Inlägg från: Anonym (Ledis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledis)

Kan far-morföräldrar ha bilder av mitt barn om jag inte vill?

Juridiskt, kan far/morföräldrar ha bilder på mitt barn om jag inte vill det? om de har fått bilderna skickade av någon annan det vill säga. det är väl ändå mitt barn som är med på de, kan jag kräva att de raderar de?

• Svar på tråden Kan far-morföräldrar ha bilder av mitt barn om jag inte vill?
  • Anonym (Ledis)
    slutdiskuterat skrev 2015-02-19 13:39:10 följande:
    Beror på vem som äger rätten till bilderna.
    Men hur äger man rätt till bilder? räcker det med att man är den som tar bilderna eller?
  • Anonym (Ledis)
    sportpappa skrev 2015-02-19 13:42:20 följande:

I regel får man ha bilder för privat bruk på precis vem man vill så du har inget att säga till om.

jaha Rynkar på näsan även om det är någon annans unge och vårdnadshavaren inte är med på det?
  • Anonym (Ledis)
    sportpappa skrev 2015-02-19 13:55:39 följande:
    Japp, du får ta bilder på precis vem som helst så länge det inte råder fotoförbud på den plats du står på eller om det är ett skyddsobjekt. Ett fotoförbud betyder inte så mycket för själva bilderna eftersom man inte har laglig rätt att ta någons kamera eller radera bilder. Det enda du får göra är att avhysa personen. Om du tar någons kamera eller raderar bilder så begår du själv ett brott.
    men shit vilken grej
  • Anonym (Ledis)
    Nape skrev 2015-02-19 13:58:03 följande:

Ja. Precis som mitt ex har bilder på mig och min dotter har på One Direction.

Det är fullkomligt lagligt, såvida personen inte gjort inbrott hos dig och stulit dem.

I see
Svar på tråden Kan far-morföräldrar ha bilder av mitt barn om jag inte vill?