amandah90 skrev 2015-03-13 07:58:01 följande:
Har också epilepsi och tänkte försöka få kolla tidigare! Kan dom alltså kolla gomspalt osv så tidigt? (Första barnet så har noll koll) sänker du medicineringen under grav?
Ja, eftersom risken är förhöjd med ett par procent att få ett barn med downs syndrom (kommer ej ihåg om de va fler sjukdomar som vi har förhöjd risk på) men på mina barn har de gjort ett tidigt ul och mätt gomspalt å så för att upptäcka tidigt om där är någon avvikelse.
Mina 2 första graviditeter åt jag 2 olika mediciner och den ena fick jag inte äta när jag var gravid så den fick sättas ut helt. Sen framåt slutet av graviditeterna när kroppshyddan blir större så har jag behövt höjning av dosen.
Den senaste graviditeten hade jag börjat en helt annan medicin, så jag hade bara en medicin å den kunde jag äta hela graviditeten. Å det är samma medicin jag har nu.
Dock är den för ny på marknaden å för dåligt testad så man vet inte hur mycket som går över i bröstmjölken.
Min förra medicin gick över lite men inte så de skulle va nån fara för barnet så läkaren bedömde att jag kunde amma ändå på den men inte på denna nye, dock är mina barn uppfödda på flaska ändå för jag får så lite bröstmjölk. Men ring din neurolog och berätta att du är gravid och fråga hur du ska göra med medicineringen. & ja, berätta det för din barnmorska, har du inte ringt mvc än så gör det å säg det i telefon att du har epilepsi å se vad de säger. Jag vet heller inte om det är olika från län till län hur man gör men säg att du gärna vill kolla det.