ölburk2 skrev 2015-03-20 16:11:51 följande:
Det är just det, du hävdar att det har med Sverige att göra, jag, att det inte alls är det som är den springande punkten, å det gör f.ö väldigt få förutom folk på högerkanten som är ute efter M.H skalp.
Å skulle det drabba svensk export till Saudi, så är det ett lågt pris att betala för att stå upp för mänskliga rättigheter å kvinnors rätt., men som sagt det kommer inte att hända, helt enkelt för den exporten är så marginell, det går inte att förlora nåt som inte finns.
Å igen, om du inte läst det jag klippt in.
Hela väst, inkl USA ifrågasätter Saudi allt mer vad deras rätta agenda är.
Att hela västvärlden ser det du inte ser, är långt viktigare för mig, än bråket mellan Sverige å Saudi.
Om Sverige faller undan för en av världens värsta diktaturer, så kan de få långt större konskvenser än vad du tror, vi tystar i princip då många andra länder, eftersom Sverige fortfarande tas på allvar i sånna här frågor..
Vad är den springande punkten?
Ja, om det faktiskt hade generat något i den vägen så hade det kanske varit ett pris värt att betala, men genom att bete sig som en elefant i porslinsaffären så har det snarare fått direkt motsatt verkan, värdet på Wallströms utspel är lika mycket värt som ett facebook like just nu. De diplomatiska förbindelserna har klippts(för tillfället), och inget har blivit bättre för kvinnor och reformister i Saudiarabien.
Förövrigt är det saudiska kungahuset en av de reformvänligaste krafterna i landet, ja, jag vet, det är sjukt, men den konservativa kraften i landet är inte Kungahuset.
Saudiarabien är en av Sveriges topp 20 handelspartners, det är dock inte det absolut viktigaste, det som är mest intressant, sett från svensk sida, är att de har planerade infrastruktursatsningar till ett värde av
1000 miljarder USD över de närmaste 15 åren. Vi pratar väldigt stora värden och enorma möjligheter som vi förhoppningsvis kan vara en del av. Detta kan förstås anses vara oviktigt, men då är man antagligen en ekonomisk analfabet. Förlorar vi exportorders drabbar det företag, vilket i sin tur drabbar underleverantörer, vilket i sin tur drabbar servicesektorn etc. Varje krona räknas.
Jag är väldigt väl medveten om vad väst tycker och tänker, igen, det har inte ett skit med saken att göra, det är irrelevant, det är inte det saken handlar om.