• amazinga

Hur ofta driker ni te?

Hej alla! 

Jag bor i Sverige sen 4 år tillbaka och har uppmärksammat att här finns tyvärr inte så stor te kultur som i resten av världen. I USA till exempel, så dricker ca 158 miljoner amerikaner te varje dag. 

Men jag har aldrig upplevt lika stark te drickandes av svenskar. Och de svenskar jag såg som köpte te, köpte för det mesta alla samma biliga te från sin närmsta matbutik. 

Är det sant att te har så låg betydelse för svenskar jämfört med kafé? 

Min fråga är, hur många koppar av te dricker ni i er familje under 1 månad? Och vilken te brukar ni dricka, grön svart eller något annat? Samt var köper ni ?bra te?? 

Hjälp mig att förstå er ?viking kultur? bättre. Tack på förhand. 

Med vänliga hälsningar,

TeaLover

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta driker ni te?
  • sextiotalist
    Grande Rock skrev 2015-03-07 21:57:07 följande:

Ungefär som att de flesta tedrickare i bästa fall kan hala fram en burk snabbkaffe som sett sina bästa dagar.

Passar det inte din exklusiva gom med det du bjuds på står det dig fritt att tacka nej.

Nix här serveras det perkolatorkaffe. Inget snabbkaffe här inte.

Det är ingen som hittills haft problem med att jag har eget te med mig.
  • Grande Rock
    sextiotalist skrev 2015-03-07 23:07:43 följande:
    Nix här serveras det perkolatorkaffe. Inget snabbkaffe här inte.

Det är ingen som hittills haft problem med att jag har eget te med mig.
    Som ingenjör borde du vara väl införstådd med att uttrycket "de flesta" inte är detsamma som "alla".

Är jag hos tedrickare dricker jag te, är jag hos kaffedrickare dricker jag kaffe. Ingen som haft problem med det heller.
    Däremot lyfte du fram det som ett problem att du inte bjöds på rätt grejer, eller misstolkade jag dig?
    Be-bop-a-lula hela jävla dan
  • Förtryckt

Varje helgdag. Brygger själv i porslinskanna. Har riktigt stora muggar. Påste kommer inte över tröskeln i mitt hem. Det är bara riktigt löste. Gillar Earl Grey, Farbror August, Söders  Höjder och Lipton. Alla är svart te. Ett tag drack jag mycket rött te och ännu tidigare Yogi-te (I PÅSE!) men kände att jag inte fick samma lilla glädjehopp av det.

Så ett par, tre, fyra koppar per vecka. Det blir som minst 8 och som mest 16 koppar på en månad.

---
  • sextiotalist
    Grande Rock skrev 2015-03-07 23:22:53 följande:

Som ingenjör borde du vara väl införstådd med att uttrycket "de flesta" inte är detsamma som "alla".

Är jag hos tedrickare dricker jag te, är jag hos kaffedrickare dricker jag kaffe. Ingen som haft problem med det heller.

Däremot lyfte du fram det som ett problem att du inte bjöds på rätt grejer, eller misstolkade jag dig?

Eftersom jag inte dricker kaffe på morgonen och har väldigt svårt för vissa te-sorter så tar jag med mig eget när jag sover borta. Jag är känslig för koffein.

Däremot har jag aldrig mött på någon som misstycker att jag har eget te med mig.

Jag trodde denna tråd rörde personliga upplevelser och inte en avhandling
  • Josephine96

Hmm högst 5 gånger i månaden kanske. Tyvärr. Men jag gillar definitivt te mer än kaffe. Favoriten är twinings lady grey, men earl grey är också helt okej. Har testat några lipton sorter men gillade inte dem. För övrigt så har jag växt upp med en endast te-drickande mamma samt en pappa som drack kaffe typ 1 gång om dagen, så vi har aldrig varit kaffe-människor i min familj.

• Mallaco

Det blir 3-6 koppar te om dagen just nu, pluggar på distans sittande vid köksbordet så för att inte små äta, så det blir några koppar/ dag och så blir det en kopp när jag varvar ner på kvällen. Dricker väldigt varierat, rött, svart, grönt, köpta på Ica, köpta i "tehus" eller på IEMS (deras hallon/lakrits te kan man "dö" för ð??? ) Och både på påse och lösvikt. Helst fruktte, men det slinker ner andra blandningar också. Är inte någon fantast av choklad te eller sk "julte" dock.

Dricker inte kaffe alls och har aldrig gjort. Hotet på första arbetsplatsen att " det ska vi snart ha lärt dig dricka" slutade med att kaffedrickarna drack ett par koppar te och minskade sitt kaffeintag markant på ett år.

Kan bli lite besviken när det bara finns earl grey att välja på när man är på tex restaurang. Jag upplever det som att tedrickandet har ökat markant de senaste 15 åren, men vissa ställen har inte förstått det och har inte ett varierat utbud av tesorter.

Mer te åt folket ;)

• Pescetarian

Jag brukar dricka te om kvällarna. Numera köper jag alltid te från exempelvis Tehuset Java. Jag har ingenting i téet, förutom en citronskiva, ibland, om det passar sig.

Förr drack jag vanliga påstéer - med mjölk (och ibland honung). På den tiden drack jag inte kaffe, så då kunde jag dricka 3-4 koppar om dagen.

Numera måste jag ha mitt morgonkaffe, samt ibland även eftermiddagskaffe. Jag rostar och maler bönorna själv.

• Anonym (IQ-mås?)
    Jonny55 skrev 2015-03-10 00:23:54 följande:

röker bara braj

Antar att bilden symboliserar ditt IQ då?
  • Passionsfrukt

Jag dricker inte kaffe, bara te. Tre olika sorter per dag; svart, grönt, oolong/ört på kvällen. Beställer mitt te på internet då det inte finns några bra teaffärer där jag bor. Örtte kan jag sträcka mig till att köpa på hälsokosten.

• Kaksmulan83

Skriver varannan dag, alltid te på jobbet jobbar inte heltid så fick bli det valet. Dricker då påste mest och från matbutiken men händer att jag handlar löste från kaffe/te handel. Vad är bra te?
    dricker främst grönt och vitt te.

Svar på tråden Hur ofta driker ni te?