• johanniiis

Ersättning pulver

Vi har kört på nan 1 i tetrapack nu, men tänkte börja med pulver då vi tänker det är mer lönsamt för ekonomin då vi kör mycket ersättning då min bröstmjölk inte räcker.

Kan man koka upp vattnet i förväg, ha i kylskåpet och värma upp till rätt temperatur i micro och sedan i med pulvret?

Eller kan man blanda ihop kallt vatten och pulvret och förvara i kylskåpet och sedan värma upp i micron till rätt temperatur?

Tänker på natten främst då man är lite trött och gärna vill ge barnet mat snabbt då man ofta vaknar och det skall till mat direkt helst. På dagen hinner man ofta tolka signalerna innan det blir akuthungrigt.

Eller hur gör ni andra? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Ersättning pulver
  • idis78

Båda mina pojkar är ersättningsbarn. Vi har kommunalt vatten. Tog vatten ur kranen, blandade i pulver och värmde i micron.

På natten hade vi ersättningen blandad i flaskor i kylen som vi värmde när det var matdags.

• Elmiina

Spelar ingen roll om det är kommunalt vatten, de första månaderna ska det kokas.

• LaLola
    Elmiina skrev 2015-03-08 11:47:35 följande:

Spelar ingen roll om det är kommunalt vatten, de första månaderna ska det kokas.

Finns inget ska. Det kan enbart vara en rekommendation.
  • idis78

Vi blev tillsagda att vi inte behövde koka både från neo och Bvc.
  • BeanBag

Har tre barn som ätit ersättning.

Kommunalt vatten behövs inte kokas. De rekommendationernå är samma över hela världen men i Sverige har vi så rent vatten att det inte behövs. Fått samma svar från flera olika läkare och bvc.

Vi har kört med varmt vatten i termos och vällingdoserare på sängbordet då har maten varit klar på 30 sekunder
  • LillaE

Var inskrivna på neo 2 månader med vår flicka så träffade rätt många olika läkare. Har man egen brunn ska vattnet kokas annars är det som andra skrivit bara en rekommendation. Det har jag fått sagt till mig! Nu kokade jag första veckorna efter vi kom hem iallafall men det är något jag inte gör längre! Men när jag kokade vattnet stod det i en tillbringare med lock i kylen efter att det fått svalna! Kokade nytt vatten till varje dag!

• liol1973

Vi kokade och kylde ner vattnet på kvällen, sedan blandade vi kokhett vatten och kylt vatten i termos så att det redan hade rätt temperatur. Termosen kokade vi ur varje dag första månaderna så att det inte bli tillväxt i den.

Saken med kokat vatten är att det är säkrare. Visst kan man skippa det om man har kommunaltvatten och benhårt tror att det som skedde i Östersund för ngt år sedan absolut inte kan ske med ert kommunala vatten. Men eftersom konsekvensen för så små barn är så stor om det skulle ske, valde jag att koka tills barnet blev större.

• Elmiina

Okej. Ja alla gör ju som dom vill men jag väljer att koka, vill inte riskera att barnen får i sig något. Vi hade även drickförbud utav vårat vatten i kommunen för ett par somrar sen då det var något läckage i rören i flera dagar.

Tar ni varmvatten direkt ur kran också? Hur vet ni att ni har spolat kall vatten tillräckligt länge för att det inte ska innehålla skit?

• BeanBag
    Elmiina skrev 2015-03-09 09:12:36 följande:

Okej. Ja alla gör ju som dom vill men jag väljer att koka, vill inte riskera att barnen får i sig något. Vi hade även drickförbud utav vårat vatten i kommunen för ett par somrar sen då det var något läckage i rören i flera dagar.

Tar ni varmvatten direkt ur kran också? Hur vet ni att ni har spolat kall vatten tillräckligt länge för att det inte ska innehålla skit?

Ja du får ju självklart göra som du vill det är det ju ingen som sätter sig mot. Tror ingen tar varmvatten direkt ur kranen varför skulle de göra det? Och hur vet DU att du har spolat kallvatten tillräckligt länge? Det som kommer med varmvattnet (koppar) försvinner inte vid kokning.
  • LFF

Vi kokade vatten tills barnet var typ året. Förvarade i glasflaska, typ gammaldags saftflaska med sån där spännkork. Kokade upp vatten i vattenkokaren och blandade med kylskåpskallt vatten. Nattetid fyllde jag upp flaskorna med rätt mängd vatten och hade pulver i en gammal barnmatsburk bredvid istället för doserare. När barnet vaknade och var hungrig på natten, ner med pulvret, skaka och klart. För när man är hungrig på natten, då är man HUNGRIG! och att vänta på att det ska värmas i micron var inget alternativ. Ett alternativ nattetid är att ha lagom tempererat vatten i termos.

• LaLola
    BeanBag skrev 2015-03-09 09:22:33 följande:
    Ja du får ju självklart göra som du vill det är det ju ingen som sätter sig mot. Tror ingen tar varmvatten direkt ur kranen varför skulle de göra det? Och hur vet DU att du har spolat kallvatten tillräckligt länge? Det som kommer med varmvattnet (koppar) försvinner inte vid kokning.
    Precis.....
  • johanniiis

Jag kommer fråga bvc på onsdag, men koka gör vi på morgonen så har vi vatten hela dagen, så det känns inte som ett problem. Sambon gör det innan han åker till jobbet. 

• johanniiis

Vilken ersättning använder ni?

Hur vet man om en bebis har magknip? Inatt har han inte alls varit nöjd och haft svårt och komma till ro. Verkar haft svårt och bajsa, hur ofta skall en bebis bajsa egentligen? Och spelar ersättningen någon roll?

• LillaE

Vi hade NAN, det var det dom hade i ersättningsväg på neonatalen där vi låg. Vi hade sådana problem med vår flickas mage, hon var ledsen och hon hade fruktansvärda gaser. När hon var 2 månader gammal fick jag nog. Hon kunde inte bajsa fick råd att massera magen prova magdroppar ha i olja i ersättningen och att reta med termometern. Hon bajsade alltså stenhårda korvar och grät i panik när hon skulle till att bajsa. Jag bytte ersättning till semper trots att neo och bvc talade för att jag skulle ge det lite tid. Semper skulle tydligen vara hårdare för magen. Ångrar så att jag lyssnade och inte bytte så fort magen började krångla! Av sempers ersättning mår hon bra i magen och inga korvar mer utan som det ska vara! Och sen vi bytte märke så bajsar hon varje dag och är glad! :)

Svar på tråden Ersättning pulver