Att vara mamma har absolut ingen ålder, det handlar om mognad och vem man är som person. Det är ert val att skaffa barn när ni vill men ett tips är att gå klart skolan först, hitta ett jobb och jobba upp din SGI så du får IT någorlunda i föräldrapenning, annars kommer du få ut det minsta som FK betalar ut.
Jag var som dig, jag var ung och ville ha barn tidigt. Idag är jag väldigt tacksam att Jag väntade ett tag, jag gick skolan klart, jobbade ett tag och påbörjade sedan min högskoleutbildning (tog uppehåll för föräldraledighet).
När jag var 20 blev jag gravid, hade just fyllt 21 när barnen föddes. Att bli mamma innebär att verkligen sätta sig själv åt sidan, det är någon som kommer vilja ha din uppmärksamhet 24/h om dygnet. Tid för vänner kommer att minska, vissa vänskapsrelationer kanske till och med avslutas. Ingen av mina vänner har än idag barn, och när man själv får barn blir det lite som att man får olika intressen och tappar bort varandra (behöver inte bli så, men det är lätt hänt) att få barn innebär att få en ny vardag som kommer att styras av en annan liten individ helt enkelt!
Sen är det en stor glädje med barn, man älskar dem så mycket att man tror hjärtat ska spricka, och barnen är verkligen det bästa som hänt en! Att se dem växa upp och bli egna individer är verkligen något speciellt!
Jag vet att man inte vill höra "du är ung, du hinner skaffa barn" när man längtar så hjärtat värker! Men det är värt att fundera över saken en eller två gånger extra! Ibland kan det vars bra att vänta ett tag och skaffa sig en grund att stå på innan!
Lycka till:)