• Lottie 74

Hur upplever du som varit inlagd på sjukhus miljön på sjukhuset?

Jag har varit inlagd många gånger på karolinska solna

Och det har känts som man ligger på ett dårhus, dock

Skyller jag inte på personalen som jobbar där utan på

Politikerna som inte verkar vilja bry sig om patienterna och på personalen som jobbar där. Hur har ni upplevt era vistelse inom sjukvården?

• Svar på tråden Hur upplever du som varit inlagd på sjukhus miljön på sjukhuset?
  • Anonym (Danderyds sjh)

Positivt. Underbar personal som verkligen brydde sig om mig och hur jag mådde. Kände mig omhändertagen.

Det negativa var att dela sal med tre andra, jobbigt och sen frös jag hela tiden för att det var kallt i salen.

• Anonym (LP)

Det märks verkligen att vården är underbemannad när man är inlagd eller besöker akuten. 
    Det är rent bedrövligt och inte personalens fel öht. Men det är svårt att komma ihåg just när man sitter där på akuten och inte får hjälp..

Har spenderat 18 timmar på ett rum på akuten med dropp utan att få träffa läkare, gav upp och kände mig bara mer sjuk och rädd av att bara sitta och vänta. En ssk kom in närmare midnatt och sa att det dröjer minst 6-8 timmar till innan någon läkare kan komma. Var gulprioriterad så väldigt långt ner, FÖRSTÅR varför jag hamnade längre och längre ner på listan när det kom in högprioriterade patienter hela tiden, men det var för att jag fick hjälp av min man att ta mig till akuten och inte kom via ambulans (en ssk kom och sa att jag blivit felprioriterad men att de inte kunde göra något eftersom jag inte åkt ambulans). 

Åkte hem och försökte hålla mig lugn och åkte tillbaka igen på morgonen med ännu värre symtom. Fick nytt dropp, orangeprioriterad och sen vänta 8 timmar innan en läkare kunde ge mig tid, 3 minuter fick jag träffa henne och hon sa att hon inte kunde se något på blodproverna och vet inte hur hon skulle gå vidare och att nästa kollega som hon kunde rådfråga var låst med en allvarlig bilolycka och var möjligtvis färdig några timmar senare och då KANSKE de skulle kunna prata om vad de skulle kunna göra. 
    Jag lämnade sjukhuset igen och led igenom det, rädd och utan hjälp men jag överlevde. Vet fortfarande inte vad som vad fel. 
    Det är inte läkarens fel, inte sjuksköterskans fel. Men när jag tänker tillbaka så var det en hemsk upplevelse att inte veta vad som hände med min kropp och att inte få hjälp av de man litar på ska hjälpa en! 

Det ser ofta likadant ut, det behövs MYCKET mer pengar till vården, och speciellt akutsjukvården! 

• IsDimma

Legat inne en gång på svenskt sjukhus (östra i Göteborg). Bemötandet var hur bra som helst! Från avdelningspersonal till narkos och operationsläkare framförallt avdelningspersonalen som var helt toppen

Miljön däremot lämnar mycket att önska. Tråkig som på typ alla sjukhus jag besökt. Låg inne två nätter men eftersom jag hade så pass nära hem och mådde bra så var jag hemma en sväng på dagen där mitt i. Går liksom hem på mindre än tio minuter.

Gjort en annan operation på östra också men då bara legat inne över dagen och även då var bemötandet från personalen jättebra.

• Anonym (Nu är jag frisk!)

Jag har legat på Karolinska Solna och opererats där. Personalen var okej. Blev förvånad över att maten var så god och att det kom in en människa varje kväll och tog frukostbeställning! På min avdelning fanns det en tjej som fungerade som trivseltomte. Hon bakade bullar, pajer och kladdkakor och efterrätter. Jättegott och så himla trevligt. Men trots detta höll jag på att bli tokig av leda när man hasade runt i de trista korridorerna och jag jobbade som en galning på att bli utskriven så fort som möjligt genom att röra mig mycket så att kroppen kom igång. Vill aldrig in på sjukhus igen! Akuten som jag hamnade på först innan de lade in mig var en mardröm. Jag var jättesjuk, ensam och rädd och då är det inte så roligt att befinna sig i en superstressig miljö. Låg på en brits och frös och fick ingen extra filt ("vi har inte hur många filtar som helst") och ingen kudde ("folk stjäl kuddar så vi har inga lägre"). Finns säkert dem som haft det värre, men då kände jag mig så liten och ynklig som jag aldrig gjort någon gång och att jag tänkte att det gäller att inte vara för dålig när man kommer till ett sjukhus för man orkar inte med miljön i sitt eländiga tillstånd. Jag såg att personalen slet som djur så en stor eloge till dem!

• Anonym (Usch)

Personalen satt mest och fikade/snackade sk*t med varandra istället för att ta hand om sina patienter. Det tyckte jag var märkligt!

• Fjärilslarv
    Anonym (Usch) skrev 2015-02-21 17:21:06 följande:

Personalen satt mest och fikade/snackade sk*t med varandra istället för att ta hand om sina patienter. Det tyckte jag var märkligt!

ok larmade du att du behövde hjälp då?
  • Anonym (Usch)
    Fjärilslarv skrev 2015-02-21 17:27:29 följande:

ok larmade du att du behövde hjälp då?

Behövde oftast ingen hjälp, tyckte det var konstigt bara eftersom det pratas om underbemanning.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Usch) skrev 2015-02-21 17:33:24 följande:
    Behövde oftast ingen hjälp, tyckte det var konstigt bara eftersom det pratas om underbemanning.
    hur länge låg du inlagd då?
    du vet även vårdpersonal har rätt till raster och paus.
  • Lottie 74

Ibland undrar man varför man jobbar och betalar Skatt, ni som röstade på moderaterna ska igentligen inte klaga. Vad går våra skattepengar till igentligen? Har någon ett svar på det?

• Rafael90

Har varit inlagd två gånger, en gång på barnakuten i brist på plats (jag var 19) och där var det fantastiskt. Fint eget rum med toalett och telefon, fin personal som var trevliga och hjälpsamma när jag var orolig.

När jag blev inlagd på vuxenavdelning några år senare blev jag bara bortglömd i ett rum, personalen pratade in med mig när de skjutsade runt mig till provtagningar och sånt utan prata över huvudet på mig, de struntade i att jag ville gå på toaletten men var noga med att jag inte fick lämna "mitt" rum för att gå på toa utan att säga till Obestämd

• Anonym (anonym)

Jag har legat inne flertalet gånger på olika sjukhus genom hela mitt liv, och det sista man ska klaga på är miljön.

Man är inne för at bli frisk-punkt. Titta på vackra saker kan man göra sen.

Jag frös också många gånger men fick samma svar, besparingar.

Känslan av att man tar upp dyrbar tid av läkaren då man ställer frågor.

Sist men inte minst, om man har en sjukdom så man måste ta medicin regelbundet men åker in akut och blir inlagd och har inte tagit med sig medicinen i all hast, känslan av oro över att de verkligen ger en rätt medicin då den inte ser ut som den brukar. . Man har hört för mycket om felmedicineringar pga stress och underbemanning.

• Houdini

Har legat inne några gånger de senaste åren.

Pga hjärtat och har inga större klagomål utom att när man ligger på hjärtavdelningar får man inte ha igång son telefon eller ha datorn trist som sjutton när man ligger inne mer än en dag. Plus att det brukar vara jag och 70 plussare.

Fast när jag låg på torax efter en hjärtoåeration var det en sköterska som hade fel jobb. Jag var nyopererad, onsdagen, och hade haft någon slags bandage över bröstkorgen men den gjorde ont så de var öppen det var kardborrband som var stängningsgrejen. Och jag hade haft den hårda delen av kardborren på min högra bröstvårta i ett dygn. Den kändes som ett öppet sår.

Så på avdelningen, jag låg i ett två personers rum innerst bakom ett draperi. låg jag utan någonting på brösten för det gjorde ont ( hade redan tillräckligt ont från OP) att ha lakan på.

Då kommer sköterskan in och säger till mig att jag kränker henne genom att ligga och visa brösten :O samma skötersla vägrade hjälpa mig att ändra ställning i sängen när jag hade så ont i gumpen av att ha leget i samma ställning i nästan ett dygn. Det var lika bra jag gjorde de själv för vem skulle hjälpa mig hemma? Hmm detta var 24 timmar efter op.

Jag trodde min man skulle slå henne. Hon kom inte in i mitt rum mer de dagarna jag låg inne.

Annars har de varit toppensköterskor, de har sett till så långt det gått att jag antingen fått eget rum eller slipper ha någon annan i mitt rum.

Har legat på Lunds sjukhus och Landskrona lasarett på HIVA och thorax och andra avdelningar.

Svar på tråden Hur upplever du som varit inlagd på sjukhus miljön på sjukhuset?