Inlägg från: Anonym (xx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xx)

Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk

Anonym (paulina) skrev 2015-02-21 16:50:08 följande:

Tack för era svar och det märks att det är mer förstående människor vaken på dagarna :) Min pojkvän skickade meddelande där han bad om ursäkt och han förstår att min tillit är påverkad. Han skriver att han inte vet hur chokladpapperet kom dit (tror honom inte) och att det inte ska hända igen. Känns dock som att han förstår hur allvarligt det är för mig och jag skrev att om han lovar att det aldrig ska hända igen ska jag försöka bygga upp min tillit till honom igen.

Oavsett vad alla andra tycker så för mig är detta så allvarligt att om detta händer igen då får han nog spendera mer tid i sitt hus.

.. ? hur ska han göra så det inte händer igen då det aldrig hänt. intressant
  • Anonym (xx)
    Förtryckt skrev 2015-02-21 23:21:08 följande:
    Fruktansvärt ansvarslöst.
    va ? 
  • Anonym (xx)

jag kan känna lite så här - det blir nåt sorts kunskapskrig så fort en tråd om allergi dyker upp. "/ intressant faktiskt och jag undrar vad det beror på,,

det finns eg inga generella regler på hur folk reagerar på olika ämnen eller varför. alla är individuella som med andra "sjukdomar" dvs spamet mellan reaktioner är stort och varierande.

jag har ett barn som tillhör den ovanliga skaran med äkta allergi, dvs äkta i den bemärkelsen att det är en allergi mot själva nötens komponenter ( jordnöt har 3 och han är allergisk mot alla 3 ) annars är det vanligen så att man reagerar som en korsallergi av t ex pollen, dvs på luftburet sätt

mitt barn då som har 800 på skalan som annars vanligen mäter är 1-10 är en hint om hur allvarlig reaktion han får vid intag.

han har givetvis alltid både hemma borta och överallt adrenalin och kortison. hans allergi är inte luftburen då den är äkta och ej beror på andra allergier även om han har multipla sådana mot annat också.
     han är testad många gånger för att se om värdena sjunker eftersom de vill göra en test / provokation, då man bör och vill veta hur reaktionen blir, men de gör inte det och därför har de hittills inte vågat. inte ens KS tror sig kunna häva en reaktion av den här kalibern. det har hänt att han tagit i t ex ett bowlingklot där nån tagit som ätit nötter och sen tagit sig i ansiktet. reaktionen är = elefantmannen på det mest brutala sätt helt fasansfullt vanställd i ca ett dygn trots mediciner 
    kan ju verka onödigt då att gå omkring med adrenalin, och javisst.. men vad göra det är det som finns att tillgå.
    tack gud att det inte är luftburet säger jag. den som slarvar med nötter och därmed gamlar med hans liv skulle jag tveklöst strypa -det skulle för mig vara höjden av respektlöshet

så - kontenta -mycket märkligt att ts inte testat eller har mediciner ?! 

• Anonym (xx)
    Anonym (paulina) skrev 2015-02-22 21:05:36 följande:

Jag känner mig frustrerad på alla människor som i denna tråd tror att de vet mer om min dotter och hennes allergi än vad jag gör. Även fast jag skriver massor om hennes allergier så kommer det fortfarande missförstånd om att jag inte skulle veta eller bry mig om att ta reda på om det fungerar. Jag skriver därför bakgrund här. Min dotter har haft problem med magen och eksem sedan hon föddes. När hon var bebis kliade hon sig blodig. De tog då blodprov och upptäckte allergi för Mjölkprotein, Ägg, Jordnötter, hasselnötter , mandel och soja. Det är nötter och jordnötter hon kan dö av och de vet inte hur hon skulle reagera på ägg. Vi har sedan gått till allergimottagning (bra stort sjukhus) ca en gång om året. Ägg och mjölk har sjunkit i värden men inte nötter och jordnötter. De har sagt till oss att det aldrig kommer växa bort. Experterna vet inte om det är luftburet men jag hoppas det inte är det eftersom jag tycker hon borde ha reagerat när hon nu snart är 8 år. Anledningen att jag är arg är att jag är rädd att rester av nötter ska komma i hennes mat eller på saker i min lägenhet. Adrenalinspruta häver inte allergichocken utan bromsar den, även om jag ger henne spruta har hon ca bara 15 min på sig att komma till sjukhus. Ni som är nonchalanta angående dödliga allergier, jag antar att ni skulle vilja döda en rattfull person som kör ihjäl någon ni älskar. Lika oansvarigt tycker jag det är att riskera någon annans liv bara för att man vill njuta av nötter var som helst. Jag inser att jag kan inte tvinga folk till saker men i min och min dotters lägenhet, där kan jag bestämma.

Adrenalin och kortison bromsar inte det utplånar en allergisk chock, fattar inte hur du menar.. om det var som du säger skulle alltså allergi chocken fortsätta att expandera då adrenalinet var "slut" 
    nä ts du får utbilda dig lite tror jag och ta lite prover på dottern, alt be KS som jag antar att du menar förklara för dig

du kan inte vara så här hysterisk ang hennes allergier hon kommer bli konstig då.. min son har samma allergier som hon fast ytterligare ett gäng -inga av de har eller kommer att växa bort, han får leva med de. och sin adrenalin.
    han är INTE sjuk bara om han får i sig nåt han inte tål
    du pratar om din dotter som om hon vore sjuk
    Anonym (allergisk dotter) skrev 2015-02-22 18:50:45 följande:
    Hur vet man om det är äkta eller inte. Min dotter får anafylaktisk chock om hon äter jordnötter och nässelutslag om hon äter hasselnötter och mandel. Reagerar inte på luftburet (därav kan jag fortsätta käka mina nötter). Hon är även allergisk mot pollen, vissa pälsdjur,  kvalster och latex. Korsallergisk mot äpplen, päron och kiwi under pollensäsong. 
    man tar prover som visar om man är allergisk eller ej, vid luftburen är det oftast korsallergi mot t ex pollen vilket visar sig i prover, för då är man inte allergisk mot nöten och dess komponenter eller baljväxt som i jordnötens fall då.
    äpplen och det du nämner är ingen korsallergi mot pollen i den bemärkelsen, de ÄR pollen precis som rå potatis mm därför kan hon troligtvis äta det då det inte är säsong för pollen. latex är pollen på sätt och vis det med eftersom det är ett "träd"

så mao är troligen så att din dotter endast har pollen allergi i grunden så att säga som äkta allergi 

• Anonym (xx)
    VirrAnna skrev 2015-02-22 22:55:06 följande:
    Har inte läst alla svar men läkarna brukar testa om det är luftburet genom att man på mottagningen provocerar fram en reaktion. Det är ju oerhört viktigt att veta om man kommer reagera bara genom att vara i samma rum som det man är allergisk mot eller om man måste få i sig det. Låter väldigt konstigt att detta inte gjort när din dotter är så allergisk.

Vet att man gör detta både med nötallergi och tex. extrem fisk och skaldjursallergi. 
    jo man gör så men det kräver rätt mycket - barnet ska vara i toppform samt flera avd stängs med full beredskap akut personal. så man gör det egentligen bara i svåra fall 
  • Anonym (xx)
    Anonym (hänsyn) skrev 2015-02-23 00:32:50 följande:
    Men du kan ju inte som anonym medlem utan ansvar sitta och uttala dig på internetforum om vad som gäller ts dotter, det är ju helt vansinnigt, du kan ju inte yttra dig om ts dotters allergi och säga att hon endast har si eller så, det är ju helt oansvarigt och dessutom bara gissningar.

Det här är inte tråd om hurvida amning offentligt är ok utan en specifik sjukdomsbild som ts dotter har, inte du inte dina barn inte dina bekanta etc utan ts dotter
    Ts ska bara gå efter vad hennes dotters behandlande läkare säger och inget annat.

Sen om man återgår till trådens ämne - oavsett så är det väl bara stolpskott som skulle ljuga om att dom har ätit choklad hemma hos en allergiker.
    jag förringar ingen endast som i endast -enbart, icke desto mindre farlig, tvärt om farligare eftersom det oftast är luftburet

ts dotter är inte sjuk såvida hon inte fått i sig något och ska inte behandlas som det
    jag har inte sagt vad som gäller jag skriver utifrån ts skrivelse, precis som du gör om min så tolkningen kan bli olika som vi vet och ser

det jag skriver är i högsta grad relevant för tråden, vad gäller ts pojkvän har jag sagt vad jag tycker

läs vad jag skriver innan du uttalar dig
  • Anonym (xx)
    BeanBag skrev 2015-02-23 07:41:12 följande:
    Nu vet jag inte om det är det här ts menar men när jag i jobbet (förskola) hade hand om ett multiallergiskt barn som hade epipen så fick vi utbildning av en allergisjuksköterska och hon sa att det var viktigt att personen kom till vård inom 15 minuter efter vi gett sprutan eftersom det inte var säkert att reaktionen kunde hävas helt av epipen.
    man ska alltid ringa 112 eller åka in efter en allergi chock även dp man fått adrenalin, det kan hända andra saker även om man kanske inte kvävs.
    Anonym (?) skrev 2015-02-23 17:26:55 följande:

Hur överlever en sådan unge egentligen? Hon kommer ju aldrig kunna åka T-bana, tåg, flyg, sitta på restaurang, gå på stan.

ja det är ett helvete med luftburet onekligen
  • Anonym (xx)
    Anonym (?) skrev 2015-02-24 00:28:06 följande:
    Människan kommer garanterat aldrig att kunna flyga, då det tar uppemot 70 timmar att lufta ur ett flygplan. Sedan sitter sporerna ändå kvar i stolarna och i mattan på golvet.
    Tror inte på det där alltså. Så jävla överdrivet.
    känns onekligen överdrivet hysteriskt, visst luftburet men luftburet betyder att det dammar då man t ex öppnar en påse nötter knäcker de eller dyl.
    INTE av ett gammalt godispapper som ligger i ett skåp. för hur det än är med det så är det uppenbart att ts pojkvän inte ätit den i närheten av ungen eftersom hon enligt ts teori isf skulle vart död nu
  • Anonym (xx)
    Anonym (?) skrev 2015-02-24 01:15:16 följande:
    Misstänker att det är en trolltråd dock, med tanke på rubriken och innehållet. Ingenstans nämner hon barnet i rubriken - som ändå är huvudpunkten med hela tråden.
    Jag börjar bli bra på att analysera dessa trådar.
    hehe

ot-trist dock att folk måste hålla på med sånt och förstöra forum..
  • Anonym (xx)
    Anonym (?) skrev 2015-02-24 10:50:28 följande:

Är detta ärftligt eller var det något som gick fel i fosterstadiet - typ en en "missbildning"?

ja faktiskt är det det på ett sätt. man saknar ett enzym som bryter ner det aktuella ämnet kort och enkelt förklarat.

mitt barn fick pipetter med droppar, orala, ( ser ut som de gamla ögondropparna ) med enzymet som försök pga hans multipla och allvarliga allergier tyvärr funkade det inte

mänskliga djurförsök på bebisar
Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk