• aleydis

nappflasketips inför första barnet-delamning

Hej,
    Jag har som plan att delamma mitt barn från början, pga läkemedel mm bör jag inte amma på nätterna och om jag alls vill amma verkar delamning vara bäst. Jag vill gärna ge det ett försök till att amma delvis i alla fall och vill ha köpt in lite flaskor från början.

Men det är sån djungel av flaskor!
    Vad är era synpunkter på:
    - glas eller plast
    - vilken napp är bäst för att kombinera med amning?

• Svar på tråden nappflasketips inför första barnet-delamning
  • Halley

Medela Calma heter en flaska som ska efterlikna amningen. Barnet får jobba lite och risken att barnet vänjer sig och föredrar flaskan istället för bröstet minskar. Hade en sådan till min dotter som nyfödd när jag delammade. Senare bestämde hon sig för att inte gilla nappflaskor alls (vid 3-4 månader) så jag tror vi köpte 4 olika modeller innan vi hittade en som hon ville dricka ur. Så ibland är det barnet som bestämmer

• lovebabylove

Jag föredrar helt klart glasflaskor. Glas har ju den fördelen att det inte läcker några kemikalier och de ger inte heller ifrån sig frän plastsmak som vissa flaskor kan göra. När det gäller flasknapp så är de flesta flaskorna med silikonnapp, men vi har alltid kört med flasknappar av naturgummi. Nu vägrar mitt barn att ta andra flasknappar i sin mun. Vi använder flaskor från Icobaby. Vad jag känner till så är det den enda flaskan som kommer med naturgummiflasknapp.

• Sagolina

Jag har delammat två barn (dottern är nu 1mån, så är mitt i det för tillfället). Har använt Mam Anti colic (tror jag de heter?). Dock har vi koppmatat i ungefär en vecka först, så att vi hunnit komma in i amningen ordentligt innan barnen fått flaska.

För mig har det fungerat utan problem att delamma (sonen slutade amma vid 7,5mån, mat var så mycket bättre;)). Båda har klart föredragit bröstet.

Hoppas du hittar ett sätt som fungerar för dig. Amningen är verkligen mysig, men samtidigt är det skönt att kunna lämna över matningen till mannen ibland:)

• aleydis

Hmm tack för tips!

Det jag tycker verkar krångligt är att det finns så mycket att ta hänsyn till:

- flaska material:glas/plast

-napp material:silikon/naturgummi

Sen det här med att efterlikna bröstet:

Vad jag har förstått har dr Brown och mam antikolik bägge vakuum som motverkar kolik.

Men visst är det bara medela calma och tomee tipee som efterliknar bröstet i och med att man måste suga mer aktivt, eller har dr Brown och mam samma funktion?

• aleydis
    lovebabylove skrev 2015-03-07 11:08:08 följande:

Jag föredrar helt klart glasflaskor. Glas har ju den fördelen att det inte läcker några kemikalier och de ger inte heller ifrån sig frän plastsmak som vissa flaskor kan göra. När det gäller flasknapp så är de flesta flaskorna med silikonnapp, men vi har alltid kört med flasknappar av naturgummi. Nu vägrar mitt barn att ta andra flasknappar i sin mun. Vi använder flaskor från Icobaby. Vad jag känner till så är det den enda flaskan som kommer med naturgummiflasknapp.

Ååh har du lust att länka? Har de flaskorna vacuumfunktion?
  • aleydis

Hej igen,

Jag undrar om det är någon av er som börjat med delamning/flaskmatning redan från bb? Jag är mån om att ge delamning en chans och funderar lite på det här med vilka flaskor som finns på bb och om man har speciella synpunkter på vilken flaska man vill ha från början ? Hur gjorde ni?

Svar på tråden nappflasketips inför första barnet-delamning