• sportpappa

Kan far-morföräldrar ha bilder av mitt barn om jag inte vill?

I regel får man ha bilder för privat bruk på precis vem man vill så du har inget att säga till om.

• sportpappa
    Anonym (Ledis) skrev 2015-02-19 13:44:50 följande:
    jaha Rynkar på näsan även om det är någon annans unge och vårdnadshavaren inte är med på det?
    Japp, du får ta bilder på precis vem som helst så länge det inte råder fotoförbud på den plats du står på eller om det är ett skyddsobjekt. Ett fotoförbud betyder inte så mycket för själva bilderna eftersom man inte har laglig rätt att ta någons kamera eller radera bilder. Det enda du får göra är att avhysa personen. Om du tar någons kamera eller raderar bilder så begår du själv ett brott.
  • sportpappa
    slutdiskuterat skrev 2015-02-19 14:02:31 följande:
    I vissa fall får man kvarhålla personen på plats och tillkalla polis, som i sin tur kan gå vidare med ärendet. Men jag vill minnas att detta bara gäller om man har misstanke om att brott har begåtts i samband med fotograferingen?
    Japp, envarsgripande. Det får man göra om fängelse finns med i straffskalan för det brott man misstänks har gjort.

Det är dock ytterst sällsynt att man begår ett brott när man fotograferar.
    Det är exempelvis inte olagligt att stå utanför en förskola och fotografera barnen på förskolans gård. Det är dock väldigt olämpligt.
Svar på tråden Kan far-morföräldrar ha bilder av mitt barn om jag inte vill?