Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Skriver du lista för barnets rutiner??

Jag älskar listor och skriver listor till det mesta :) Så det har även hänt att jag skrivit barnens ät- och sovtider när vi har haft barnvakt. Barnvakten vet ju att tiderna är ungefärliga och såklart inte måste hållas exakt.

• Anonym (C)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 09:45:41 följande:

Jag tänkte mer på småbarn som inte har diagnoser av olika slag. Det är inte vanligt att småbarn får div diagnoser utan det brukar explodera när de blir lite äldre.

Småbarn som inte fått NPF-diagnos ännu brukar behöva extremt mycket förutsebarhet och rutiner. Det är ju en av anledningarna varför de får diagnos senare, barnet behöver ovanligt mycket struktur.
  • Anonym (C)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 09:58:09 följande:

Var kommer den där åsikten ifrån? Småbarn behöver inte så mycket förutsägbarnhet som du verkar vilja tro. Om det är en anledning till att de får diagnoser senare så låter det snarare vettigt att släppa lite på tyglarna..

Att ha rutiner för att vakna käka mm är en sak men att skriva listor på klockslag när barnet ska äta 1/4 äpple och byta blöja är patetiskt.

Den åsikten kommer av att jag har ett barn med NPF. När han var mindre mådde han bäst av tydliga rutiner och att dagarna var likadana. Han avskyr förändringar och överraskningar. Menar du att vi medvetet borde ha gjort hans dagar mer kaotiska för att han skulle lära sig att dagarna inte behöver vara förutsägbara?
  • Anonym (C)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 10:11:11 följande:

Att leva sitt liv som småbarnsförälder som om barnet har NPF, i flera år innan barnet ens ev. får en diagnos, måste vara väldigt begränsande för både barn och förälder och givetvis ev. barnvakter.

Det är ännu mer begränsande att leva som om barnet vore som alla andra barn. Det är väl en självklarhet att man lever på så sätt att barnet mår som bäst. Oavsett om det har diagnos eller inte.
  • Anonym (C)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 10:55:42 följande:

Nej... jag hade en diskussion med en som drog in att det handlade om att förebygga NPF och ja, jag tycker att det låter patetiskt.

Om du menar diskussionen i tråden så har du missförstått big time! Men du hade kanske en diskussion om det med någon annan innan du startade tråden?
Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??