• Tom Araya

Ni som är kritiska till Islam.

Anonym (Religionsfrihet) skrev 2015-03-06 10:18:32 följande:

Är det inte egentligen extremism av alla slag man borde bekämpa? Och inte religionen Islam som sådan.

Är det inte lite förenklat att sopa med en hel religion i en kritik som borde riktas mot dess extrema avart? Och alla fundamentalistiska religiösa, för den delen.

Både ja och nej. Jag är generellt sett kritisk till all religion och en av de punkter som gör mig så negativ är att det finns utrymme för fanatism i tolkningen av religiösa heliga texter. Hur kan en allvetande och god Gud ha medverkat till att lämna ett utrymme för tolkningar så att t.o.m. onda handlingar kan utföras i dess namn?
  • Tom Araya

Tänk om man kunde svepa med ett trollspö så är all religion plötsligt var borta och ingen minns att de ens funnits...Drömmer

• Tom Araya
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-08 13:16:06 följande:
    Om du vill gå med i Frölunda hockey men får inte för att du är homosexuell, är det bra, tycker du?
    På sätt och vis kan jag tycka att Frölunda hockey då får vara utan nya medlemar, deras förlust, men tycker samtidig inte det är riktigt jämförbart då klubben håller på med idrott och inte religion, i idrott finns inga hinder av sexuell läggning.

Om en kyrka eller religiöst samfund inte accepterar homosexuella så är det inget för homosexuella och varför ska de då söka sig dit?
  • Tom Araya
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-08 16:15:38 följande:
    Det kan vara ett problem om du föds till muslim.

Många homosexuella i Sverige har velat gifta sig i kyrkan och få Guds välsignelse, därför har de sökt sig dit.
    En religion eller en inriktning av en religion är inget för homosexuella om den vänder sig mot homosexuella, det borde vara ganska uppenbart. Man kan tycka att det är fel, man kan då fråga sig vad med religion som är rätt.
    Religion är sällan särskilt demokratisk och tolerant mot "avvikande", vilket man nog får acceptera om religion ska finnas.
  • Tom Araya
    gavlemamma skrev 2015-03-08 16:58:30 följande:
    Så om man har oturen att födas som "fel" muslim ska man bara acceptera och ge upp sin tro?
    Vad menar du med "fel" muslim? Homosexuell?

Islam har ju det något tveksamma synen att man föds till muslim som barn till en muslimsk man. Men kan kan ju ändå avsäga sin tro. Jag har ju svårt att se rimligheten i att tro på något som inte är accepterande till vad man är som person och gör man ändå det så får man väl ta det.
  • Tom Araya
    Rikard skrev 2015-03-09 16:27:30 följande:
    Nu för du in en ny dimension i debatten: "en gud som man inte tror på".
    Det var inte detta som diskuterades.
    Eller menar du att man automatiskt är ateist om man är homosexuell?

Men du talar ju som att det bara fanns en religion och dessutom bara en inriktning av religionen att välja på om man är troende....och även om så vore, starta en ny då, det har ju gjorts så många gånger förut.

Som troende och homosexuell har du ju valet att antingen acceptera din läggning eller acceptera den tro som säger att homosexualitet är fel, dessa är inte kombinerbara.

Om du däremot är öppen för en annan variant av tron, där man genom sin tolkning är mer accepterande för homosexualitet, då hamnar saken i en annan dager.
  • Tom Araya
    Anonym (muslimsk tjej) skrev 2015-03-09 23:16:07 följande:

Ni har fel utgångstänk när ni pratar om Islam. Man måste försöka förstå Islam och dess värderingar. Ni måste vända på saker.

Anonym (muslimsk tjej) skrev 2015-03-09 23:55:59 följande:

Jämlikhet, demokrati, frihet. Det har jag lärt mig i sverige att det är bäst och som alla vill ha men för jätte många muslimer är det fel och något som inte går ihop med Islam

Nej, jag kan inte förstå Islam och dess värderingar och jag förstår inte heller varför jag måste det, jag kommer ändå inte att acceptera att leva med dem.

De som absolut vill leva med Islams värderingar får helt enkelt söka sig någon annanstans.
  • Tom Araya
    Anonym (Religionsfrihet) skrev 2015-03-09 23:34:16 följande:
    Ja, jag håller med. Usch för Livets Ord! Och usch för Påven i Rom!
    Påven har aldrig accepterat pedofili, tvärt om. Sedan har vissa påvar och andra i ledarposition inom katolska kyrkan sett mellan fingrarna med vissa saker det vet att de inte borde och inte gjort öppna utredningar, för att de helt enkelt vill vara utan den uppmärksamheten.
  • Tom Araya
    Anonym (acceptans) skrev 2015-03-10 00:37:10 följande:
    Jag liksom en majoritet kan inte förstå dina värderingar, men till skillnad mot dig så ger jag dig rätt att ha dom och leva i Sverige

Vad får dig att tro att din acceptans, eller rättare sagt brist på, mot andra människor ska vara allmänrådande?

Jag tycker lika illa om dig som jag tycker illa om de muslimer som försöker tvinga på sina åsikter på andra. De flesta av oss människor, både svenskar och muslimer tror på acceptans och att man kan leva i fred och samförstånd
    Du har uppenbarligen ingen aning om vilka värderingar jag har och jag ser ingen anledning i ansträngningen att förklara för någon med så förutfattade meningar.

• Tom Araya
    Anonym (acceptans) skrev 2015-03-10 00:59:14 följande:
    Jag läser ju det du själv skriver så nog ser jag dina värderingar alltid, det är ju dina egna ord jag går efter, eller menar du att du tycker annorlunda från vad du skriver i dina inlägg?
    Är det dessutom någon som har förutfattade meningar så är det ju du som har det  gällande muslimer.

Tycker du framstår som en person som har dubbelmoral

Jag ska ge dig en chans för att se om det är värt att föra en diskussion med dig.

Citera och kommentera de av mina inlägg (eller enskilda stycken om du så vill) du reagerar på och ifrågasätter samt förklara hur och varför. Kommer du med något vettigt ska jag anstränga mig för att svara.
Svar på tråden Ni som är kritiska till Islam.