• elmadumle

Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk

gröngölingsboken skrev 2015-02-22 11:16:28 följande:

Det är skillnad på nötallergi och jordnötsallergi och så vitt jag vet (men jag kan ha fel) så är aldrig nötallergi luftburen. Däremot kan jordnötsallergi vara det, som är en helt annan allergi och jordnötter kallas därför en "superallergen".

Därför kan jordnötsallergiker ibland äta nötter och tvärtom, för det är inte samma allergi. Jordnötter är nämligen inte nötter.

Så vilket är det TS dotter har? Båda två?

Jag har båda två, dock så känner jag av jordnötter om någon äter det i närheten av mig, luftburen, så det är totalförbjudet här hemma. Andra nötter, choklad med nötter i går bra, jag pussas inte med maken på några timmar när han ätit nötchoklad och han måste först borsta tänderna och skölja munnen ordentligt. Jag utmanar inte ödet, dubbelkollar allt innan jag äter ute, hemma hos andra, för får jag i mig endast liten mängd är det kört.
  • elmadumle
    Anonym (Snusmymlan) skrev 2015-02-22 16:50:53 följande:
    Nej, det finns ingen luftburen nötallergi. Blindtester har utförts med samma resultat som vid alla andra inbillade sjukdomar.
    Är du allergisk själv? annars vet du inte hur nötallergi funkar och ska inte uttala dig. Det finns olika grader av nötallergi, jag vet som varit allergisk sedan jag var spädbarn.
Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk