Inlägg från: Gina43 |Visa alla inlägg
  • Gina43

Sockersöta flicknamn

Amandine och Suzette förekommer ju i Frankrike, men jag skulle aldrig döpa till något som för tankarna till mandelkakor eller crêpes (crêpes Suzette är en dessert) Tror att Flor också används men jag har inte stött på det. Mums, blir ju hungrig nu!

Marianne, det är ju den pampiga kvinnan som håller den franska flaggan

Sockersöta flicknamn i Frankrike är Aurelie, Coralie osv. Är inte så förtjust i dem (ni får ju tänka er de skorrande r-en). Claire däremot, det är sött på en liten fransyska.

• Gina43

Kom på ett förslag på äkta sockersött: Chantilly (söt vispad grädde på burk). Uttalas 'shantijy'.

• Gina43
    spöke skrev 2015-02-20 10:27:38 följande:

Jag tänkte Jaffa som i den väldigt sockersöta läsken.

Jaffa cakes - jättepoppis i England! En kaka med ett litet gelélager som smakar apelsin, täckt av choklad. Sockersöta de också!

Jag låg förresten och funderade på sockersöta namn en gång nu när jag inte kunde somna (funkar bättre än att räkna får!). Nu minns jag inte alla fina namn jag kom på men här är iaf ett par förslag till:

Éclair - franskt bakverk (ser ut som en kabel om du frågar mig)

Canella, kan ju bli syster till Vanilla

Cherry (eller Cerise, om vi ska hålla oss franskt) (allt är ju bättre än stackars Melba )

Geisha, syster till Marianne?
  • Gina43
    spöke skrev 2015-02-25 16:22:19 följande:

Bra sömntips alltså!

Ett mycket angenämt ämne att ligga och tänka på, ja! Det värsta som kan hända är väl att man blir hungrig.

Blir det en blomsternamntråd också?
Svar på tråden Sockersöta flicknamn