Inlägg från: johanniiis |Visa alla inlägg
  • johanniiis

Ersättning pulver

Vi har kört på nan 1 i tetrapack nu, men tänkte börja med pulver då vi tänker det är mer lönsamt för ekonomin då vi kör mycket ersättning då min bröstmjölk inte räcker.

Kan man koka upp vattnet i förväg, ha i kylskåpet och värma upp till rätt temperatur i micro och sedan i med pulvret?

Eller kan man blanda ihop kallt vatten och pulvret och förvara i kylskåpet och sedan värma upp i micron till rätt temperatur?

Tänker på natten främst då man är lite trött och gärna vill ge barnet mat snabbt då man ofta vaknar och det skall till mat direkt helst. På dagen hinner man ofta tolka signalerna innan det blir akuthungrigt.

Eller hur gör ni andra? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Ersättning pulver
  • johanniiis
    Marengen skrev 2015-03-05 20:49:39 följande:

Jag kokade vatten som jag sen förvarade i kylen(nytt varje dag) till natten fyllde jag rätt mängd vatten i flaskor och pulvret mätte jag upp i en doserings burk med tre fack( finns i de flesta butiker vid barngrejern) , snabbt och smidigt och man slipper tänka på att det blir rätt mängd då man är halvvaken.

Blanda du i pulvret efter du värmt upp vattnet eller innan? :) Och smart med doseringsburk, man är ju som du skriver halvvaken på natten
  • johanniiis

Tack för era tips! :) Då skall vi testa med lite pulverersättning inatt och hoppas  Hugo uppskattar det lika mycket som tetrapacken.

Vi kör på nan 1 pro. Så om det är någon som haft samma så är det kul och veta att det funkar på just den sorten

• johanniiis
    nozpa skrev 2015-03-06 18:21:26 följande:
    Har haft den till alla mina 3.
    Kanon. Det står på paketet att när de är 2-4 veckor skall de ha 60ml per mål, men vi har ju gett mkt mer med tetrapaken. Är det skillnad mellan dem, eller vad skall man gå på?

För på BB och BVC har de sagt vi skall öka med 10ml per dag. Men det gäller kanske inte pulver ersättning? Försökte få tag på bvc innan idag utan resultat.

• johanniiis

Ja, har funderat på ringa BB och rådfråga, men känner mig besvärlig.

Han är 12dagar gammal :) Snart 13 :)

Vi har sagt vi skall göra 90ml till honom. För det känns mer i vad han skall äta och orkar på natten när vi är sömniga.

Vi har kokat upp vatten nu iaf, det svalnar i nappflaksorna i detta nu, sedan sätter vi in dem i kylen och värmer upp vattnet i micron, och sedan tillsätter pulvret :)

Frågan är om vatten värms upp snabbare än den i tetran.....

• johanniiis

Ja det känns som det är bättre med för mkt mat i flaskan än för lite. Man vill ju klödda så lite som möjligt på natten :)

Lite mammaorolighet över göra fel och osäkerheten då det är så nytt och rädsla. Inget kul. Men hoppas natten skall gå bra. Kanske dumt och börja med pulver inför natten dock....

Tack för tipset om droppar :)

• johanniiis

Jag kommer fråga bvc på onsdag, men koka gör vi på morgonen så har vi vatten hela dagen, så det känns inte som ett problem. Sambon gör det innan han åker till jobbet. 

• johanniiis

Vilken ersättning använder ni?

Hur vet man om en bebis har magknip? Inatt har han inte alls varit nöjd och haft svårt och komma till ro. Verkar haft svårt och bajsa, hur ofta skall en bebis bajsa egentligen? Och spelar ersättningen någon roll?

Svar på tråden Ersättning pulver