• Demmpa

    Koppla ctek laddare till bil med start/stopp funktion

    BMSen måste ifall dem mäter all ström till/från batteriet klara strömspikar på ca 200 A, det är nämligen det en startmotor kan dra när motorn är kall.

  • Demmpa

    @ Nyfikna72 & Rabarbapuppa

    Jag håller med att det är orimligt att strömmen till startmotorn går genom BMSen, håller även med om att det borde vara batterispänningen på något sätt den håller koll på.

    Det jag menade med föra inlägget var att det borde kvitta var man kopplar in batteriladdarens + & - poler i fordonet bara att bägge anslutningspunkterna har kontakt med batteriets + & - poler under den tid då man vill ladda batteriet.

    För ca 10 år sedan blev Volvo tvungna att "återkalla" mängde med nya bilar där dom bara hade dragit +kabel från batteriet i bagagen till motorrummet fram, -kabeln hade man kopplat direkt till karossen. "Återkallelsen" gjorde dom pga att vissa personer tror att magnetfältet som bildades runt +kabeln är skadlig när den inte "jämnas ut" av en intilliggande -kabel. Dom blev tvungna att byta ut kabelstammen som går från batteriet i bagagen till motorrummet.

Svar på tråden Koppla ctek laddare till bil med start/stopp funktion