• Jensan74

CSN fråga

Hej!
    Jag pluggade en termin, 19 veckor 2013. Uppgav att jag skulle tjäna max 130 000 den hösten. Jag tjänade mindre än det. Men på våren jobbade jag + var sjukskriven en period. Sammanlagt tjänade jag 251 192 år 2013. Fick en förfrågan om inkomsten från CSN igår, att jag skulle redovisa årets inkomster för att dom utredde om jag fått för mycket. Det kan väl inte gärna ha blivit fel när jag tom tjänade under det jag uppgivit? Någon som vet? Ska ringa imorgon såklart men blev så himla orolig... Blev inte mycket klokare på deras hemsida heller. Någon som vet?

• Svar på tråden CSN fråga
  • M82

Tror CSN räknarnpå hela årets inkomst, altså inte baranterminsvis. 251 192 är ju mkt mer än 130 000, har du uppgett för låg årsinkomst och fått ersättning baserat på det lär du bli återbetalningsskyldig, man brukar behöva betala sånt direkt. Lycka till i morrn.

• Jensan74

Fast det gör dom ju inte... Dom räknar halvårsvis. Det står i brevet att om jag inte inkommer med underlag så fördelar dom hela summan över året. Och så har det ju inte sett ut. Dom övriga ca 120 000 tjänade jag innan jag började plugga...
    Någon som är bra på CSN?

• Anonym (Anna)

Du får tjäna 80.000 / termin

• Jensan74

Jo, för att få fullt studiemedel så var mitt fribelopp 74 760:-. Nu fick jag inte fullt utan nedsatt med tanke på att jag uppgav att jag skulle tjäna 130 000:- hösten 2013. (Tjänade 116 00:- den hösten, alltså mindre). Resten är intjänat första halvåret av året.
    Citat från CSN: "Skatteverkets inkomstuppgift gäller för hela året, medan CSN räknar inkomster per kalenderhalvår. Därför ber vi den studerande att redovisa hur inkomsten var fördelad per kalenderhalvår. Den studerande måste redovisa inkomsten för hela året, även om han eller hon bara haft studiemedel under halva året."

• Anonym (Anna)

Det är nog smartast att ringa CSN så det blir helt rätt :)

• aleydis

Det är bara att rapportera in vad du tjänat vilka månader, det är inga problem om du legat under fribeloppet det halvåret du pluggade. Men de Hr bara noterat din höga årsinkomst och vill kolla upp att det stämmer

• aleydis

130 000 på ett halvår ligget ju iofs över fribeloppet, men om du Har rapporterat in det har de redan gjort avdrag för det

• Jensan74

Ja, visst måste det väl vara så? Gick igenom mina beslut på Mina sidor och där står det att jag uppgivit att jag ska tjäna max 130 000 hösten -13. Hypotetiskt sett så hade jag ju kunnat tjäna allt som skatteverket uppgivit den hösten, det måste väl vara det jag ska bevisa? Att jag inte tjänat mer än 130 000? Har rotat fram alla gamla lönespecar och FK papper, ska skicka in imorgon men ringer ändå. Tack för svar alla!

• Griseknoen35
    Jensan74 skrev 2015-03-08 09:52:27 följande:

Ja, visst måste det väl vara så? Gick igenom mina beslut på Mina sidor och där står det att jag uppgivit att jag ska tjäna max 130 000 hösten -13. Hypotetiskt sett så hade jag ju kunnat tjäna allt som skatteverket uppgivit den hösten, det måste väl vara det jag ska bevisa? Att jag inte tjänat mer än 130 000? Har rotat fram alla gamla lönespecar och FK papper, ska skicka in imorgon men ringer ändå. Tack för svar alla!

Det löser sig nog
  • aleydis
    Jensan74 skrev 2015-03-08 09:52:27 följande:

Ja precis, du ska bevisa att du inte tjänat mer än vad du uppgivit, det borde inte bli några problem så oroa dig inte :)
  • Jensan74

Tack alla som lugnade mig igår! Pratade med CSN nu och det var som jag trodde. Får tjäna max 130 000 som jag uppgett, det är det jag fått bidrag efter. Ska skicka in mina lönespecar nu. Tack igen

Svar på tråden CSN fråga