• Esthertje

sjukskriva?

Jag inser att jag behöver sluta jobba tidigare än vad jag planerat pga av ont i ryggen och foglossning. Jobbar på vikariat på fritids och är beräknat om 22 dgr. Hur gör man? vill inte ta ut föräldrapenning än så funderar på sjukskrivning i kombination med att ta ut semesterdagar och tjänstledighet tills barnet kommer. Läste att man kan sjukskriva sig själv i en vecka ( är det 5 eller 7 dagar), därefter behöver man läkarintyg. Hur gör man då? Säger man till kollegorna, from imorgon nästa vecka kommer jag inte något mer eller ska man ta en dag i taget? Tack!

• Svar på tråden sjukskriva?
  • Gladskit

Du börjar med att gå till en läkare som bedömer om din arbetsförmåga är nedsatt eller ej, i förhållande till vad du har för problem och vad du arbetar med. Får du sjukskrivning så talar du om det för din chef, förmodligen vill de ha in läkarintyget också som du får från läkaren. Sen utifrån det lägger man in ett nytt schema på så många % som du ska arbeta enligt läkarintyget.
    Semester kan du ta ut innan barnet kommer utan att det påverkar. Men tjänstledighet skulle jag vara försiktig med för det är inte semesterlönegrundande.

• amandanS

Och förlita dig inte på att försäkringskassan godkänner sjukskrivningen heller! Jag var sjukskriven 6 veckor pga foglossning och magont men efter en lång process innan ärendet ens var utrett, så nekade dom mig i slutändan! Så jag har haft 6 veckor totalt inkomstbortfall... Ha det i åtanke OM du blir nekad så du inte står helt handfallen om du skulle bli utan inkomster sista veckorna...

Svar på tråden sjukskriva?