Inlägg från: Anonym (Hum) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hum)

Nya siffror, invandringen kostar oss 50 miljarder kr år 2015. Jämför med Socialbidrag där det är fjuttiga 10 miljarder..

nihka skrev 2015-02-24 16:25:54 följande:
    Jag frågar DIG. Du påstår något om vad "många" säger, men du kan inte ge ett enda belägg.

Vem påstår att det är lönsamt att ge asyl till människor som flyr krig och förföljelse? Det är ju enbart förenat med kostnader i början.

Möjligen kan det vara lönsamt på sikt beroende på hur människorna acklimatiserar, men det är ju knappast orsaken till flyktingmottagandet.
    Fråga vilken miljöpartist eller vänsterpartist som helst;)
  • Anonym (Hum)

Och varför har det tagit så lång tid att räkna på detta när det varit på tal så länge?

• Anonym (Hum)
    nihka skrev 2015-02-24 16:36:55 följande:
    Jag har funderat klart. Om du inte sagt att du dödar människor när du skriver "vi dödar", "anser du inte att du är en del av det större kollektivet "vi" som du beskriver. Vilket land känner du dig "vi" med?
    Ok jag ska hjälpa dig. Vi hjälper en och låter 1000 människor dö. Det förstår du?

Så vi dödar fler än vad vi kan hjälpa kan man säga. Med det säger jag att genom våran ansvarslösa invandringspolitik så dör folk i onödan vilket nästan kan likställas med att vi dödar folk. Så läser du liiiite längre och tänker så förstår du att det inte står att vi fysiskt dödar folk som du vill påstå, men alla kan ju inte ha bra läsförståelse speciellt inte med den dåliga skolan, så jag förstår dig.
  • Anonym (Hum)
    nihka skrev 2015-02-24 16:41:01 följande:
    Jag frågar DIG. Du påstår något om vad "många" säger, men du kan inte ge ett enda belägg.

Vem påstår att det är lönsamt att ge asyl till människor som flyr krig och förföljelse? Det är ju enbart förenat med kostnader i början.

Möjligen kan det vara lönsamt på sikt beroende på hur människorna acklimatiserar, men det är ju knappast orsaken till flyktingmottagandet.
    Minns du inte när t.ex Sandvikens politiker gick ut med "Tjänar över en halv miljard på invandringen"? Många som ställde sig upp och firade att det äntligen var bevisad att invandringen är lönsam.

Sen grävdes det lite och man kom fram till att "skratta bäst som skrattar sist". Dessa bidrag skulle de få i bara 2 år och att se bidrag som vinst är inte heller så populärt bland skattebetalare:)

www.dn.se/nyheter/sverige/tjanar-over-en-halv-miljard-pa-invandringen/
  • Anonym (Hum)
    nihka skrev 2015-02-24 16:52:42 följande:
    Det har hur gjorts försök tidigare, men eftersom det är ganska vanskligt att räkna på något med så många svårt definierbara och osäkra parametrar lär den här snubben som inte var först eller heller blir den siste.

Har du sett några försök till uträkningar på om du är lönsam eller en förlustaffär för det land du kommer från eller någon uträkning på andra än utrikes födda så det finns något att jämföra med?
    Detta är första gången man räknar på asylinvandringen, tidigare har man räknat på hela invandringen, även arbetskraftsinvandringen som är lönsam.

Ja man räknar på det mesta, socialbidragstagare, sjukskrivna, pensionärer, handikappade. Har man inte koll på kostnaderna kan det bli svårt att göra en budget, visste du inte det??
  • Anonym (Hum)
    Anonym (nu passar det minsann, haha ha) skrev 2015-02-24 17:03:28 följande:
    Men du försöker ju hjärntvätta andra genom att vinkla och utelämna saker, hur är det annorlunda tycker du? Eller är viss hjärntvättning ok?
    Har du hakat upp dig?
  • Anonym (Hum)
    nihka skrev 2015-02-24 17:04:55 följande:
    Du kanske gör så med "din" grupp - vilket land var det du var "vi" med?

Jag gör inte så. Jag är "vi" med Sverige som hjälper både "på plats" och här, både genom skattemedel och möjlighet att lämna frivilliga donationer. Jag är vi" med dem som följer UNCHRs uttryckta önskan om att fler länder ska ta emot fler flyktingar vid sidan om att ge medel till flyktingläger.

Tråkigt att du har negativa erfarenheter av skolan. För de som fullföljer ges möjlighet att lära sig argumentationsteknik och skillnaden mellan sakfråga och ovidkommande angrepp på person.
    Vi tar pengar från UNCHR som tidigare gick till de fattigaste och lägger de på invandringen i Sverige, har du missat det?
  • Anonym (Hum)
    nihka skrev 2015-02-24 17:14:36 följande:
    Invandrare - flykting - invandrare - flykting. Inte samma sak.

Men om vi ni utgår från att de menade flyktingar men skrev invandrare så var det inte så många som tog uträkningen som Sandvikens politiker presenterade seriöst. De hade ju precis som du säger bara räknat på kort sikt och för sin egen kommun.
    Jo det var extremt många som tog detta seriöst första vecka, alla stora tidningar skrev om detta, gick till och med på SVT och SR.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (nu passar det minsann, haha ha) skrev 2015-02-24 17:47:43 följande:
    Om det är ditt bemötande på hur du har agerat i tråden så visar det bara att du inte har några motargument.

Tycker du det är ok med viss hjärntvättning? om inte varför försöker du gröa samma sak genom att starta en propagandatråd där du har vinklat och uteslutit saker,  förvörigt en propagandatråd i mängden av de som solkar ner familjeliv numera.
    Du skriver samma sak hela tiden, läs mina tidigare svar.
  • Anonym (Hum)
    nihka skrev 2015-02-24 17:42:12 följande:
    Första veckan. OK då vet jag vad du har för långsiktigt tidsperspektiv. Jag var med och diskuterade det här på FL och det la sig rätt snabbt.
    Men att så många så blint gick på detta, speciellt de stora medierna säger väl allt.
Svar på tråden Nya siffror, invandringen kostar oss 50 miljarder kr år 2015. Jämför med Socialbidrag där det är fjuttiga 10 miljarder..