• frökenelisabeth

snygg klänning till bröllop?

`Jag googlar och googlar men hittar inget snyggt att köpa till min systers bröllop! Är det nån där ute som har nåt bra tips? 

Mina krav:

* inte axelbandslöst
    * inte långklänning, inte heller för kort - knälångt är perfekt
    * inte för porrigt/sexigt
    * inte helsvart eller helvitt (obviously)
    * helst inte över 1000 kr

Jättetacksam för alla tips! 

• Svar på tråden snygg klänning till bröllop?
  • Hecate
    frökenelisabeth skrev 2015-03-12 17:44:18 följande:

Tack för alla svar! Jag fegade ur och köpte en klänning i en riktig affär så jag kunde prova den innan. På rea dessutom så den kostade inte mer än 580 kr

Här är den, jag är sjukt nöjd

farm9.staticflickr.com/8634/16060788893_283d4f336d_b.jpg

Vad är det för klädkod då? Är det i kyrkan eller borgerligt?

Om klädkoden är kavaj, alternativt ingen klädkod alls, och bröllopet ska hållas nu på våren eller försommaren, så tycker jag att något enkelt och oprentiöst, ljuvt och feminint passar. Inte för kort, inte för djup urringning och inga bara axlar om det är kyrkbröllop:

http://www.bonprix.se/produkt/sommarklaenning-dark-blue-stone-949153/?bundle=7904651#image

Sommarklänning, John Baner JEANSWEAR

• Hecate
    Hecate skrev 2015-03-12 18:11:25 följande:
    Vad är det för klädkod då? Är det i kyrkan eller borgerligt?

Om klädkoden är kavaj, alternativt ingen klädkod alls, och bröllopet ska hållas nu på våren eller försommaren, så tycker jag att något enkelt och oprentiöst, ljuvt och feminint passar. Inte för kort, inte för djup urringning och inga bara axlar om det är kyrkbröllop:

http://www.bonprix.se/produkt/sommarklaenning-dark-blue-stone-949153/?bundle=7904651#image
    "opretentiöst"
  • frökenelisabeth

Klädkoden är inte så strikt, de har skrivit "what you feel great in". men helst inte vitt då.... Ja det är nu i maj, men ingen kyrklig vigsel. 

Klänningen från bonprix är inte riktigt min stil dock.... Lite för lantlig och för mkt volanger och puff sen ser det ut som typ bomull/trikå? Jag vill ha lite finare material i klänningen på bröllop  

• Hecate
    frökenelisabeth skrev 2015-03-12 18:16:18 följande:

Klädkoden är inte så strikt, de har skrivit "what you feel great in". men helst inte vitt då.... Ja det är nu i maj, men ingen kyrklig vigsel. 

Klänningen från bonprix är inte riktigt min stil dock.... Lite för lantlig och för mkt volanger och puff sen ser det ut som typ bomull/trikå? Jag vill ha lite finare material i klänningen på bröllop  

OK. Ja, finare material är ju inte fel - allt beror på klädkoden. Jag tycker att man ska hålla sig till de etablerade klädkoderna (kavaj, mörk kostym, högtidsklädel etc.) när man bjuder in, för annars blir det svårtolkat. Och så kommer någon gäst dit antingen mycket över- eller underklädd och känner sig dum... Överklädd är för övrigt värre än underklädd: man känner sig dummare då. Hellre bomull om de andra har siden och sammet än tvärtom!
  • frökenelisabeth
    Hecate skrev 2015-03-12 18:22:36 följande:
    OK. Ja, finare material är ju inte fel - allt beror på klädkoden. Jag tycker att man ska hålla sig till de etablerade klädkoderna (kavaj, mörk kostym, högtidsklädel etc.) när man bjuder in, för annars blir det svårtolkat. Och så kommer någon gäst dit antingen mycket över- eller underklädd och känner sig dum... Överklädd är för övrigt värre än underklädd: man känner sig dummare då. Hellre bomull om de andra har siden och sammet än tvärtom!
    Ja, det sägs ju att man "ska" hålla sig till de etablerade klädkoderna - själv har jag dock aldrig träffat någon som blir stressad över utebliven/otydlig klädkod, däremot känner jag många som blir stressade just av fasta/strikta klädkoder. Så jag vete sjutton om jag tror det är så viktigt att hålla sig till de etablerade koderna egentligen. Jag föredrar fri klädsel, då finns det ju inget som heter över/underklädd heller för övrigt. Nåväl, nu blev det lite off topic.... 
  • Hecate
    frökenelisabeth skrev 2015-03-12 19:06:34 följande:
    Ja, det sägs ju att man "ska" hålla sig till de etablerade klädkoderna - själv har jag dock aldrig träffat någon som blir stressad över utebliven/otydlig klädkod, däremot känner jag många som blir stressade just av fasta/strikta klädkoder. Så jag vete sjutton om jag tror det är så viktigt att hålla sig till de etablerade koderna egentligen. Jag föredrar fri klädsel, då finns det ju inget som heter över/underklädd heller för övrigt. Nåväl, nu blev det lite off topic.... 
    Det beror nog på vilken umgängeskrets man har.
  • frökenelisabeth

Den gröna modellen var jättesnygg! Nu har jag ju redan köpt klänning, men det är roligt att kolla in snygga kreationer ändå. Nej, jag är så blek, så jag kan inte riktigt ha nude känner jag.... Inte heller så jätteförtjust i den där kaskad-axeln.... men som sagt, kul att kolla och diskutera olika modeller och stilar! 

• BandAnna

Oj sorry, missade helt inlägget om att du redan hade köpt. 
    Väldigt söt klänning =) 

Svar på tråden snygg klänning till bröllop?