Mindre än 3 år av vår gift och frånskild nu, hur ekonomin och bodeling..?
Venligst hjælp.
vet inte varför det inte finns något svar här ... ?
Ja, vad ska man säga..? Enligt svensk lag har hon rätt till 3/5-delar av hälften av allt du äger. (På grund av att ni endast varit gifta i tre år. Efter fem år hade hon haft rätt till hälften av allt.) Men det är väl jättebra att hon inte tänker kräva något! Låt bara tiden gå, sitt still o båten, bråka inte med henne - och hoppas att hon inte kommer på tanken att kräva bodelning medan det fortfarande finns tid (inom ett år om jag minns rätt). Det finns ju inget krav på att göra någon bodelning och blanda in några andra, om man är överens.
I övrigt så har du lärt dig en dyrköpt läxa. HON klarar sig nog - hon har ju genom dig fått rätt till hela det svenska välfärdssystemet nu utan att behöva bidra med en krona eller ett handtag själv. Socialbidrag, gratis dagisplatser och skolplatser åt sina barn, gratis läkarvård, sjukvård och tandvård, gratis allting. Plus att socialen är skyldiga att fixa bostad åt dem. Du behöver inte ha något dåligt samvete alls - det är ju du som har blivit utnyttjad, och nu får vi svenskar betala för ditt misstag!
Man bor ju i Skåne och har viss danska i sig, hehe! :) Som jag förstått det ska svensk lag tillämpas på ert äktenskap eftersom ni bodde i Sverige. Lagen säger då att när äktenskapet upplöses ska det göras en bodelning. Huvudregeln är att allt som inte är enskild egendom ska delas lika. Detta innebär att om hon inte har några tillgångar så ska hälften av dina tillgångar tillfalla henne genom bodelningen, om ni inte har äktenskapsförord eller om du av andra anledningar har enskild egendom. MEN det finns en specialregel för att hindra att man kan gifta sig till pengar, om man har varit gifta i mindre än fem år kan man frångå reglerna om hälftendelning. Då kan du få behålla en större del av ditt giftorättgods. Eftersom att ni bara varit ett par i tre år så behöver ni alltså inte göra en hälften/hälften delning. Som jag förstår det så vill inte din ex-fru göra någon bodelning alls? Det är helt valbart mellan makarna att göra en bodelning, så ni behöver inte göra någon alls om ni inte vill. MEN i så fall bör ni upprätta något dokument där ni förklarar er nöjda så som ni har det för annars kanske frun kommer och kräver något sen. En bodelning saknar nämligen tidsfrist och kan alltså göras flera år efter skilsmässan.
Den gäller bara sambos.
Men den reglen gäller ju för sambo - funkar det på samma sätt om de har varit gifta?
Den gäller bara sambos.
Eriks bostad blir i samband med giftermålet giftorätt vilket innebär att det ska ingå i en bodelning nellan honom och Anna. 11 kap 8 paragraf i ÄktB säger att det ä r den maken som bäst behöver bostaden som får den. Bäst behöver kan ex vara att föräldern som får vårdnad över gemensamma barn, den mest lämpliga föräldern får den. Man tar även hänsyn till övriga omständigheter tex affektionsvärdet för bostaden för Erik samt hur lätt eller svårt det är för någon av makarna att hitta ny bostad, vad som ä r bäst för barnen. Var går dem i skolan, var har de sina vänner? Om vi utgår ifrån att barnen går i skolan och har sina vänner i närheten av hemmet får troligtvis Erik flytta i situation A och B. Vi säger även att Anna saknar körkort och har cykelavstånd till jobbet därifrån och kan ha svårt att hitta ett nytt boende i närheten. B ska Anna kunna ersätta Erik med pengar eller annat bohag ur bostadsrätten om hon ska ta över den men det hade möjligtvis kunnat anses mest skäligt för henne att bo kvar ändå om Erik kan ta sig till jobb m m ändå. I C skulle Erik pga av 'arvet" mest troligt få bo kvar med tanke på affektionsvärdet och att den hållt sig inom släkten länge. Det är jättesvårt att ge exakta svar. Just detta ordet 'skäligt' ställer till problem..
Är det så? Är du jurist förresten? Hur brukar det bli i ett sådant fall då:
Anna flyttar in hos Erik med sina tre barn sedan förr. Därefter gifter de sig, och bor tillsammans allihopa i tre år. De får inga gemensamma barn och Erik har inga sedan förr heller.
Vem får bostaden vid en skilsmässa? Om det a) är en hyresrätt, b) en bostadsrätt, c) en gammal gård eller villa som gått i släkten i generationer på Eriks sida?
Äktenskapsförord finns inte.
Eriks bostad blir i samband med giftermålet giftorätt vilket innebär att det ska ingå i en bodelning nellan honom och Anna. 11 kap 8 paragraf i ÄktB säger att det ä r den maken som bäst behöver bostaden som får den. Bäst behöver kan ex vara att föräldern som får vårdnad över gemensamma barn, den mest lämpliga föräldern får den. Man tar även hänsyn till övriga omständigheter tex affektionsvärdet för bostaden för Erik samt hur lätt eller svårt det är för någon av makarna att hitta ny bostad, vad som ä r bäst för barnen. Var går dem i skolan, var har de sina vänner? Om vi utgår ifrån att barnen går i skolan och har sina vänner i närheten av hemmet får troligtvis Erik flytta i situation A och B. Vi säger även att Anna saknar körkort och har cykelavstånd till jobbet därifrån och kan ha svårt att hitta ett nytt boende i närheten. B ska Anna kunna ersätta Erik med pengar eller annat bohag ur bostadsrätten om hon ska ta över den men det hade möjligtvis kunnat anses mest skäligt för henne att bo kvar ändå om Erik kan ta sig till jobb m m ändå. I C skulle Erik pga av 'arvet" mest troligt få bo kvar med tanke på affektionsvärdet och att den hållt sig inom släkten länge. Det är jättesvårt att ge exakta svar. Just detta ordet 'skäligt' ställer till problem..
Jaa visst. Men barnens Bästa gäller alla barn. Men man tar klart också hänsyn till Eriks behov, hu han klarar sig sedan, hur länge han bott där, barnens ålder m.m. :)
Ja, om det vore alltför lätt så skulle ju advokaterna inte få något att göra!
Jag måste säga att jag tycker att det är fullkomligt fruktansvärt, om en person ska bli av med sin bostad på grund av hänsyn till barn som inte är hans. Jag har en snart vuxen son, och jag har faktiskt varnat honom för att ge sig in med en kvinna som har barn sedan förr... Just med tanke på risken att hon bara vill utnyttja honom på alla möjliga sätt.
Så år lidt opdate..:
Social myndigheder melder at sålænge man har samme adresse så kan de intet hjælpe heller inte økonomisk fordi vi er sambo (samme adresse)..
De vil tage imod økonomisk hjælp til henne når hon bor alene, ellers jeg år försörjningsskyldig.. De mener at sambo loven siger det.
Kan ni rekomender noget? Jeg år tacknemlig på forhånd.
Tack
För det första- sambo är man om man lever under äktenskapsliknande förhållande. Bara för att man bor på samma adress är man inte sambos. Sambos förutsätter i regel ett sexuellt samliv, gemensamt hushåll (kanske delad ekonomi). Om du kan bevisa att ni inte har det så kan du bli fri från att försörja henne. Men eftersom ni HAR varit gifta så kan det vara svårt att bevisa varför ni annars bor ihop. Sambos har i regel ingen försörjningsskyldighet mot varandra som makar har, nen när det kommer till socialbidrag så ska även en sambo vara försörjningsskyldig. Så mitt råd för att du ska slippa försörja henne och för att soc ska gå in äratt någon av er bytar adress. Men ni får alltså inte längre vara ett par, annars kan doc tro ni begår bidragsbrott genom att du bosätter dig på en annan adress för att hon ska få bidrag. Dessutom är de olagligt att stå skriven på en adress du inte bor på.
Anonym (L).
Tack så mycket. Jeg vil virkelig gerne af med situationen da det er gået ud over mit job, psykisk tilstand och mm.
Jeg har intet mulighet och skaffe henne bostand... Men hvis jeg (i nødt) flytte ud et sted eller tilbake til KBH, hvad med min lägenhet..? Ska jag hyra ut den till henne i en period via ett kontrakt? hur betaler hon och hur länge...?? Det er jo mit lägenhet som er köpt af hard job som jeg knokler for.
Det er alt sammen orättvist, vil jeg sige!
Sociale myndigheder har också været involveret i 2014 i 5-6 måneder (BBiC UTRETNING) på min request på grund af hennes psykisk tilstånd och barn i familien och de har afslutet sagen med remis til psykolog (TKT) behandling for at bearbejte tidlige trauma och mm, men hon avist psykolog hjælp och alt andet.
Vad jag vill är att bli av med det här. Är trött på högsta nivå. jeg. Mitt jobb är i fara for jeg har fået advarsel, at det her går ikke. Är et människa, och har inte mer energi och overhuvudet.
Tacker mycket
För att jag förstår dig rätt. Hon bor kvar i din lägenhet med sina barn. Soc vill inte hjälpa henne ekonomiskt för att du är försörjningsskyldig mot henne? Nu undrar du vad du kan göra för att hon ska få soc bidrag. Du har ingen skyldighet att hjälpa henne eller hennes barn men vill du vara snäll så flytta så att ni inte längre är sambos i soc ögon. Vill du hyra ut till henne så är de mellan er. Att hon intr kan betala hyran är ditt-som hyresvärd- problem, inte statens.
Anonym (L).
Tack så mycket. Jeg vil virkelig gerne af med situationen da det er gået ud over mit job, psykisk tilstand och mm.
Jeg har intet mulighet och skaffe henne bostand... Men hvis jeg (i nødt) flytte ud et sted eller tilbake til KBH, hvad med min lägenhet..? Ska jag hyra ut den till henne i en period via ett kontrakt? hur betaler hon och hur länge...?? Det er jo mit lägenhet som er köpt af hard job som jeg knokler for.
Det er alt sammen orättvist, vil jeg sige!
Sociale myndigheder har också været involveret i 2014 i 5-6 måneder (BBiC UTRETNING) på min request på grund af hennes psykisk tilstånd och barn i familien och de har afslutet sagen med remis til psykolog (TKT) behandling for at bearbejte tidlige trauma och mm, men hon avist psykolog hjælp och alt andet.
Vad jag vill är att bli av med det här. Är trött på högsta nivå. jeg. Mitt jobb är i fara for jeg har fået advarsel, at det her går ikke. Är et människa, och har inte mer energi och overhuvudet.
Tacker mycket
För att jag förstår dig rätt. Hon bor kvar i din lägenhet med sina barn. Soc vill inte hjälpa henne ekonomiskt för att du är försörjningsskyldig mot henne? Nu undrar du vad du kan göra för att hon ska få soc bidrag. Du har ingen skyldighet att hjälpa henne eller hennes barn men vill du vara snäll så flytta så att ni inte längre är sambos i soc ögon. Vill du hyra ut till henne så är de mellan er. Att hon intr kan betala hyran är ditt-som hyresvärd- problem, inte statens.
Du ska klart inte försätta dig själv på gatan. Knepig sits.. men de är trots allt din lägenhet..det är ju inte ditt problem egentligen att hon inte har någon inkomst eller någonstans att bo men jag förstår att du vill hjälpa henne.. vet inte vad mer man kan säga men var inte för snäll Heller. Du måste tänka på ditt eget bästa med, inte bara hennes. Hoppas att det löser sig för er. :)
Anonym (L),
Du skal have tack. Tack mycket. Och du er fuldstændig korrekt forstået. Jeg er et menneske och keg kan inte smide en psykisk ustabil unalfabet mennesker med 3 barn ut på garan... Jeg er ærlig flov over at gifte med henne och nu blive det samfunds problem. Hon fik uppehålsret på grund af det her forhold och Migrationsverket burede anuller men nej. Det er synd for en arbetende at knokle hard, betale skat och så miste sit hjem på det her måde. Jeg jobber 7 dag om veckan. 7 dag. Kommer hjem efter kl 12 midnat for at overleve och tjene min løn. Det er hard.
Tack for din tid
Det svider lite när jag läser din historia, du är en mycket fin människa. Om hon har varit här i mer än två år så har hon permanent uppehållstillstånd men om hon och barnen bara sitter på ett tidsbegränsat kommer hon troligtvis få lämna Sverige eftersom ni inte längre är ihop (om hon kom på anknytning till dig). Jag föreslår som nämnt att du hittar en lägenhet till dig själv och så får hon bo kvar i din bostad tills hon kan betala hyra eller hittar något annat. Om hon får soc.bidrag kan de också hjälpa till med bostad.