Min son på snart 6 månader vaknar ca 10 ggr per nat!?
Jag fick i oktober mitt första barn, min mans första också. Vår son är snart 6 månader. Han är ett riktigt charmtroll, nästan alltid glad, galen aptit, somnar i sin säng på 5 min MEN vaknar sen mellan 8-15 ggr per natt och har så gjort i över 3 månader nu.
Fram till i julas var han ju så liten men vaknade oftast max 2 gånger per natt för mat. Jag ammade fram till för ca 6 veckor sen men har alltid fått stöd ge ersättning för att min mjölk inte räckt.
Har läst flera böcker om sömn och sökt på nätet men inte hittar något som hjälpt vår situation. Vi lägger honom mellan 19-19.30 för då är han så trött att han inte kan vara vaken, gäspar, gnuggar ögonen och blir annars ledsen. Spelar ingen roll hur mycket el lite han sover på dagen,det är ändå samma tid han vill sova. Han får sen några veckor tillbaka gröt och ersättning runt 18-18.30. Sen sover han bra till ca 22-22.30 då vaknar han och vill äta, brukar bli ca 100-150ml. Han sover i egen säng i vårt sovrum och jag tar inte upp honom när han får mat utan han ligger och äter och somnar om direkt. På det sover han max 2 timmar och sen vaknar han alltifrån en gång i timmen till varje kvart men oftast ca 10 gånger mellan kl 00-06. Vid 07 vill han sen upp.
Det enda som får honom att somna om är att få flaskan och ibland äter han mycket men oftast bara 5-10 klunkar. Vi har försökt med napp, klappa, vyscha men det slutar med hysteriskt gråt.
Jag är nu helt slut då det som sagt varit såhär sen i julas. Inte sovit en hel natt sen han föddes. Har någon några tips? Vet att man nu mellan 4-6 månader kan vänja av med mat på natten men fattar inte hur. Han äter bra på dagarna med gröt morgon och kväll, nån liten smakportion mitt på dan och däremellan ersättning ca 3-4 gånger. Han väger 8 kilo så gillar mat så vore ju bra att få honom sluta äta på nätterna både för hans vikts skull men mest för allas sömn. Vi håller på att utöka hans mat på dagtid då han börjar bli så stor men eftersom han får i sig så mycket på nätterna så är det svårt.
Skulle helst vilja slippa en veckas skrik om vi nu måste sluta ge mat helt men kanske bara det som återstår för att få honom att sova mer regelbundet och inte vakna.
Mvh desperat 34 årig förstabarnsmamma ????