Absolut existerar problemet.
Men det gäller inte bara etnisk diskriminering.
Det kan bero på vilken typ av jobb det gäller, men ett problem som existerar i rekryteringsbranschen är att en stor del av rekryterarna brister i kunskaper för att kunna genomföra en korrekt rekryteringsprocess. Många är unga och oerfarna, andra har tvärtom arbetat för länge i branschen utan formell utbildning, vilket givit utrymme för att utveckla en hel del egna metoder som varken är etiska eller konstruktiva.
Jag har hört unga rekryterare diskutera hur svårt det är att bedöma arbetssökande eftersom de inte kan bortse ifrån exempelvis klädstil och frisyr. De är medvetna om att de gör osakliga bedömningar men de verkar inte intresserade av att bryta dessa beteendemönster. Jag tror inte att de inser att konsekvenserna bärs upp av företaget de rekryterar för, inte bara av de sökande. Felrekryteringar kan bli väldigt kostsamma.
Det finns en övertro bland rekryterare på någon slags förmåga att bedöma människor, något som är helt befängt.
Värderingarna tar vid redan vid genomgången av CV:n. Avidentifierade ansökningar är ett sätt att undvika de här problemen i det initiala skedet. Dock vet jag att många företag motsätter sig det, och jag kan tänka mig att det beror på att man känner att man förlorar en del av kontrollen över processen. Transparens i rekryteringsprocessen får tyvärr stryka på foten för fördomar och ibland också ren inkompetens.