• Brumma

kan en ensam vårdnadshavare flytta utomlands?

Har pappan fastställt umgänge?

Tror även att det kan räknas som en överenskommelse om det varit på ett visst sätt under en längre period..

Iallafall - man får som ensam vårdnadshavare flytta vart man vill men man får INTE ändra på fastställt umgänge eller försvåra umgänge.

Det finns fall där den ensamma vårdnadshavaren flyttat utomlands med barnet och faktiskt blivit av med vårdnaden pga detta. Barnet har fått flytta tillbaka till sverige och till sin andra förälder.

Är det i barnets intresse att flytta? Jag förstår varför du vill göra det men just nu går barnets behov före ditt. Hade barnet inte haft umgänge så hade kanske mitt svar blivit annorlunda men med tanke på att barnet träffar pappan så mycket så nej, det låter ju inte som det vore det bästa..

Jag vet inte hur gammalt barnet är men får intrycket att det är ett relativt litet barn. Fortsätter umgänget som idag när barnet blir äldre är ju vv ett alternativ som inte ligger alltför långt bort att tänka sig.

• Brumma
    Anonym (Inte relevant för mig, men) skrev 2015-03-04 14:57:43 följande:

Nu vet jag faktiskt inte hur lagarna kring detta fungerar, men om man väl flyttat till ett annat land så måste det väl ändå vara det landets lagar som gäller. Jag har svårt att se att man skulle kunna bli av med vårdnaden för sitt barn efter en flytt.

(Jag kan ha fel. Om någon har länkar till relevanta rättsfall skulle det vara intressant att läsa)

Det finns en förordning som heter Bryssel II förordningen. Det går ut på att alla EU länder (förutom Danmark) måste följa beslut fattade i barnets hemvistland gällande vårdnad och umgänge. www.regeringen.se/sb/d/9528/a/100965

Vad som gäller utanför EU har jag inte så bra koll på..
  • Brumma
    Anonym (Inte relevant för mig, men) skrev 2015-03-04 23:13:23 följande:

Tja, fast om man flyttat utan att bryta mot några lagar så har väl barnet fått ett nytt hemvistland?

Finns det ett fastställt umgänge på tex vh,vv eller var tredje dag så kan det vara svårt att hålla om man flyttar utomlands. Och då bryter man självklart mot lagen.

Här finns en dom som exempel på det (En mamma som fått ensam vårdnad genom dom men som sedan flyttade och bröt umgängesavtalet och blev av med vårdnaden).

www.dagensjuridik.se/2014/06/pappa-far-ensam-vardnad-sedan-mamman-saboterat-umganget-och-flytt-utomlands
Svar på tråden kan en ensam vårdnadshavare flytta utomlands?