inte. För att göra det måste hon, och/eller Löfven, först ha en vilja till det.
Ja håller inte med, det handlar inte om M.W eller nåt tal som aldrig hållits.
Om vi håller oss till M.W å det aldrig hållna talet, så handlar det om rädsla, rädsla att kritik mot hur kvinnor behandls å hur de mänskliga rättigheterna kränks i Saudi, ska sprida sig, å speciellt rädsla över att det ska bli EU:s officiella hållning.
Händer det, då får Saudi verkligt stora prpblem å hamnar i en näst omöjlig sits, att kunna försvara sig i dom frågorna.
Men nu börjar det bli riktigt intressant, Saudi har bemötts med en nästan total tystnad av nyhetsmedia av omvärlden, så nu verkar dom rent desperata för att få nån form av gehör eller iaf reaktion från media i väst.
Dom har förklarat krig mot M.W, varför kan man ju fråga sig, men hon är ju kvinna, å en kvinna som kritiserar Saudi, måste vara det värsta som finns för ett land som behandlar kvinnor, sämre än vad vi behandlar djur i Sverige.
Å om en kvinna skulle få med sig EU, då lär väl Saudi å dess nya ledare bli helt galen.
Nu har jag inte hunnit lyssnat av vad som sägs i alla de engelska nyhetskanale som finns att se via sat-tv, men jag kommer att följa det noga idag å under helgen.
Jag önskar jag kunnat begripa vad som sägs på de arabiska kanalerna, dom är många, men jag fattar varken skrift eller tal, så det är helt omöjligt för mig.
Hittills har jag inte sett/hört nåt ö.h.t på de engelskspråkiga kanalerna, vilket efter senaste utspelet med proteser från 54 (antal?) länder, måste sägas vara väldigt ovanligt.
Att det inte sagts nåt tidigare är som det brukar, men nu har det här blåsts upp till nåt mer än det vanliga, så jag är förvånade att Saudi fortfarande möts med tystnad.
Jag har inte kollat vad tidningar säger runt om i Världen, jag hinner inte det, men får nog ändå försöka skumma av del, nåt måste ju sägas nånstans, alltså inte med en notis i förbifarten, utan nåt med mer substans.
Ska åxå försöka kolla upp lite mer om Saudi:s nye hövding, han sägs ju vara värsta höken å rent fanatisk vad gäller att följa de uråldriga sharialagarna.., å är det så här Saudi kommer att regera på kritik i framtiden, då får Saudi jobba hårt.
Å hur kommer han att förhålla sig till terrorism, kan vi vänta nåt som helst stöd för att bekämpa terrorismen från det hållet?
Sen har vi Israel å deras nyvalda regerings uttalande, att aldrig tillåta att ett Palestina bildas.
Så där kan vi räkna med en upptrappning av våldet.., hur kommer Saudi att agera då?
USA, hur kommer dom att hantera Saudi, nu när dom har en egen större konflikt mellan demokrater å republikaner som rör Iran:s kärnprogram, republikanerna har ju lovat att riva upp alla ev avtal med Iran om dom vinner nästa val.
Det kan bli en konflikt mellan USA å Saudi om ett avtal upprättas mellan USA å Iran, då Saudi å Iran inte är direkt bästa vänner för tillfället.
Det finns mer, så det är onekligen en intressant framtid som väntar, vad gäller Saudi å deras ageranden mot omvärlden.
Att det kommer mera, det är jag övertygad om, å jag kommer nu inte att bli förvånad över nåt, inte nu när vi sett vad Saudis nye ledare kan ta sig för.
En ensam kvinna skrämmer skiten ur ett mäktigt lands ledare, med ett tal som aldrig hållits, det är fan i mig mäktigt.