Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Koppla ctek laddare till bil med start/stopp funktion

    Nyfikna72 skrev 2015-02-25 15:53:15 följande:

    Vilket märkligt svar? Det är väl ändå ingen som laddar med extern laddare under körning så jag vet inte riktigt hur nåt ska kunna gå fel. Bms övervakar ju laddningen i bilen under drift och är batteriet bra laddat innan så vet väl ändå inte bms att det är laddat av extern laddare. Eller pratar vi intelligens över det normala?


    Jag tror vi pratar om intelligens utöver det normala.
    Som jag fattar innebär extern laddare att man "går förbi" de ingångsvärden som BMS-funktionen hade innan. D.v.s den "tappar koll" när en extern laddare sätts in.

    Å andra sidan kan ju det indikera intelligens _under_ det normala - man tycker ju att BMS skall vara smart nog att adaptera efter nya omständigheter, d.v.s ett batteri som plötsligt är fulladdat givet vad BMS'en visste när motorn slogs av sist, ska den klara att ställa in sig efter.

    Knepigt det där.
    Sen undrar jag verkligen om det inte är ett spel för gallerierna - hur mycket mindre bränsleförbrukning blir det egentligen med en geneartor som inte är inkopplad jämt? Känns lite som teknik som kostar mer än det smakar, men vad vet jag.

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Jag har ju ganska svårt att tro att man tillverkar hyfsat finkänslig övervakningselektronik att klara så kraftiga strömmar som upp till 200A så det resonemanget känns inte ens relevant. 

    Om den har som syfte att inte engagera generator i syfte att spara bränsle, så torde ju batterispänningen och batteriets "kondition" vara faktorer som är intressanta för dylikt system.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Volvo borde delat ut gratis foliehattar till dom idioter till hypokondriker vars pipa de nu dansade efter istället.

     

Svar på tråden Koppla ctek laddare till bil med start/stopp funktion