• chewbecca

Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk

Jag förstår inte problemet? 

Jag är själv extremt allergisk mot nötter, men har aldrig förstått mig på människor (allergiker eller föräldrar till allergiker) som tycker att hela världen skall anpassa sig efter dem/sina barn. 

Med tanke på att du uppenbart är upprörd över detta så antar jag att din pojkvän är väl införstådd med att din dotter är väldigt allergisk mot nötter. Därmed borde du kunna lita på att han inte bjuder din dotter på nötterna eller pussar på henne när han nyligen har ätit, detta är såklart förutsatt att du inte har en total idiot till pojkvän förstås.

Så, återigen, vad är problemet?

• chewbecca
    Madmoiselle skrev 2015-02-21 01:25:18 följande:

Jag tycker du är extremt överbeskyddande. Det är inte så att han bjöd henne på chokladen. Hela världen kretsar inte kring din dotter, du gör henne en stor otjänst genom att agera som den gör det och du överför dessutom dina egna rädslor på henne.

Extremt bra svar! 
    obalanserad skrev 2015-02-21 01:23:57 följande:
    Finns ju dom som kan dö bara av lukten av nötter.
    Och precis som jag skrev, så är jag en av dem som har högsta skalan på nötallergi, men vet du vad? Det är enbart jordnötter som faktiskt är luftburet, men dessa allergiker och mammor till barn med allergier har gärna en förmåga att överdriva.... SUCK 
  • chewbecca
    Anonym (ss) skrev 2015-02-21 01:34:25 följande:

Hur funkar när man är så allergisk mot nötter och är på ett mat affär där dom säljer natur godis å sånt?

haha, precis! Ja, enligt sådana som TS och andra självupptagna nötallergiker så borde man ju inte kunna vistas på varken krogar eller i affärer... =) Helst ska man väl låsas in i en kuvös för resten av livet. 
  • chewbecca

Okej, det sista var kanske lite otrevligt faktiskt. (även om det ligger både en och två poänger i det jag skrev)  

En väsentlig fråga är ju faktiskt hur gammal din dotter är? Förstår hon själv att hon är allergisk? Jag respekterar definitivt att man blir otroligt överbeskyddande med sina egna barn. Men att din pojkvän ätit nötchoklad ni du/ni (?) inte varit hemma, det är faktiskt att sig själv på lite för stort allvar... Att han inte gör det ihop med din dotter måste väl vara tillräckligt försiktigt?

Min pojkvän äter aldrig nötter när han är med mig, men om han skulle vilja så är det väl upp till honom, vi behöver ju inte pussas då. Och nej, under en flygresa behöver han ju inte heller käka jordnötter.  

Tro mig, att behöva bli så otroligt särbehandlad på grund av en allergi är snarare kränkande än omtänksamt.   

• chewbecca

Okej! 

Ja alltså, som du säger, det är ju ditt hem och dina regler - han får väl helt enkelt anpassa sig. Det jag kan reta mig på är att det blir en sådan stor grej för vissa? Jag kan inte förstå om någon MÅSTE äta nötchoklad, då får han väl som du säger göra det hemma hos sig själv. Jag växte upp med att mina familjemedlemmar åt nutella och nötchoklader då och då, men sådant är ju livet.  Jag har så svårt att tro att någon som förstår innebörden av "riktig" nötallergi någonsin skulle slarva eller liknande, och just därför bör det vara okej att ha i hemmet - när man litar på sin partner. Din dotter kanske inte förstår allvaret i det hela, men det kommer hon göra med tiden och man växer in i rutiner på att läsa på ALLA ingredienser osv.

Ja, jag har vid flertal tillfällen fått i mig nötter, men som jag hoppas att du känner till så tar man ju bara adrenalinsprutan om betapreden inte verkar tillräckligt snabbt. Men ja, jag har till och med fått åka ambulans (när jag ätit choklad som någon "GARANTERADE" vara nötfri). Jag säger inte att det är roligt eller lätt, men ju fortare man lär sig leva efter att världen inte kretsar runt sig själv desto lättare blir det att acceptera, bli sympatisk och komma in i egna rutiner. (i att alltid ha med sig medicin, aldrig äta något du inte vet vad det innehåller mm) 

Men, jag vill också understryka att jag inte förringar din modersinstinkt, jag kan garantera att det är värre som mamma till en allergiker än att vara det själv...

• chewbecca
    Anonym (B) skrev 2015-02-21 23:45:27 följande:

Jag har en allvarlig jordnötsallergi (bl.a.). Som nötallergiker måste man lära sig att hantera situationer som kan vara riskabla. Det är jobbigt, och lite begränsande.

En annan sak man måste hantera är överbeskyddande läkare och andra människor i sin omgivning. Enligt läkare jag har träffat så ska jag ALDRIG äta på restaurang, alltid ha med mig egen matlåda, och undvika soja (som finns i väldigt mycket mat) för att undvika korsreaktioner. Såna råd kan man ju slänga sig med om man inte måste leva efter dem själv! Dessutom är några av mina familjemedlemmar aningen hysteriska kring allergin och har skrämt upp mig många gånger med hur farligt det är.

Jag förstår att läkaren och min familj bara vill att jag inte ska få en reaktion, men man måste faktiskt sätta den risken i relation till andra risker, och till andra negativa effekter i livet. Skulle jag vara lika riskmedveten på alla plan i livet skulle jag inte heller kunna vistas i trafik, åka slalom, etc. Jag utvecklade en fobi mot allergiska reaktioner, och var rädd för nötter i varje situation jag befann mig. Det var VÄLDIGT jobbigt och VÄLDIGT begränsande.

Nu har jag lärt mig att göra mer rimliga riskbedömningar och att lita på mig själv. Jag kan faktiskt äta på restaurang och leva ett normalt liv (och köra bil och åka slalom också), och jag har inte haft en allvarlig reaktion på 17 år. (Fortfarande högt på blodprov, och ja, jag har äkta jordnötsallergi, ifall någon undrar.)

Det är fint att vilja beskydda sitt barn (jag har också barn) men det har också konsekvenser. Jag förstår viljan att ha hemmet som fristad, för det samma för mig, och jag tycker det är rimligt. Vissa i tråden här är inte rimliga. Man kan inte eliminera risker ur sitt barns liv; tror man det lurar man sig själv. Det är bättre att lära sig hantera risker.

Underbart inlägg! Du resonerar ungefär som mig då (som också är dödligt allergisk). Det är ett val man får göra i det, jag har inga som helst problem att leva ett normalt liv - det handlar bara om hur mycket man vill se sig själv som handikappad. (och hur mycket man anser sig världen bör anpassa sig efter det)

Precis som du säger, skall man som allergiker aldrig kunna äta på restaurang eller gå på krogen, eller ja, gå i en mataffär? Personligen tycker jag verkligen att det är ett märkligt fenomen att man ber sina kollegor att inte ha nötter på arbetsplatsen men gärna följer med på AW, för så luftburen var visst inte allergin när det inte passade dig?

Många har väldigt svårt att skilja på obehaget som infinner sig när man känner lukten av nötter och en faktisk reaktion. 

Inget menat mot något ovanstående inlägg, bara ett väldigt återkommande fenomen bland dem som väljer att se sig själv som offer inför livet =)  

• chewbecca
    Anonym (ditt nöt) skrev 2015-02-22 17:18:02 följande:
    Väldigt konstigt att jag då var nära att dö av att några åt hasselnötter i samma rum som jag befann mig och att sjukvården inte alls håller med dig.Ganska svårt att fejka nässelutslag svullnad och medvetslöshet. Men visst lev i din lilla bubbla du.

Hej "ditt nöt" ett namn som passar dig ypperligt! 

Precis som Snusmylan skriver så existerar inte en luftburen allergi för nötter, utan enbart för jordnötter. Du är alltså en av dem som har oerhört svårt att känna skillnaden på lukten av nötter och en riktig allergisk reaktion. Men alla vet ju sedan tidigare att placebo kan framkalla otroliga krafter också å andra sidan =)

(Och JA, jag är dödligt allergisk av alla nötter och luftburet av jordnötter, fast på riktigt då =) )

• chewbecca
    Anonym (ditt nöt) skrev 2015-02-22 17:18:02 följande:
    Väldigt konstigt att jag då var nära att dö av att några åt hasselnötter i samma rum som jag befann mig och att sjukvården inte alls håller med dig.Ganska svårt att fejka nässelutslag svullnad och medvetslöshet. Men visst lev i din lilla bubbla du.

Hej "ditt nöt" ett namn som passar dig ypperligt! 

Precis som Snusmylan skriver så existerar inte en luftburen allergi för nötter, utan enbart för jordnötter. Du är alltså en av dem som har oerhört svårt att känna skillnaden på lukten av nötter och en riktig allergisk reaktion. Men alla vet ju sedan tidigare att placebo kan framkalla otroliga krafter också å andra sidan =)

(Och JA, jag är dödligt allergisk av alla nötter och luftburet av jordnötter, fast på riktigt då =) )

• chewbecca

Till Ts, DITT hem DINA regler! Svårare än så är det givetvis inte. Det bör inte vara några konstigheter och i synnerhet inte med tanke på att du har anpassat dig efter hans behov. Men som någon annan skrev, att någon annan äter nötchoklad (alltså med vanliga nötter, inte jordnötter)  ÄR inget problem för allergiker som har koll på läget, men självfallet skall din försiktighet respekteras i ert egna hem! 

Å andra sidan kan det ju också ses som en av de första prövningarna i det livslånga experimentet nötallergi, hon klarar alltså av att någon ätit nötter när hon inte var där - check! =)  

• chewbecca

Gött trög du verkar vara.

Som jag skrev till TS, hennes hem - hennes regler. Allt annat är otänkbart. Jag har lite svårt att förstå vad det inte är du begriper i den meningen.

Att du sedan är en hypokondriker som tydligen inte har någon aning om vilka nötter du reagerat på men sedan hävdar en luftburen allergi som helt enkelt inte existerar, är ju en annan sak förstås :)

Men alltså, var så handikappad du vill, jag påpekar endast att livet som allergiker inte är så fruktansvärt besvärligt som du med flera vull framställa det. När man har koll på sig själv och sina egna förutsättningar så flyter livet på ganska bra för oss andra nötallergiker. Hör och häpna, jag har till och med flugit, ätit på restaurang, gått på krogen och varit i Asien. ;)

Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk