Cal XVI Gustf skrev 2015-03-11 23:49:04 följande:
Det finns inte bara två alternativ - att uttrycka sig exakt som Margot gjorde eller att hylla Saudiarabien och Nordkorea.
Vad tycker du förresten om Rysslandsuttalandet?
Personligen tycker jag inte det är så mycket att bråka om, men jag har förstås upplevt både 60 å 70-talets Sverige, å då var tonläget från Sverige många ggr långt högre å hårdare mot liknade dikaturer som Saudiarabien, klassiskt är t.ex Olof Palmes tal, där han kallade Francos Spanien för "Satans mördare".
På den tiden var omvärlden van vid att Sverige uttalde sig negativt mot diktaturer, å vi var respekterade för det, å inte hade det nån negativ inverkan på exporten, tvärtom, det var väldigt få länder som inte ville hålla sig vän med Sverige, just för att vi var så respekterade å kända för att stå upp för de mänskliga rättigheterna, å inget land vill ju bli sedd som det land som motarbetar dom rättigheterna.
Å vi agerar likadant mot många andra länder, t.ex Indien som tveklöst kommer att bli en av våra viktigaste handelspartners om bara nåt år, då Indien kommer vara en av världens största å mäktigaste ekonomier, men då hörs aldrig några protester, det hörs knappt nåt från media ens.
Vi exporterar f.ö redan storleksmässigt till Indien i samma nivå som Saudiarabien.
Vag jag tror kommer att hända?
Ja det blir väl det vanliga tuppfäkandet vi får se å ta del av, bakom kulisserna, den på diplomatisk nivå, den lär vi inte få veta nåt om förän om nåt årtionde, när allt seglat över å är enbart historia..., nån pensionerad diplomat som skriver om det i sin självbiografi.
Men, som sagt, det kommer att blåsa över.., just nu svider det för Saudiarabien, å en del sveda lär även Serige få utså, säkert även några svenska exportföretag med.
Men eg är det här inget nytt för Saudiarabien, vi måste komma ihåg, att dom av omvärlden är sedda som, en av de värsta diktaturerna i världen, så dom hör samma saker dagligen från de flesta demokratier, undantaget är möjligen USA..,, vet inte så bra vad som sägs i deras inrikespolitik, kanske låter annorlunda i den.
Vilket av alla rysslandsuttalanden menar du?
Om vi sen funderar över varför just Saudiarabien reagarar så hårt, så tror jag inte det har så mycket med själva innehållet i kritiken att göra, mer en rädsla för att mista lite av sin topposition hos de arabiska länderna.
Å sen får vi inte glömma att Saudiarabien har en ny ledare, en som är långt mer "inskränkt" å som inte alls vill veta av några som helst reformer, för att ge mer utrymme för de mänskliga rättigheterna.