Inlägg från: slutdiskuterat |Visa alla inlägg
  • slutdiskuterat

Kan far-morföräldrar ha bilder av mitt barn om jag inte vill?

Anonym (Ledis) skrev 2015-02-19 13:37:06 följande:

Juridiskt, kan far/morföräldrar ha bilder på mitt barn om jag inte vill det? om de har fått bilderna skickade av någon annan det vill säga. det är väl ändå mitt barn som är med på de, kan jag kräva att de raderar de?

Beror på vem som äger rätten till bilderna.
    Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi inte tycker om.
  • slutdiskuterat
    Anonym (Ledis) skrev 2015-02-19 13:43:11 följande:
    Men hur äger man rätt till bilder? räcker det med att man är den som tar bilderna eller?
    Den som tar bilden äger per automatik rättigheterna till bilden, om rättigheterna inte överlåts.

Nu utgår jag från att bilderna i sig inte är olagliga på något sätt.
    Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi inte tycker om.
  • slutdiskuterat
    sportpappa skrev 2015-02-19 13:55:39 följande:
    Japp, du får ta bilder på precis vem som helst så länge det inte råder fotoförbud på den plats du står på eller om det är ett skyddsobjekt. Ett fotoförbud betyder inte så mycket för själva bilderna eftersom man inte har laglig rätt att ta någons kamera eller radera bilder. Det enda du får göra är att avhysa personen. Om du tar någons kamera eller raderar bilder så begår du själv ett brott.
    I vissa fall får man kvarhålla personen på plats och tillkalla polis, som i sin tur kan gå vidare med ärendet. Men jag vill minnas att detta bara gäller om man har misstanke om att brott har begåtts i samband med fotograferingen?
  • slutdiskuterat
    sportpappa skrev 2015-02-19 14:13:40 följande:
    Japp, envarsgripande. Det får man göra om fängelse finns med i straffskalan för det brott man misstänks har gjort.

Det är dock ytterst sällsynt att man begår ett brott när man fotograferar.
    Det är exempelvis inte olagligt att stå utanför en förskola och fotografera barnen på förskolans gård. Det är dock väldigt olämpligt.
    Just det, så var det ja. Minns att vi gick igenom det där i lumpen och då var det naturligtvis skyddsobjekt som åsyftades.
Svar på tråden Kan far-morföräldrar ha bilder av mitt barn om jag inte vill?