Inlägg från: Anonym (Hum) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hum)

Nya siffror, invandringen kostar oss 50 miljarder kr år 2015. Jämför med Socialbidrag där det är fjuttiga 10 miljarder..

CarinaL26 skrev 2015-02-23 23:44:18 följande:
    Har du andra källor än SDs propagandamaskineri? Inte? Vad konstigt...
    Gammal artickel av universitetslektor, skriven år 2002.

1990 uppgick kostnaden för invandringen till 100 mdr. Den starka ökningen under nio år upp till 267 mdr beror bland annat på att vi har en kostsam välfärd, som även invandrarna får del av.

Invandringens kostnader uppgick enligt mina beräkningar 1999 till 267 miljarder kronor. Kostnaderna fördelas så här:
    1. Centrala samhällsfunktioner, 32 mdr
    2. Offentlig konsumtion, 123 mdr
    3. Transfereringar, 84 mdr
    4. Inkomstförluster, 28 mdr

www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd
  • Anonym (Hum)
    Anonym (uppenbart) skrev 2015-02-23 23:51:56 följande:
    Det tar inte bort faktumet att du enbart visade 95% av artikeln och uteslöt endast de delar som inte passade din åsikt.

Ena sekunden säger du att du inte bryr dig om personens åsikter för att i nästa uppdatera trådstarten med just den personens åsikter, men då väl utvalda av dig.
    Varför, kan du förklara det?
    CarinaL26 skrev 2015-02-23 23:44:18 följande:
    Har du andra källor än SDs propagandamaskineri? Inte? Vad konstigt...
    Tror ts är en del av deras propagandamaskin, det är ju rätt så uppenbart men otrolgit synd för det förstör debatten.

Jag förstår inte varför man ska på och ändra saker för, men det är ju så dessa människor gör, ändrar, utesluter och vinklar och sen när man blir påkomna så låtsas man som det regnar
    Ok, för din skull kommer jag lägga till det.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (fjakf) skrev 2015-02-24 00:57:58 följande:
    Jaså, det gör vi. Du svarade inte på om utgiften är OK om den går till närliggande länder? 
    Vi hade kunnat hjälpa betydligt fler för betydligt mindre pengar och dessutom lägga mer på välfärden, det har jag ju skrivit.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (svårt) skrev 2015-02-24 06:05:23 följande:

Jag tycker att det är så otroligt svårt att ta ställning i frågan om invandring. 50 miljarder ÄR mycket pengar, samtidigt är det en kostnad Sverige klarar. Många flyktingar skulle dö om de stannade kvar, det är ju fullskaligt krig i Syrien. Jag tycker det är bra att det äntligen kommer lite rättvisa kostnader så att vi "vanliga" människor kan få veta vad invandring faktiskt kostar, hittills har det känts som att ingen politiker riktig haft koll på det.

Som jag skrivit förut, nu använder vi pengarna extremt dåligt. Vi hjälper en och låter 1000 dö. Så att ta ställning mot denna katastrofala invandringspolitik är inte svårt om man vill hjälpa människor.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Lagom dum) skrev 2015-02-24 06:28:24 följande:

Produktionsbortfallet är inte medräknat och alkoholen kostar mycket mer än femtio miljarder för samhället.

Fokusera på stt få bort alkoholen du om du vill vara ekonomisk.

Räknar du så, så är invandringen betydligt mer kostsam om du räknar på de ökade olyckorna, fängelsedomar m.m.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (fjakf) skrev 2015-02-24 08:10:12 följande:
    Skall någon flykting överhuvudtaget få hjälp i Sverige? Eller ska alla hjälpas på plats? Varför menar du att det ena utesluter det andra? Vad grundar du det antagandet på?
    Det grundar jag på att vi inte har oändligt med pengar och att Sverige är ett land där folk kostar mycket pengar då vi har en av världens snällaste välfärd.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (fjakf) skrev 2015-02-24 08:11:44 följande:
    Och eftersom invandringen enligt dig är betydligt mer kostsam, ska man inte alls spara in på alkoholen?
    Har du räknat på hur mycket vi får in i skatt på alkoholen?
  • Anonym (Hum)
    Anonym (fjakf) skrev 2015-02-24 08:31:44 följande:
    Det var inte svar på frågan. Svara  istället: om invandringen kostar mer, behöver man inte spara in på alkoholen alls då?
    Kan man lägga hur mycket pengar på vad som helst, så länge det inte är invandring?
    Vi har redan höga skatter på alkohol och sparar in på allt utom massinvandring.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (fjakf) skrev 2015-02-24 08:58:12 följande:
    Okej. Om det, de facto, varit så att alkoholen verkligen skulle ha kostat mer än invandringen, skulle man kunnat spara in på den då?
    Eller ska man spara in på invandring, oavsett kostnad?
    Man sparar självklart in på invandringen, har du missat vad som hände sist när man försökte förbjuda alkohol i Sverige?
  • Anonym (Hum)
    Anonym (fjakf) skrev 2015-02-24 09:06:06 följande:
    Okej. Det går alltså inte spara in på alkoholen i Sverige, enligt dig.
    Ska man spara in på invandringen oavsett vad den kostar? Varför det?
    Vi kan börja göra som Norge, Finland, Danmark. Att inte ge permanent uppehållstillstånd till alla Syrier. Bara det gör att folk inte skulle vallfärda hit på samma sätt.
Svar på tråden Nya siffror, invandringen kostar oss 50 miljarder kr år 2015. Jämför med Socialbidrag där det är fjuttiga 10 miljarder..