Inlägg från: Fjällis |Visa alla inlägg
  • Fjällis

Hur är det att bo i Karlskrona?

Hej!

Min man har fått anställning i Karlskrona & vi funderar på att flytta dit. Men först vill vi veta lite mer om staden & människorna som bor där innan vi beslutar oss.....Ni som bor där/har bott där får gärna tipsa oss om allt möjligt Skrattande som t.ex:

Bra & fina stadsdelar att bo på för en barnfamilj. Önskvärt vore hus & gärna i Karlskrona tätort. Vi kan tänka oss bo en bit utanför stan också, max 3 mil men närhet till grannar och med bra tåg/bussförbindelser in till stan. Har inte hunnit kolla upp huspriser ännu. Hoppas & tror att det är hyfsade priser. Rätta mig gärna om jag har fel. Ge oss gärna tips på bra förskolor också.

Hoppas någon orkar ta sig tid att svara!

Tack på förhand!

/
    Fjällis

• Svar på tråden Hur är det att bo i Karlskrona?
  • Fjällis

Tack för givande svar!

Två pojkar som blir 5 respektive 3 år i år.

Återkommer med mer frågor så småningom Glad.

• Fjällis
    Anonym (Ert val) skrev 2015-03-31 17:46:59 följande:

Hej! 

Jag tycker att det bästa ni kan göra är att åka och ta en helg i stan och känna er för. Vad som är rätt för vissa är inte rätt för andra. Mycket beror ju också på vad man kommer ifrån och vad man letar efter. Jag är själv inflyttad Karlskronabo och älskar staden så mycket. Har varit här sedan jag var liten och fick för några år sedan möjligheten att flytta hit och det har jag aldrig ångrat. Visst staden är liten men det finns definitivt saker att göra. Det är ett rikt idrottsliv för barnen (och vuxna) och här finns alla "vanliga" restauranger (grekiskt, kinesiskt, thai, fine dine och italienskt) plus sportbar och pubar. I stan finns bio och det vanliga utbudet av hm , lindex etc. Amiralens köpcentrum (och handelsområdet runtomkring) utanför centrum växer med flera nya affärer i år. Jag tycker att människor här är som människor är mest. En del otrevliga men VERKLIGEN INTE så att hela stan behöver smutskastas för det. Jag har till och med avslutat en relation för att han inte ville flytta hit och jag vägrade lämna. Men som sagt det är jag. Jag kanske bara har haft jättetur och träffat de få trevliga människorna som finns. Eller så kan ovanstående personer haft riktig otur och träffat bottenskrapet av personligheter. Något som kan vara intressant att veta är att hyresgästföreningens trygghetsmätning i år visar på att Karlskrona är en av städerna i Sverige där folk både är och känner sig som tryggast i hela landet. Kan vara bra att ha i åtanke med barnen. Så som sagt åk och känner för och gå på magkänslan. Att det känns rätt för er är det viktigaste. 

Lycka till!

Tusen tack för svar & tips på trevliga områden! Vi har tänkt åka ner och kolla in stan under april månad.
  • Fjällis
    hårsnodd skrev 2015-02-21 20:00:15 följande:

Hej TS!

Jag bor i Karlskrona och trivs toppenbra!

Beroende på om ni vill bo "på landet" eller i stan så tycker jag att trevliga områden är Långö, Saltö, Nättraby, Sturkö, Hässlegården eller Verkö. Andra orter som är populära är Jämjö och Rödeby. De har bra affärer, service och kommunikationer men hade nog inte hamnat på min favoritlista ändå. Man kan hitta hus för hyfsade priser men visst finns det hus som går iväg i pris.

Hur gamla är era barn?

Karlskrona som stad vinner på många sätt tack vare närheten till vattnet. Polenfärjan kör från Verkö och det är ett roligt och enkelt nöje. Det finns en hel del affärer både inne i centrum och ute i köpcenterna. Vill man ha ytterligare shopping är ju närheten till Kalmar positiv och vanligt förekommande bland många Karlskronabor. Jag tycker att kulturlivet i stan har ökat lite och det blir bättre och bättre! Det finns en hel del att hitta på med barn.

Karlskroniten har ju lite rykte om sig att vara svår att komma in på livet och det är nog sant. Men det finns ju alla sorters människor även här!

Jag hälsar er välkomna till Karlskrona!

Detta var ju väldigt lite information och du är välkommen att fråga mer om du vill! Eller ännu hellre, hälsa på!

Tusen tack! Flyttlasset går i sommar Cool.
Svar på tråden Hur är det att bo i Karlskrona?