Inlägg från: tuggummigirl |Visa alla inlägg
  • tuggummigirl

BF November 2015

Hej. Har nyligen plussat å är än så länge beräknad till den 9/11 :) jag är alltså i vecka 5 (4+5 för å va mer exakt)

Detta är mitt 4e barn å min sambos 2a barn. Detta blir sista då vi fyller 30 å 31 i år, jättespännande är det nu. Våra barn fyller 7år, 4år å 2år i år å min mellersta fyller 5år men hon bor i himlen tyvärr (dog i vecka 42 i magen)

• tuggummigirl

Jag mår illa vissa dagar men det är i några minuter bara å mer ont i huvudet så jag har börjat ta starkare järntabletter å ibland får jag uppsvälld mage å den blkr helt gård å stramar å gör ont.

själv då?

Kgb777 skrev 2015-03-07 09:06:14 följande:

Grattis till er som just plussat! Tuggumigirl jag har också Bf 9 el 10 nov. Vad har du för symtom? 77michelle jag har en dotter som blir nio och en pojke som blir sex. Så det blir ju lite åldersskillnad, men det gör inget. Dottern var helt oplanerad blev gravid när jag och min man varit tillsammans 3 månader, bodde inte ens ihop. Känner mig lite nervös nu nr jag är lite äldre, måste ju göra Kub test och så.

• tuggummigirl

Va i vecka 10 med första när vi berätta för alla å då hade vi berättat för våra föräldrar nån/några vecka/veckor tidigare. Det syntes nämligen väldigt tidigt på mig. Med andra syntes det inte lika tydligt så då berätta vi i vecka 12...å de blev käckt för svägerskan skulle berätta på samma tillställning att hon oxå va gravid =P de blev lite roligt. Med pojken visste jag inte att jag va gravid förrän i vecka 7, svimma hemma av låg järnhalt å fick ligga en natt på sjukhus där de gjorde ett grav. Test å när mamma hämta mig dagen efter sen så sa jag det till henne, å ja ringde hem till maken mitt i natten å sa de till honom. Denna gången har jag sagt det till min närmsta vän å min stora dotter tror jag är gravid för hon råka se ett test när jag testa å kom ihåg att de såg ut så när jag vänta lillebror....testade nämligen varje morgon nån vecka efter äl i över 1 års tid. Plus att hon märker att jag är väldigt trött. Svärmor sa igår när hon va på besök "har du nu gjort henne gravid"? Haha vi blåneka. Sambon vill berätta när vi har kalas i början av april å alla ska komma men jag vet inte jag är bara i slutet av vecka 9 då.

• tuggummigirl

I förrgår mådde jag jäkligt illa såpass att det kändes som jag skulle kräkas när som helst. Å i flera dagar har jag inte kunnat äta middag ihop med familjen pga det. Igår mådde jag superbra hela dan å va bara lite trött men på kvällen blev jag superlös i magen, väldigt romantiskt att jag satt på toa mest hela kvällen när jag å mannen skulle ha lite egentid tillsammans. Tarmarna rörde sig hela tiden å man riktigt hörde å kände de.

Idag mår jag kanonbra, inte trött än, sovit ordentligt inatt fastän jag har svettats som en gris.

Än är jag inte mer hungrig än vanligt å inget hemskt humör å magen är idag inte uppsvälld som en ballong =) det har den varit ganska mkt annars

• tuggummigirl

Vi blir oxå 6st :) tur de e typ 8 månader kvar, vi mpste ju oxå ha en bil med fler säten å funderar lite om man ska ha en dubbelvagn. Min yngste fyller 2år nu i april å de e bara mannen här som har körkort så jag tar buss å går mycket. Känns som att pojken kanske behöver sitta i vagn till han är 3 iaf sen kanske de räcker med ståbräda. Å mannen vill gärna ha en emmaljunga vagn så vi har sneglat lite på den super double vikingen som lätt kan bli en enkelvagn å den är inte så bred. Men som sagt än finns det tid å tänka å diskutera såna saker =P

Fluff77 skrev 2015-03-09 07:46:11 följande:

Känns som mina symptom är borta. Tog ett till test igår tror det var 6e testet. Hann knappt lägga ifrån mig det förrän två streck lös starkt o fint.

Min kropp var ju nyligen gravid så den kanske inte ger fullt utslag på symptomen än. Jobbigt med en liten bebis o den fruktansvärda tröttheten.

Börjar ställa mig in på att det blir en liten 4a i vår familj. Känner mig lugn o inte orolig på något sätt. Plats har vi men det blir värre med bil. Får nog införskaffa en buss till 2 vuxna o 4 barn varav de två minsta blir det 13 månader imellan

• tuggummigirl

Fast min son sover rätt mycket i vagnen när vi är ute, han går ju gärna å han orkar gå ganska långt. Vi åker buss varje dag å det är smidigt att ha han i vagnen då. Ibland måste vi skynda oss till bussen när det är en SÅN dag så känner att vi behöver en dubbelvagn ett halvår kanske iaf. Men vi får se.

Fluff77 skrev 2015-03-09 09:26:50 följande:

Tuggummigirl kul med fler med många barn i tråden! Jag har två år mellan mina stora o tro mig du behöver ingen dubbelvagn. Ståbräda räcker gott. Köp sen när du märker att det inte funkar isf. Vi behöver en dubbelvagn. Jag vill ha en donkey men har svårt att skiljas från buffeln vi har nu

• tuggummigirl

Grattis alla nya + are!! =D

Jag är enligt womanlog pregnancy i vecka 5+3 idag och hela denna veckan har varit underbar. Jag känner mig inte gravid, lite svullen om magen emellanåt däremot men jag tycker de e skönt å inte må illa å ha ont i magen å brösten som jag hade förra veckan. Men jag längtar tills de börjar synas. Idag ska jag ringa bm å skriva in mig tänkte jag. Hoppas de kan skicka alla mina journaler från skåne hit till blekinge, de verkar va rätt svårt å få de utbegärda när man redan bytt landsting =(

• tuggummigirl

*suck* Jag får vänta jättelänge på att få komma till mvc =/ De hade så dåligt med personal att jag inte ens kunde få komma på ett hälsosamtal. Blev inbokad i vecka 12 när det är inskrivning, är i vecka 6 nu så det är ju ett tag dit om man säger så. Blev så himla besviken, jag brukar alltid få göra ett tidigt ul (mellan vecka 10-14) för att mäta gomspalt osv eftersom jag har epilepsi och risken för downs syndrom och lite andra sjukdomar är förhöjt för mig, och nu när jag snart fyller 31 är det ännu mer förhöjd risk. & man känner ju till lasaretts väntetider på ul, ska hon skicka en remiss i vecka 12 lär mitt förtids ul bara va nån vecka innan rutin ul:et, känns ju lönt.  
    Men blev erbjuden att göra nåt blodprov där de kunde avgöra också om olika avvikelser på babyn, då ska jag isf bli bokad till en doktor som gör det och då blir det tidigare än inskrivningen.
    Så himla besviken på allt nu. Visst jag har fött 3 barn innan å vet precis vad jag får äta å inte, så ett hälsosamtal känns kanske lite överflödigt för mig egentligen, men jag ska väl inte behöva bli nekad det för att de har lite personal? *suck*

• tuggummigirl
    Carro68 skrev 2015-03-12 21:13:02 följande:

Grattis till alla. Jag väntar också en liten november bebis :) Vet dock inte exakt vilken vecka jag är i men enligt mig själv är jag v 5+1 (slutade med p-piller 2 feb och gissa på att jag hade äl 18 feb). fanns ingen tid för inskrivning förens 21 april, känns som ett evigt väntande :/ men verkade ju inte bara vara Karlskrona som ha "för lite" personal, syftar på tuggummigirls kommentar.

jag har en dotter som är 5,5 år, men ha inte berättat för henne ännu. när tycker ni att man borde berätta att hon ska bli storasyster? :)

haha nä, men jag bor i ronneby så de e väl blekinge kanske ;) =/
  • tuggummigirl
    Carro68 skrev 2015-03-12 21:13:02 följande:

Grattis till alla. Jag väntar också en liten november bebis :) Vet dock inte exakt vilken vecka jag är i men enligt mig själv är jag v 5+1 (slutade med p-piller 2 feb och gissa på att jag hade äl 18 feb). fanns ingen tid för inskrivning förens 21 april, känns som ett evigt väntande :/ men verkade ju inte bara vara Karlskrona som ha "för lite" personal, syftar på tuggummigirls kommentar.

jag har en dotter som är 5,5 år, men ha inte berättat för henne ännu. när tycker ni att man borde berätta att hon ska bli storasyster? :)

Jag bor i Ronneby, så kanske länet överlag som har extrem brist på barnmorskor. Sa de till dig att du får hälsosamtalet ihop med inskrivningen sen? De sa de inte till mig nämligen men jag hoppas de gör de.

vi har berättat för min miste, han är snart 2 år och pratar inte mycket än så han kan inte skvallra, han vet vad bebis är men har nog svårt att koppla det till att mamma har en sån i magen, sen har han heller ingen tidsuppfattning, skulle vi berätta det för våra äldre barn som snart är 4 å 7 år så skulle väntan för dem vara jättelång, så vi väntar tills det börjar synas i alla fall. 
  • tuggummigirl
    amandah90 skrev 2015-03-13 07:58:01 följande:
    Har också epilepsi och tänkte försöka få kolla tidigare! Kan dom alltså kolla gomspalt osv så tidigt? (Första barnet så har noll koll) sänker du medicineringen under grav?
    Ja, eftersom risken är förhöjd med ett par procent att få ett barn med downs syndrom (kommer ej ihåg om de va fler sjukdomar som vi har förhöjd risk på) men på mina barn har de gjort ett tidigt ul och mätt gomspalt å så för att upptäcka tidigt om där är någon avvikelse. 
    Mina 2 första graviditeter åt jag 2 olika mediciner och den ena fick jag inte äta när jag var gravid så den fick sättas ut helt. Sen framåt slutet av graviditeterna när kroppshyddan blir större så har jag behövt höjning av dosen.
    Den senaste graviditeten hade jag börjat en helt annan medicin, så jag hade bara en medicin å den kunde jag äta hela graviditeten. Å det är samma medicin jag har nu.
    Dock är den för ny på marknaden å för dåligt testad så man vet inte hur mycket som går över i bröstmjölken.
    Min förra medicin gick över lite men inte så de skulle va nån fara för barnet så läkaren bedömde att jag kunde amma ändå på den men inte på denna nye, dock är mina barn uppfödda på flaska ändå för jag får så lite bröstmjölk. Men ring din neurolog och berätta att du är gravid och fråga hur du ska göra med medicineringen. & ja, berätta det för din barnmorska, har du inte ringt mvc än så gör det å säg det i telefon att du har epilepsi å se vad de säger. Jag vet heller inte om det är olika från län till län hur man gör men säg att du gärna vill kolla det.
Svar på tråden BF November 2015