Anonym (paulina) skrev 2015-02-22 21:05:36 följande:
Jag känner mig frustrerad på alla människor som i denna tråd tror att de vet mer om min dotter och hennes allergi än vad jag gör. Även fast jag skriver massor om hennes allergier så kommer det fortfarande missförstånd om att jag inte skulle veta eller bry mig om att ta reda på om det fungerar. Jag skriver därför bakgrund här. Min dotter har haft problem med magen och eksem sedan hon föddes. När hon var bebis kliade hon sig blodig. De tog då blodprov och upptäckte allergi för Mjölkprotein, Ägg, Jordnötter, hasselnötter , mandel och soja. Det är nötter och jordnötter hon kan dö av och de vet inte hur hon skulle reagera på ägg. Vi har sedan gått till allergimottagning (bra stort sjukhus) ca en gång om året. Ägg och mjölk har sjunkit i värden men inte nötter och jordnötter. De har sagt till oss att det aldrig kommer växa bort. Experterna vet inte om det är luftburet men jag hoppas det inte är det eftersom jag tycker hon borde ha reagerat när hon nu snart är 8 år. Anledningen att jag är arg är att jag är rädd att rester av nötter ska komma i hennes mat eller på saker i min lägenhet. Adrenalinspruta häver inte allergichocken utan bromsar den, även om jag ger henne spruta har hon ca bara 15 min på sig att komma till sjukhus. Ni som är nonchalanta angående dödliga allergier, jag antar att ni skulle vilja döda en rattfull person som kör ihjäl någon ni älskar. Lika oansvarigt tycker jag det är att riskera någon annans liv bara för att man vill njuta av nötter var som helst. Jag inser att jag kan inte tvinga folk till saker men i min och min dotters lägenhet, där kan jag bestämma.
Adrenalin och kortison bromsar inte det utplånar en allergisk chock, fattar inte hur du menar.. om det var som du säger skulle alltså allergi chocken fortsätta att expandera då adrenalinet var "slut"
nä ts du får utbilda dig lite tror jag och ta lite prover på dottern, alt be KS som jag antar att du menar förklara för dig
du kan inte vara så här hysterisk ang hennes allergier hon kommer bli konstig då.. min son har samma allergier som hon fast ytterligare ett gäng -inga av de har eller kommer att växa bort, han får leva med de. och sin adrenalin.
han är INTE sjuk bara om han får i sig nåt han inte tål
du pratar om din dotter som om hon vore sjuk
Anonym (allergisk dotter) skrev 2015-02-22 18:50:45 följande:
Hur vet man om det är äkta eller inte. Min dotter får anafylaktisk chock om hon äter jordnötter och nässelutslag om hon äter hasselnötter och mandel. Reagerar inte på luftburet (därav kan jag fortsätta käka mina nötter). Hon är även allergisk mot pollen, vissa pälsdjur, kvalster och latex. Korsallergisk mot äpplen, päron och kiwi under pollensäsong.
man tar prover som visar om man är allergisk eller ej, vid luftburen är det oftast korsallergi mot t ex pollen vilket visar sig i prover, för då är man inte allergisk mot nöten och dess komponenter eller baljväxt som i jordnötens fall då.
äpplen och det du nämner är ingen korsallergi mot pollen i den bemärkelsen, de ÄR pollen precis som rå potatis mm därför kan hon troligtvis äta det då det inte är säsong för pollen. latex är pollen på sätt och vis det med eftersom det är ett "träd"
så mao är troligen så att din dotter endast har pollen allergi i grunden så att säga som äkta allergi