Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Vilken FÄRG har den här KLÄNNINGEN!?

Jag tog annat..

Då jag jobbar med att skapa former/färger etc (inte editera) i Photoshop så vet jag hur närvaro av ljus och frånvaro av ljus kan spela synen/synsinnet ett spratt på många nyanser.

Så vill jag ha "samma" (obsevera fnuttarna) blåa nyans i både mörk bakgrun och på ljus bakgrund så måste jag sitta och kompensera den blåa nyansen så den "ser likadan ut i nyansen" oavsett om det är mörk bakgrund eller ljus bakgrund.

Så det omgivande ljuset kan spela ett stort spratt på vilken färg ett föremål upplevs att ha...

Lustgt att artikeln från Expressen inte tog med detta om omgivande ljusförhållanden. Artikeln är ju skriven på ett sådant sätt så man skulle kunna tro att den var skriven på medeltiden innan människan började att utforska och lära sig. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    The Fugly skrev 2015-02-28 12:10:54 följande:
    Jag har också saknat att någon nämner ljuset. Mitt första intryck var nämligen att det var en vit klänning fotograferad i skugga/fel vitbalans och att det gjorde att den vita färgen ser lite grå/blå-tonad ut men det alternativet nämns inte ofta.
    Samma här.. Med de ljusförhållande jag har i mitt rum, monitorn färgtemperatur inställd på 6500k, kontra ljusförhållandena som är på bilden så ser klänningen (från inlägg #13) ut att vara i "off white" (gråaktig ton) med guld som har påbörjad oxidation... 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vilken FÄRG har den här KLÄNNINGEN!?